dissabte, 4 de febrer del 2017

Canal d'en Gordo, pla dels Aritges, Racó Perdut, Coma dels Cairats

Canal d'en Gordo
Una volta circular per la finca pública de Son Moragues (Valldemossa) que discorre majoritàriament per comellars perduts i solitaris, on calen bones cames i bon sentit de l'orientació.
La primera part del recorregut seguim les passes dels amics Joan Riera i Pep Torrens.

El punt d'inici es situa a la Urbanització de s'Arxiduc de Valldemossa. Hi accedirem per la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa a l’alçada del Km 17,200.

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc - 0,00 km - 00 minuts - 433 m d'altitud.
Som-hi! A les 8,20 h, iniciem la caminada a peu pla per la pista de la Coma dels Cairats direcció nord-est cap al Teix. Aviat, franquegem una barrera per un pas lateral i, després d'haver fet uns 400 m des de la sortida, a l'alçada d'una torre elèctrica, deixem la pista principal per l'esquerra tot franquejant un porticó obert a la reixeta.

(WP-02) Desviament a la canal d'en Gordo - 0,432 km - 5 minuts - 442 m d'altitud.
Ens endinsem dins l'estreta canal d'en Gordo progressant vers al nord, sense cap traça de camí ni fites, entre grans blocs de roca i per un pendent molt pronunciat. Hem de pujar primer nord per després girar a l'esquerra i orientar-nos cap al nord-oest, cercant la millor passa per dins l'estreta torrentera, fins que ensopegarem amb una alta paret de pedra que barra el pas.
Paret seca
(WP-03) Paret seca - 0,596 km - 15 minuts - 527 m d'altitud.
Superem la paret amb una fàcil grimpada per la penya de l'esquerra, on la retorçada tija d'una mata ens ajuda a pujar.
Salvat el pas, continuem ascendint per dins el tàlveg passant per un primer rotlo de sitja tapat en part per la vegetació (WP-04) (538 m) i, un xic més endavant, per un segon rotlo cobert de molsa (WP-05) (559 m). A mesura que anem pujant, el tàlveg es fa més ample fins assolir una esplanada on es localitza un ranxo de carboners amb rotlos de sitja (WP-06) (575 m), les corresponents barraques i un forn de coure pa, en relatiu bon estat de conservació.
Ranxo de carboners
(WP-07) Ranxo de carboners i forn de pa - 0,849 km - 25 minuts - 577 m d'altitud.
Des d'aquest punt seguim sense entrebancs pel comellar de la dreta direcció nord, fins arribar al camí transversal de ses Basses.

(WP-08) Camí de ses Basses - 1,082 km - 35 minuts - 622 m d'altitud.
Tombem a la dreta però tot d'una deixem el bon camí per l'esquerra. Emprenem la pujada direcció nord-nord-est per un camí carreter força tapat per la fullaraca, passa per un rotlo de sitja (WP-09) (657 m) i ens condueix als peus d'una rosseguera. Un cop superat el xaragall, localitzem les restes d'un remot camí de ferradura, el qual un poc més amunt, on el comellar s'estreny, salva un desnivell amb dos revolts sostinguts per un petit marge de sosteniment.
(WP-10) Camí, pas - 1,409 km - 55 minuts - 720 m d'altitud.
Continuem pel borrós tirany, el qual un xic més amunt, ascendeix fent giragonses. En arribar a la part alta del comellar, tombem a la dreta (sud-est) per anar a cercar el tirany que puja del camí de ses Basses. Aquest darrer tram és sense camí ni fites, però no és massa complicat de recorre.

(WP-11) Tirany - 1,766 km - 1 hora i 18 minuts - 810 m d'altitud.
A partir d’aquí el tirany avança per dins l'alzinar direcció nord/nord-est. Ja fora la protecció del bosc el viarany, ara més difuminat, continua ben fitat per un territori més planer i pedregós envoltat de càrritx, fins a desembocar al camí de ses Fontanelles.

(WP-12) Camí de ses Fontanelles - 2,370 km - 1 hora i 35 minuts - 885 m d'altitud.
Tombem a la dreta, i pel camí de ferradura condicionat per l'Arxiduc, amb doble pareteta de sosteniment, una a cada costat, assolim el punt més elevat del dia, el Pla dels Aritges, on hi ha un clap de Pins i una cruïlla de camins. Són les 10 h en punt.

(WP-13) Pla dels Aritges - 2,744 km - 1 hora i 40 minuts - 907 m d'altitud.
Aquí aprofitem per fer una breu aturada per berenar i descansar. Vint minuts més tard, emprenem la marxa cap a la dreta, pel camí de l'Arxiduc. Ara hem d'estar atents ja que transcorreguts uns 500 m més endavant hem d'abandonar el camí per la dreta, en un punt poblat per alguns pins (WP-14) (885 m) i prest arribem a la zona de la cova de s'Aigo.
Cova de s'Aigo
(WP-15) Cova de s'Aigo - 3,302 km - 2 hores i 15 minuts - 891 m d'altitud.
Una petita cova inundada, com una bassa que serveix d'abeurador pels animals.
A partir d’aquí fins es Racó Perdut, és un tram una mica complicat de seguir, no hi ha rastre de camí, poques fites, el terreny pedregós i amb fort pendent.
Cal cercar un confós tirany que ens mena de baixada per un terreny pedregós en sentit est cercant i seguint les esporàdiques fites. En sortir de la cova hem d’avançar paral·lels a unes penyes que ens queden a la nostra dreta, per després girar a la dreta travessant un llom rocós. Avancem uns metres entre roques envoltades de càrritx i entrem dins l'alzinar on ja trobem algunes fites que ens condueixen, est/sud-est amb forta baixada, fins al fons d’un tàlveg on s'hi localitzen alguns ranxos de carboners, és l'indret anomenat es Racó Perdut.
Coma dels Cairats
(WP-16) Racó Perdut - 3,878 km - 2 hores i 40 minuts - 794 m d'altitud.
En aquest punt, surt un camí carreter per on continuem. El sender és ample i pedregós i, en algun bocí, presenta protecció d'escopidors. Transcorre per la capçalera de la coma dels Cairats, i té una bona panoràmica sobre aquesta clotada i les muntanyes dels voltants. Al fons es retalla la silueta de la moleta de Pastoritx.
Al cap de deu minuts, hem d'estar atents doncs el camí es troba molt desfet i és mal de seguir. Hem de voltar a la dreta i baixar uns metres fins a retrobar-lo, just a l'arribada al pas de sa Creu.
Pas de sa Creu
(WP-17) Pas de sa Creu - 4,326 km - 2 hores i 55 minuts - 769 m d'altitud.
El pas de sa Creu és una bretxa oberta a la roca.
Sense creuar el pas, abandonem el camí per la dreta i baixem a una clotada. Descendim sud-oest per dins un pregon tàlveg, tot seguint les esporàdiques fites i les marques de pintura vermella. El pendent és una mica pronunciat i la progressió és lenta.
Creuem una petita torrentera i arribem a un rotlo de sitja i una barraca. En aquest punt, veurem una fita de pedres sobre el tronc d'una alzina, és l'inici del viarany que ens conduiria a l'altiplà del Coconar (WP-18) (659 m). L'ignorem i seguim tot dret pel camí que dúiem. Més endavant el camí es consolida com a carreter, marca diverses llaçades i desemboca al fons del comellar, just on hi ha un enorme forn de calç ben conservat. L'altre vessant, ben a prop, veiem la pista de la coma dels Cairats.

(WP-19) Forn de calç - 5,468 km - 2 hores i 55 minuts - 542 m d'altitud.
El nostre itinerari continua per dins la fondalada en suau baixada envoltat de frondoses alzines. Passem pel costat d'un rotlo de sitja i d'un forn de coure pa (WP-20) (523), travessem una baixa paret, a la dreta de la qual unes fites ens indiquin la pujada al Coconar pel pas de sa Cova, que ignorem, i un xic més endavant, anem a raure a un revolt de la pista de la coma dels Cairats.

(WP-21) Pista Cairats - 5,979 km - 3 hores i 36 minuts - 486 m d'altitud.
Avancem per aquest ample camí en còmode passejada, fins arribar a Valldemossa.
A les 12,20 h posem punt i final a l'excursió d'avui.

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc - 7,464 km - 4 hores - 433 m d'altitud.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa).
Temps efectiu sense parades: 3 hores (Total: 4 hores)
Excursió realitzada el dia: 10 de desembre de 2016
Components del grup: Pere, Fernando i Josep.
Observacions: des del (WP-02) al (WP-11) i des del (WP-14) al (WP-18), són els trams que no hi ha camí i poden presentar dificultats d'orientació. Pujades i baixades fortes. Cal estar avesat a fer petites grimpades per superar la paret de la canal d'en Gordo.

Track del GPS a Wikiloc.

Hola Josep, una bona volta aquesta. Ben interessant aquesta canal d'en Gordo. Una bona opció per pujar a tota aquesta contrada. Conec el tram final de la mateixa, des del waypoint 8, ja que hi pujarem des del camí de ses Basses, és un tram que ens va xocar molt, aquestes dues o tres llaçades, per després fer un recorregut molt semblant al vostro. Des del controls de pas per la zona de la Muntanya des Voltor, la tenim un poc abandonada, ja que la part de la finca pública és la més coneguda. Enhorabona a tots tres i especialment a tu per aquest acurada publicaciò, amic.

En un anterior itinerari férem el tram final de la canal d'en Gordo: des del camí de ses Basses (WP-08) fins al camí de ses Fontanelles (WP-12), arran d'una publicació vostre que vérem que per aquest comellar es podia pujar i hi havia restes de camí de ferradura. Molt interessant.
El tram que era desconegut per nosaltres, ha estat el primer tram de la canal d'en Gordo, tram més complicat, amb forta pendent, però també molt interessant, i com dius, una bona alternativa de pujada a aquesta muntanya.
Molt agraït pel teu comentari. Saltacions!