dilluns, 14 d’agost del 2017

Puig dels Albellons pel pas de sa Madona

Botador d'entrada a la Comuna de Caimari
Tot i que ja hem ascendit dues vegades a aquest modest cim de la Comuna de Caimari, totes dues pel comellar dels Albellons (Pujada al puig dels Albellons - Mirador deCaimari i puig dels Albellons), avui volem variar un poquet i ascendir pel pas de sa Madona. Un bonic pas, l'existència del qual, hem conegut per la publicació a Wikiloc de l'amic Fernando Chamorro i la ressenya dels amics Llorenç Soler i Andreu Magraner. El descens el realitzem per la carena sud de la muntanya i pel comellar de Can Pipa, fent una volta circular.

(WP-01) Caimari - 0,000 km - 0 minuts - 173 m d'altitud.
A les 7:30 h iniciem la nostra excursió a la vila de Caimari, després de deixar el vehicle en l'aparcament situat darrera l'església parroquial. Pels carrers del poble, anem a cercar el carrer de sa Volta del barri des Castellet. Seguim per aquest carrer que desemboca a la carretera de Lluc i, abans d'arribar-hi, trobem unes escaletes de pedra i el botador d'entrada als terrenys comunals.

(WP-02) Botador - 0,508 km - 10 minuts - 202 m d'altitud.
Un rètol indica "Es Mirador. 20 min."
El corriol, ben fressat i arreglat, ascendeix pel vessant oest de la penya de ses Punxes fins a desembocar a un camí més ample que prenem cap a la dreta.
Seguim el caminoi sempre en pujada, a través d'una garriga frondosa, fins al mirador de Caimari.
Mirador de Caimari
(WP-03) Mirador de Caimari - 1,058 km - 30 minuts - 324 m d'altitud.
Aquesta balconada, protegida amb una barana de troncs, es troba damunt els espadats de la Penya d’en Pelluc. La panoràmica sobre Caimari, Selva, el pla i el Raiguer és espectacular, malgrat la boirina matinal.
Desfem les passes pel mateix camí i, seguint-lo tot dret, arribem a una corba tancada de la carretera de Lluc (Km 8,100). Voltem a l'esquerra i avancem fins a la primera corba on ens incorporem al camí Vell de Lluc, a l'alçada de la penya del Cavall Bernat.

(WP-04) Camí Vell de Lluc - 1,706 km - 50 minuts - 240 m d'altitud.
Aquí per problemes tècnics en les botes, decideixo tornar al poble per canviar-me de calçat, mentre el meu company Joan m'espera tot berenant.
A les 8:54 h (mitja hora més tard), reprenem la marxa per aquest camí de carro i tornem a trobar un penyal, a l’esquerra del camí, conegut com el Còdol d’en Seda.
Seguim el camí sense pèrdua i en pujada, fins arribar a la carretera de Lluc (Km 9). Just al davant, tenim un alt botador de fusta i un portell amb barrera tancada.

(WP-05) Botador - 2,466 km - 1 hora i 35 minuts - 308 m d'altitud.
A l'altre cantó de la tanca, entrem dins el comellar dels Albellons, o coma Freda, i el primer que trobem a l’esquerra és un abeurador i damunt un aljub.
Deixant el camí principal, voltem cap a l'est/sud-est i, fora camí, emprenem una forta pujada pel vessant oest del puig dels Albellons. Trobem algunes separades fites de pedra que ens ajuden a seguir el millor traçat. Més amunt, el recorregut ascendeix per una mena de rosseguera i assoleix un rotlo de sitja força tapat per la vegetació.
Pas de sa Madona (2)
(WP-06) Rotlo sitja - 2,677 km - 1 hora i 50 minuts - 379 m d'altitud.
Continuem avançant i, al cap de pocs metres, remuntem cap a la dreta (sud/sud-est) per una coma pronunciada, entre la garriga i pedres soltes. Aleshores divisem a les penyes del davant, una mena de canal, amb un pi al bell mig, que ascendeix en diagonal dreta. Sabem, amb les informacions que tenim, que no és el pas de sa Madona, el qual queda un poc més al sud, on el territori és més amable.

(WP-07) Pas de sa Madona (2) - 2,882 km - 2 hores i 10 minuts - 427 m d'altitud.
Ascendim per la canal sense masses dificultats. Un cop dalt el collet, voltem a l'esquerra, flanquegem les penyes rocoses, i entrem dins una coma on es localitza un rotlo de sitja.

(WP-08) Rotlo sitja - 2,942 km - 2 hores i 30 minuts - 464 m d'altitud.
A partir d'aquí, prosseguim ascendint per un coster molt accentuat i ple d'incòmode vegetació, cercant la millor passa, fins arribar a l'esquena de la muntanya, dita sa Plana.
Avancem en sentit nord-est per un terreny més còmode i de menys pendent i aviat, assolim el puig dels Albellons de 586 m i coronat amb el típic vèrtex geodèsic.
Puig dels Albellons
(WP-09) Puig dels Albellons - 3,412 km - 3 hores i 5 minuts - 584 m d'altitud.
Fem una aturada per recuperar les forces, mentre gaudim d'esplèndides vistes.
Per baixar del cim dirigim les passes per la carena de la muntanya en clara direcció sud. És una baixada sense camí, sols amb algunes aïllades fites, per dins la garriga i entre roques. Més avall, en arribar a un territori més planer, dit la Plana de Son Sastre, voltem a la dreta, amb la intenció de baixar al comellar de Can Pipa.

(WP-10) Desviament a la dreta - 4,063 km - 3 hores i 55 minuts - 415 m d'altitud.
Avancem nord-oest, fora camí ni fites, i sense masses dificultats de progressió, entrem dins el comellar de Can Pipa.

(WP-11) Comellar de Can Pipa - 4,209 km - 4 hores i 5 minuts - 380 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i seguim un viarany en sentit descendent. Un poc més avall, passem per l'estret de Can Pipa, o d'en Baltasar, tancat per una paret de terme que és el límit de la Comuna de Caimari.
A l'altre cantó, deixem un rotlo de sitja a l'esquerra i continuem per un camí de carro, força deteriorat i amb moltes pedres, fins arribar a una reixeta amb portell tancat que ens barra el pas.
Avancem aferrats a la reixeta, fins arribar a una paret seca transversal on voltem a la dreta (oest). Entre aquesta paret i la reixeta, hi ha un passadís estret que baixa i desemboca a un pista, després de franquejar un rudimentari botador fet de branques.

(WP-12) Botador - 4,783 km - 4 hores i 25 minuts - 251 m d'altitud.
Ara sols resta baixar per la pista cimentada que en pocs minuts ens condueix a Caimari, al carrer des Castellet, on havia deixat el vehicle, quan hi he tornat per canviar de calçat.

(WP-01) Caimari - 5,424 km - 4 hores i 35 minuts - 191 m d'altitud.
A les 12:05 h donem per finalitzat aquest bonic itinerari.
Finalment ha estat una excursió molt interessat, hem conegut una nova via d'ascensió a aquest cim, llàstima del calçat utilitzat (gens indicat per la muntanya), que m'ha deixat els peus destrossats.

Inici/ Final: Caimari
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 28 minuts (Total: 4 hores i 34 minuts)
Excursió realitzada el dia: 3 de juny de 2017
Components del grup: Joan Puig i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina. Escala: 1:25000
Observacions: Itinerari moderat que discorre per trams sense camí ni fites, cal bon sentit d'orientació.
Referències: Llorenç Soler. Puig des Albellons pel mirador de Caimari i pel pas de sa Madona.

Track del GPS a Wikiloc.

Una volta ben maca per aquesta muntanya que tan bé emmarca al poble de Caimari. Aquest camí de baixada que va des del Castellet fins ben endins de la comuna, amb un tram tancat a on te desvien per l'exterior de la reixeta, figura al catàleg de camins públics de Selva, com a camí del comellar de Can Pipa. Agraïts per citar-nos. Una molt bona publicació d'uns recons ben pròxims. Salut

Hola Llorenç
Malauradament hi ha molts de camins públics amb trams tancats, com aquest del camí del comellar de Can Pipa. Ja veurem com queden amb la nova llei de Camins del Consell, de moment pendent d'aprovar.