dimarts, 28 de juny del 2016

Biniagual - Cas Canar - Biniali

Oratori de Biniagual
El punt de partida del nostre itinerari es situa a Biniagual, petit llogaret de Binissalem.
El poblat té el seu origen en l'època àrab, en què era una petita alqueria que es dedicava fonamentalment a l'agricultura. Després de la conquesta de Jaume I, fou donat al convent de Jonqueres de Catalunya, que hi introduí el conreu d'oliveres, vinyes i cereals.
A mitjan anys setanta, la vila passà a ser propietat privada i objecte de reformes, així com també d'un projecte de revitalització de les activitats agrícoles del seu entorn.

No és un itinerari circular, per tant haurem de preveure deixar vehicles a Biniali, on finalitza.
Comparteixo la ruta amb els companys muntanyencs del grup del dimarts d'en Pep Torrens, que amb molt de gust accepto la convidada. Ens guia en Jaume Tort.

(WP-01) Biniagual - 0,00 Km - 0 minuts - 104 m d'altitud.
Després de voltar pels bonics carrers de llogaret, sortim al camí Vell de Muro i d'aquest prenem un camí que es dirigeix vers al sud-est. Es tracta d'un ample camí de terra que discorre a peu pla flanquejat per vinya i sementers de cereals. Seguim tot dret ignorant els camins a dreta i esquerra. Després d'una tirada recta de 1,7 quilòmetres arribem a un camí asfaltat transversal (camí Vell de Sencelles) on voltem a la dreta, i tot seguit a l'esquerra (Rètol: Ruta Arqueològica).

(WP-02) Cruïlla de camins - 2,090 Km - 44 minuts - 99 m d'altitud.
Avancem direcció a Sencelles, devers 500 m per asfaltat, entre camps de cereals i ametllers, fins arribar a un pont damunt el torrent de Solleric.

(WP-03) Pont - 2,563 Km - 51 minuts - 89 m d'altitud.
Deixem el camí per l'esquerra baixant al torrent. Prosseguim est/nord-est pel seu jaç, primer per un camí ampla de terra que es converteix més endavant amb un tirany estret entre vegetació de ribera. Més endavant creuem un camí transversal (WP-04) (83 m d'altitud) i seguim tot dret per dins el torrentó, passem per sota un pont de la carretera Ma-3120 de Sencelles a Inca fins arribar a un nou camí transversal.

(WP-05) Desviament a la dreta - 4,287 Km - 1 hora i 18 minuts - 83 m d'altitud.
En aquest punt deixem el torrent i ens desviem a la dreta per camí de terra. Caminem tot recta i a uns 400 metres trobem el desviament a la dreta que ens mena al talaiot de Son Fred.
Talaiot de Son Fred
 (WP-06) Talaiot de Son Fred - 4,779 Km - 1 hora i 25 minuts - 104 m d'altitud.
Aquest majestuós edifici, de planta circular d’uns 12 metres de diàmetre, formava part d’un poblat.
Després d'un descans per berenar (25 minuts), reprenem la marxa desfent les passes fins la primera desviació a la dreta. Caminem uns 125 m per asfalt i a la primera intersecció, tombem un altre pic a mà dreta. Es tracta d'un sender de terra que ens mena, als pocs minuts, a un portell amb barrera baixa amb un rètol “Vedat privat de caça”.

(WP-07) Barrera - 5,598 Km - 2 hores - 101 m d'altitud.
L'altre cantó, prosseguim pel sender d'enfront. Passem pel costat d'una barraca i, tot seguit, prenem el camí de l'esquerra. El sender de terra transita planer per dins la garriga d'ullastres, mates i pins. Un poc més endavant, arribem a una nova intersecció on tombem a l'esquerra. El camí, un poc més ample que l'anterior, avança pel costat esquerra d'un sementer amb ametllers fins a desembocar a un camí ample, després de botar una tanca.

(WP-08) Camí ample - 6,091 Km - 2 hores i 10 minuts - 114 m d'altitud.
En aquest punt voltem a mà dreta. El camí de terra continua casi sud entre parets de pedra flanquejat per garriga. Després d'uns 400 m, desemboca a la carretera Ma-3121 que uneix Sencelles amb Costitx.
Creuem la carretera i just casi al davant mateix, prenem el camí des Revellar, el qual desemboca a un altre camí transversal, després d'una tirada recta d'1 Km aproximadament.
Agafem a la dreta i en pocs minuts arribem al llogaret de Cas Canar, després de deixar a l'esquerra el trencall a Can Florit (WP-09) (106 m d'altitud).
Seguim tot dret, ara pel camí des Campàs. Deixem a la dreta Ca'n Xim i Ca'n Romanyá i tot seguit, trobem a l'esquerra dues barreres juntes. A la segona barrera, dins una propietat privada, s'hi localitzen els dos talaiots de ses Talaies de Can Xim.
Ses Talaies de Can Xim
(WP-10) Ses Talaies de Can Xim - 8,733 Km - 2 hores i 55 minuts - 95 m d'altitud.
Conjunt format per dos talaiots de planta quadrada, un d'ells en estat acceptable, amb columna interior. Situats un al costat de l'altre. El primer talaiot és el millor conservat. Mesura uns 11 metres per cada costat i conserva un portal amb passadís en ziga-zaga. El segon monument més destruït, mesura al voltant de 11,50 per cada costat.
Continuem pel camí des Campàs, un sender carreter asfaltat que discorre entre parets seques molt bonic. Després d'una tirada recta d'1,5 Km, arribem a una nova cruïlla, on voltem a la dreta. Avancem pocs passos direcció a Sencelles però voltem a l'esquerra per la primera desviació (Retol: Santa Eugènia).

(WP-11) Desviació a Santa Eugènia - 10,30 Km - 3 hores i 10 minuts - 104 m d'altitud.
El camí és de terra i es dirigeix recte vers l'oest entre altes parets seques i, 1,2 Km més endavant creua la carretera Ma-3110 (WP-12) (103 m d'altitud). Ara seguim tot dret pel camí anomenat sa Bassa de Lear en la mateixa direcció que portàvem fins arribar, transcorreguts devers 800 m, a una nova cruïlla de camins.

(WP-13) Cruïlla de camins - 12,28 Km - 3 hores i 43 minuts - 108 m d'altitud.
En aquest punt, prosseguim, pel camí de la dreta el qual desemboca a la carretera de Sencelles a Santa Eugènia. Agafem a l'esquerra i caminem devers 180 m per aquesta via, fins a trobar a la dreta un tram de carretera que ens mena a l'entrada de Biniali, on acabem la passejada.

(WP-14) Rotonda de Biniali (carretera Ma-302) - 14,19 Km - 4 hores i 10 minuts - 103 m d'altitud.

Ruta: Lineal
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 21 minuts (Total: 4 hores i 10 minuts)
Excursió realitzada el dia: 24 de maig de 2016
Components del grup: Jaume Tort, Pep Torrens, Juan Manera, (participants del grup del dimarts) ...  i Josep.
Observacions: Itinerari bo de fer apta per a tota la família. Presenta poc desnivell. El recorregut discorre per camins de carro de terra i per camins rurals asfaltats, tranquils i amb poc trànsit.
Per visitar les Talaies de Can Xim a Cas Canar, s'ha de concertar la visita amb l'Ajuntament de Sencelles al telèfon 971 872 016.

Track del GPS a Wikiloc.

Aquesta si que és una sortida diferent i ben documentada. No sè de qui ha estat la idea, però al grup sou un grapat de bons trescadors. El Pla també es posa ben interessant. Enhorabona a tots Josep, i a tu per la publicació. Salut

Ens vam reunir un bon grupet de muntanyers. La idea va ser d'en Jaume Tort, bon coneixedor de tots aquest camins per l'elaboració del mapa de l'Alpina "Pla de Mallorca" recentment publicat.
Molt agraït pel teu comentari. Salut, amic!