dijous, 27 d’agost del 2015

Cingle dels Cairats pel pas de sa Regata de sa Coma

Un itinerari per a muntanyencs acostumats a trescar per fora camí i amb un bon sentit de l’orientació. El recorregut discorre pels cingles de la coma dels Cairats, dins la finca pública de Son Moragues.

Itinerari: Valldemossa - Pla dels Xots de Baix - Pas de sa Regata de sa Coma - Rotlo de sitja - cingles dels Cairats - camí des Caragol - Font dels Polls - pista Coma dels Cairats - Valldemossa.

(WP-01) Valldemossa - 0,0 km - 0 minuts - 432 m d'altitud.

A les 16:17 h iniciem la marxa des de la Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa) pel camí de la coma dels Cairats, ruta tradicional d'ascensió al Teix.

(WP-02) Dreta - 1,3 km - 18 minuts - 472 m d'altitud.
En uns deu minuts travessem una segona barrera, i deixem el trencall que surt per la dreta. Més amunt deixem a la dreta la ruïnosa caseta de la font de na Rupit i a uns cinquanta metres, ens desviem a la dreta per una pista de terra. Un quart d'hora més tard, trobem una nova cruïlla de camins, agafem el de l’esquerra (est), superem un marge per uns escalons i arribem al Pla des Xots on hi ha una paret seca a la dreta que separa l’alzinar de les marjades i fa partió entre sa Coma i Pastoritx. Des d’aquí progressem recte (est/nord-est) paral·lel a la paret. Transcorreguts cinc minuts, hem d'ignorar un tirany que surt a la dreta i seguir, amb la mateixa direcció, per un viarany poc marcat que ens mena a una paret transversal amb uns esglaons que ens ajuden a franquejar-la.
Després de creuar una sitja i barraca, enfilem coster amunt seguint un tirany fitat per dins l’alzinar que ens condueix als peus dels penya-segats. Per superar aquests, pugem per la segona canal que trobem, és el pas de la Regata de la Coma (també conegut com el pas d'en Príam).

(WP-03) Pas Regata de sa Coma - 3 km - 53 minuts - 663 m d'altitud.

Una canal plena de fullaraca d'alzina molt rosta que supera un important desnivell. A la part final s'estreny i cal ajudar-se amb les mans per superar un petit esglaó de roca.
Un cop superat el pas, les fites ens condueixen en sentit nord-est en forta pujada, fins trobar un rotlo de sitja i una barraca.

(WP-04) Rotlo - 3,1 km - 1 hora i 5 minuts - 721 m d'altitud.

A partir d'aquí i fins al camí des Caragol, flanquejarem per dins el bosquet dels Cingles dels Cairats. Deixem el camí que surt cap a l'est i seguim direcció nord-est per un difús viarany que, després d'un curt i suau descens, discorre per la vorera de l'escarpada paret. El tirany travessa diverses arestes, pels seus respectius collets i va fent lleugeres pujades i baixades mantenint més o menys la cota 700 m, sempre a prop dels penya-segats de la dreta. Seguim flanquejant per dins l'alzinar, sempre nord-est i, passats uns disset minuts aproximadament del rotlo de sitja, arribem a un nou esperó amb un pas per una cornisa aèria sense dificultat tècnica (fàcil prenen les oportunes precaucions).

(WP-05) Pas cornisa - 3,5 km - 1 hora i 35 minuts - 704 m d'altitud.

Superat el pas, seguim flanquejant per l'alzinar mantenint més o menys l'alçada. Tornem a ascendir una mica fins a un esperó, amb boniques vistes sobre els voltants de la Coma des Cairats i el poble de Valldemossa. Les fites ens condueixen a un obertura a la roca, amb un passet fàcil a la seva sortida i tot seguit arribem a una curiosa escletxa  que ens indica el final d'aquest tram pels cingles.

(WP-06) Esquerda - 3,7 km - 2 hores - 718 m d'altitud.

En sortir de la fesa, travessem una petita rosseguera i voltem a la dreta en pujada per dins un incòmode tàlveg fins arribar a un rotlo de sitja.

(WP-07) Rotlo - 3,8 km - 2 hores i 3 minuts - 722 m d'altitud.
Pugem nord-est i tot d'una nord a un ample llom i seguint recte arribem al camí des Caragol al costat d'una petita bassa a la vora del mateix.

(WP-08) Camí des Caragol - 3,9 km - 2 hores i 5 minuts - 736 m d'altitud.
Aquí aprofitem per berenar i descansar [20 min]. Reprenem la marxa pel camí des Caragol, que baixa fent successius revolts, fins desembocar a la pista dels Cairats, just davant de la font dels Polls. Aquest tram de camí es troba molt deteriorat i abandonat. Alguns dels impressionants marges de sosteniment són esbaldregats.

(WP-09) Coma dels Cairats - 4,2 km - 2 hores i 30 minuts - 700 m d'altitud.

Ara sols resta baixar per la pista de la coma dels Cairats fins a la barrera, on acaba el domini públic de Son Moragues; i seguir després, fins a la urbanització de l’Arxiduc, punt on hem iniciat l’itinerari.

(WP-01) Valldemossa - 7,1 km - 3 hores i 12 minuts - 432 m d'altitud.
A les 19:29 h posem fi a la caminada.

Inici/Final: Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 17 minuts. (Total: 3 hores i 12 minuts)
Excursió realitzada el dia :27 d'agost de 2015
Components del grup: Pere, Joan (Pouet685), Miquel N., Agustí i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala:1:25.000)
Observacions: itinerari que pot presentar dificultats de seguiment, cal un bon sentit de l'orientació en muntanya. No s'ha de patir vertigen per avançar pel tram dels cingles dels Cairats, no és difícil tècnicament, però hi ha un parell de passos aeris.