divendres, 24 de març del 2017

Volta a la moleta de Binifaldó

Font de Menut
El punt de sortida es situa en el Km 17,4 de la carretera Ma-10 de Lluc a Pollença prenem la desviació a Menut deixant el vehicle abans d'arribar a la barrera d'aquesta possessió.

(WP-01) Cases de Menut - 0,00 Km - 00 minuts - 575 m d'altitud.
A les 9 h comencem l'excursió franquejant la barrera de fusta situada a l'esquerra de les cases direcció a Binifaldó. Avancem tant sols un centenar de metres per l'asfalt i deixem la pista per la dreta. Prenem un camí de terra, que en pujada passa pel costat d'una barraca de carboner. Segueix per darrera les cases, creua la canaleta feta de teules que condueix l'aigua de la font de Menut fins a dos safaretjos i enllaça amb la pista que ve de les cases.

(WP-02) Font de Menut - 0,593 Km - 15 minuts - 613 m d'altitud.
El camí ample, de carro, discorre per l’interior d’un cuidat alzinar. Després d’uns vint minuts de pujada, arribem al coll Pelat, amb un planiol gran, amb pins i alzines i un gran rotlo de sitja.

(WP-03) Coll Pelat - 1,584 Km - 30 minuts - 687 m d'altitud.
En aquest coll, enllacem amb el sender de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221) el qual travessa una paret per un portell (coll des Bosc Gran), fins arribar a un nou encreuament de camins, punt on deixem el GR.
Coll Pelat
(WP-04) Deixar GR - 2,187 Km - 50 minuts - 650 m d'altitud.
Continuem pel camí de la dreta. Al principi davalla marcant alguns revolts, passat el tercer, a l'esquerra vora el camí, veurem el broll de la font des Coll Pelat (WP-05). El camí continua horitzontal i franqueja el torrent. A continuació, s'enfila cap a l'altre vessant per dins el Bosc Gran, paral·lel al torrent que ens queda a la nostra esquerra. Més amunt marca successives corbes per superar el desnivell, fins arribar al coll des Pedregaret, tancat amb una paret i una barrera de fusta, al costat de la qual hi ha uns esglaons que ens permeten franquejar-la sense dificultat.

(WP-06) Coll des Pedregaret - 4,000 Km - 1 hora i 45 minuts - 658 m d'altitud.
Des del coll, ens desviem a la dreta passant pel costat de la barrera d'accés a les abandonades instal·lacions de l'embotelladora d'aigua de Binifaldó. Pel costat de les cases, s'enfila una escala que ens mena a l'autèntica font des Pedregaret, situada al peu de les rossegueres del puig Tomir. Des d'aquesta font de mina, surt una canal que du l'aigua fins a una aixeta amb una pica situada al costat de la pista que davalla cap a les cases de Binifaldó.

(WP-07) Font des Pedregaret- 4,291 Km - 1 hora i 55 minuts - 696 m d'altitud.
Desfem les passes fins al coll i prenem la pista asfaltada, deixant a la dreta l'aixeta amb la pica abans esmentada (WP-08) . El camí inicia una baixada, fa dues corbes molt pronunciades, fins a trobar uns polls blancs (Populus alba) que ens indiquen l’arribada a les cases de Binifaldó, abans però ens hem desviat per visitar la font des Albellons (WP-09) situada en el mateix jaç del torrent homònim.
Deixant les cases a la dreta, agafem el camí vell de Lluc a Pollença (Sender GR-221) i aviat trobem l'alzina d'en Pere.
Alzina d'en Pere
(WP-10) Alzina d'en Pere - 5,777 Km - 2 hores i 35 minuts - 590 m d'altitud.
Aquest bell exemplar d'alzina (Quercus ilex L.) té un perímetre de 3’70 metres i d’alçada i copa uns 20 metres. Va ser inclosa al Catàleg d’arbres singulars de Balears l'octubre de 1992.
Retornem enrere fins a les cases de Binifaldó i seguim pel camí asfaltat direcció a Menut. Tot d'una veurem un safareig a la dreta del camí i un tub que ve, per l'esquerra, de la font des Cossi. Seguint la canonada en pujada, arribarem a la mencionada font.

(WP-11) Font des Cossi - 6,173 Km - 2 hores i 50 minuts - 609 m d'altitud.
Continuem el nostre itinerari direcció a les cases de Menut i, devers vuit-cents metres més endavant, ens enfilem a l'esquerra fins trobar, a un centenar de metres, la font de sa Magnesi, una surgència de mina tancada amb pany i clau.

(WP-12) Font de sa Magnesi - 7,148 - 3 h i 25 minuts 576 m d'altitud.
Des d'aquí surt una llarga canaleta fins a la possessió de Menut. La seguim uns cent setanta metres i la deixem per enllaçar amb la pista que va a les cases de Menut, on hi arribem en pocs minuts. A les 12,25 h arribem al vehicle, donant per finalitzada aquest volta.

(WP-01) Cases de Menut - 7,818 Km - 3 hores i 25 minuts - 575 m d'altitud.

Inici/ Final: possessió de Menut (Escorca)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 30 minuts (Total: 3 hores i 25 minuts)
Excursió realitzada el dia: 1 de febrer de 2017
Components del grup: Pere, Tomeu C., Joan F., Joan P., Biel M., Pau, Guillem, Sebastià E., Miquel M. i Josep.
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Nord. Escala 1:25.000
Observacions: itinerari bo de fer, tot ell discorre per camins ben marcats i evidents.