dimarts, 6 de juny del 2017

Camí del Metro - Racó d'en Barona

Camí del Metro
El punt d'inici d'aquest bonic itinerari és a la cara nord del túnel de Sóller. Si venim de Palma a la sortida del túnel trobem una esplanada i una petita casa a la dreta de la carretera on podem deixar el vehicle.

(WP-01) Cara nord del túnel de Sóller - 0,000 km - 00 minuts - 182 m d'altitud.
A les 8,22 h comencem a caminar per la carretera Ma-11a que puja al coll de Sóller. Abans d'arribar al Km 26,5, ens desviem a la dreta per un ample camí, tancat al pas dels vehicles amb una cadena.

(WP-02) Desviació - 0,752 km - 14 minuts - 232 m d'altitud.
El sender franqueja el torrent de ses Talaies per un pont i, tot d’una després, creua una barrera tancada que es pot passar fent una passa llarga per l'exterior de la columna dreta. L'altre cantó de la tanca, surt el camí carreter del Metro (El nom del qual prové de la mesura emprada per tallar els troncs dels pins, uns 2,10 m, i que s'ajustava a la mida dels carros).
El camí guanya altura de manera suau, mentre gaudim d'unes bones vistes de la serra d'Alfàbia (a la dreta) i del massís del Teix (a l'esquerra). Després d'una bona tirada, franqueja la llera del torrent de ses Llemes, el qual baixa del comellar de sa Figuerota. A ma dreta, i apartat del camí, es localitza un forn de calç.

(WP-03)Torrent de ses Llemes - 1,953 km - 53 minuts - 384 m d'altitud.
Passat el torrent el camí marca diverses llaçades, sempre en ascens direcció nord-nord-est. Aviat passa per un collet en un esperó amb un gran pi, i molt aviat creua un altre coll. Després de franquejar un tàlveg (barraca a la dreta), gira a la dreta i arriba a un forn de calç. El tirany continua zigzaguejant cap al nord fins arribar a una fila de pedres que tanquen el camí. Aquí, a la dreta, es localitzen unes fites i una petita fletxa vermella damunt una alzina que indiquen el desviament cap al Pas des Pi.

Desviament a l'esquerra - 3,202 Km - 1 hora i 30 minuts - 550 m d'altitud.
El nostre itinerari continua cap a l'esquerra (oest), seguint el mateix camí carreter que portàvem, fins que aviat finalitza. Ara es tracta d'enllaçar amb l'altre camí del Metro situat a una alçada superior. Per això, voltem a la dreta (nord) i ascendim pel roquissar envoltat de càrritxeres tot seguint algunes fites i marques de pintura, fins a desembocar a un camí on, girant a l'esquerra, ens mena al camí principal del Metro. Hem tardat uns quinze minuts en recórrer la distància que separa ambdós camins, amb un desnivell de pujada d'una cinquantena de metres.

(WP-04) Camí del Metro superior - 3,739 km - 1 hora i 55 minuts - 620 m d'altitud.
A les 10.20 h, assolim la cota màxima del nostre recorregut, 628 m. Continuem per aquest sender, passem pel costat d'un pi ajagut, l'escorça del qual, ha estat menjada per les cabres.
El camí, després d'un rato planer, inicia un suau descens, marcant alguna ziga-zaga mentre tenim noves vistes de Sóller i el seu Port. Un poc més endavant, passem pel costat d'un altre forn de calç ben conservat.
Més endavant trobem unes roques a la dreta amb unes impressionants vistes sobre la vall de Sóller, les muntanyes que l'envolten i el port.
Pas d'en Barona

(WP-05) Mirador - 4,721 km - 2 hores i 35 minuts - 583 m d'altitud.
Seguim endavant, deixem un camí que surt a la dreta (est) i creuem un gran pi ajagut al mig del camí. Pocs metres més endavant, tornem a ignorar un sender que surt a l'esquerra (sud-oest). Després de baixar quatre corbes més que fa el camí, trobem una cruïlla, on la tendència és seguir recte, però el nostre itinerari volta cap a la dreta.
El sender segueix baixant marcant llaçades, fins arribar a un punt que finalitza. Si ens fixem a la dreta, hi ha unes fites que ens indiquen el tirany de baixada cap al pas d'en Barona.

(WP-06) Inici pas d'en Barona - 5,854 km - 2 hores i 58 minuts - 501 m d'altitud.
L'estret viarany supera un considerable desnivell marcant revolts sostinguts per marges laterals fins deixar-nos dalt d'una paret tancada amb reixeta. Traspassem el filat pel cantó de les penyes i botem la paret anant en compte, doncs és bastant alta i no és tasca senzilla.
Seguim un tirany, poc marcat, que discorre faldejant els encinglerats balmats, on veiem algunes velles construccions. Passem un portell sense barrera, i arribem a una pista de terra. Seguim la pista en sentit descendent i anem a parar a unes barreres metàl·liques que salvem per un pas lateral amb una escaleta de pedres. Just després, la pista, ara de formigó, baixa amb fort pendent fins arribar a una altra pista transversal, en el Racó d'en Barona, que prenem a la dreta. Més avall assolim un altre encreuament al costat d'un safareig i anem també a la dreta, pel camí de Castelló. Al cap de set o vuit minuts, tornem a trobar un altre encreuament, en aquest cas amb balisa i rètols indicadors. Aquí deixem el camí de Rocafort, que baixa a Sóller, i seguim tot dret pel mateix camí, fins arribar a les Cases del Pujol d'en Banya.

(WP-07) Pujol d'en Banya - 8,841 km - 4 hores i 14 minuts - 250 m d'altitud.
Ignorem el camí de la dreta i seguim tot dret pel camí Vell de Sóller a Palma.
No tardem gaire en creuar les vies del tren i poc després en la següent bifurcació, voltem a la dreta. Ara el camí puja i passa a una certa alçada per damunt les vies. Més endavant hem de deixar aquest camí per l’esquerra en un punt on hi ha unes fites (si seguíssim recta arribaríem a una caseta amb un rètol "Porxo de ses Basses d'en Tries. Cova d'en Bradley").
Seguim aquest tirany deixem un porxo en ruïnes a l’esquerra del camí i desemboquem, una altre cop, a les vies del tren. Ara caminem per la via direcció a Palma, deixem el trencall del camí Vell de Palma que ens duria directament a la carretera on tenim el vehicle i decidim continuar per la via. Creuem un curt túnel del tren, i després de pocs minuts, arribem al Pont d'en Valls, on s'aixeca el monument commemoratiu del 75è aniversari de la inauguració del tren.

(WP-08) Monument - 11,140 km - 5 hores - 211 m d'altitud.
Es tracta de sis panells, en forma de llibre, cada un d'ells amb una al·legoria de la història de Sóller.
Després de la visita, continuem un poc per la via fins deixar-la per l'esquerra i sortir a la carretera que puja al coll de Sóller. Voltem a l'esquerra, i en un tres i no res, arribem a on tenim el vehicle. Són les 13:38 h.

(WP-01) Cara nord del túnel de Sóller - 11,770 km - 5 hores i 16 minuts - 182 m d'altitud.

Inici/ Final: Cara nord del túnel de Sóller
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 55 minuts (Total: 5 hores i 17 minuts)
Excursió realitzada el dia: 1 d'abril de 2017
Components del grup: Fernando, Eliseu i Josep
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Central. Escala 1:25.000
Observacions: Itinerari en general bo de fer, discorre per camins i tiranys de muntanya. Hi ha un curt tram sense camí que enllaça els dos camins del Metro. El pas d'en Barona és estret i en forta pendent, cal anar alerta si la pedra és banyada.

Track del GPS a Wikiloc.

Un bonic itinerari a la vessant, del Teix, que mira cap a Sóller. Encara que coneixem tota aquesta, em sembla que no hem fet mai el recorregut tal com voltros. Hi ha un grapat de racons que es mereixen més d'una visita. En prenc nota per dur-ho a terme. Molt bona la informació del recorregut, fotos i per descomptat la presentació de la publicació. Salut

La contrada ofereix diverses opcions per poder gaudir de la nostra afició. En aquest cas, combinàrem dos trams que ja havíem fet en altres ocasions.Desconeixíem el curt bocí que enllaça els dos camins del Metro i jo personalment, el monument commemoratiu del 75è aniversari de la inauguració del tren.
Agraït pel teu comentari.
Salut, i bon estiu!

Xavier ha dit...

Ahir vaig fer aquesta excursió amb na Manuela seguint el teu track i només te puc dir que vàrem gaudir com a nins petits. Gràcies per la teva feina i les explicacions tan acurades.

Hola Xavier,
M'alegra que us hagi agradat, és un itinerari ben complet amb tots els ingredients.