divendres, 15 de setembre del 2017

El mirador de la Mola Ferrana

Coll de s'Heura. Portell al camí de l'ermita.
Una curta excursió circular pels alzinars de la mola Ferrana, al terme municipal d'Esporles.

L'excursió comença a l'àrea recreativa de Son Tries situada a la carretera que puja d'Esporles a la urbanització des Verger.

(WP-01) Àrea recreativa de Son Tries (Esporles) - 0,000 km - 0 minuts - 292 m d'altitud.
Després de deixar el vehicle a l'aparcament de l'àrea, a les 7:40 h retrocedim per la mateixa pista per la qual hem entrat i prenem la carretera cap a la dreta en suau ascens, fins arribar al coll de s'Heura.

(WP-02) Coll de s'Heura - 0,902 km - 10 minuts - 324 m d'altitud.
En aquest punt deixem la carretera per desviar-nos a la dreta pel camí que puja a l'Ermita de Maristel·la.
Passem l'estret portellet i seguim el camí que passa per devora les cases de Son Ferrà. Tot seguit, creuem un nou portell i al segon revolt, el deixem per girar a l’esquerra, tot franquejant una barrereta metàl·lica.

(WP-03) Barrera - 1,195 km - 20 minuts - 365 m d'altitud.
El corriol, passa pel costat de l’aljub de la possessió i més endavant segueix la síquia de la font de la Figuera.
Continuem l’itinerari amb pujada suau per uns marges, fins assolir el portell dels Lladres què dóna accés a antics camps de secà.
Portell dels Lladres
(WP-04) Portell dels Lladres - 1,695 km - 38 minuts - 400 m d'altitud.
Un cop travessats els conreus, ens endinsem dins l’alzinar. Ara el camí comença a pujar i marca diversos revolts salvant un fort desnivell (WP-05 - Pas de Son Poquet - 549 m d'altitud), fins assolir un coll, on hi ha una paret seca amb un portell.
Un cop a l'altre cantó, hem d'estar atents, avancem tant sols una cinquantena de metres i deixem el camí, per la dreta.

(WP-06) Desviament a la dreta - 2,526 km - 1 hora i 10 minuts - 573 m d'altitud.
Remuntem un coster rocós orientats a l'est, no gaire enfora a la nostra dreta, tenim el tall dels espadats. Passem una primera balconada amb bones vistes, cap al sud els penya-segats de la mola s'alcen imponents.
Pas de Son Poquet
(WP-07) Balconada - 2,725 km - 1 hora i 20 minuts - 577 m d'altitud.
Seguim direcció nord-est pel costat de l'estimball, i prest arribem al mirador de Son Ferrà, el qual realment mira sobre Son Poquet.

(WP-08) Mirador de Son Ferrà - 2,906 km - 1 hora i 28 minuts - 595 m d'altitud.
Es tracta d'un mirador petit, amb dos paretons esbaldregats. La panoràmica és àmplia, abasta la badia de Palma. Davall hi ha les cases de Son Poquet.
El nostre itinerari continua nord-oest, fora camí i per dins el bosc. Travessem un comellar i anem a raure a un camí de carro, per on seguim i que ens mena molt a prop de les ermites Velles.
Mirador de Son Ferrà
(WP-09) Ermita Vella - 3,497 km - 1 hora i 53 minuts - 619 m d'altitud.
Un cop aquí, descendim pel camí principal fins arribar a l'ermita de Maristel·la, on fem un descans per berenar.

(WP-10) Ermita Maristel·la - 3,960 km - 2 hores i 3 minuts - 582 m d'altitud.
Mitja hora més tard, reprenem la marxa pel camí que baixa cap a les cases de Son Ferrà, però tot d'una el deixem per la dreta per seguir una drecera que, un poc més avall, passa pel costat d'un avenc. Deixem un trencall de camí a la dreta, a continuació una bassa destapada i desemboquem una altra vegada a la pista de terra principal. Un minut més tard, en una corba tancada, parteix el tirany que es dirigeix al Cor de Jesús. Un rètol indica: "Cor de Jesús 150 metres"
Ermita de Maristel·la
(WP-11) Desviació al Cor de Jesús - 4,436 km - 2 hores i 39 minuts - 513 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i, al cap de pocs metres, trobem un rotlo de sitja amb la seva barraca, on ens desviem a la dreta per un tiranyó que ens mena al monument.

(WP-12) Monument al Cor de Jesús - 4,436 km - 2 hores i 43 minuts - 499 m d'altitud.
Representa la figura de Crist,amb els braços estesos sobre el poble d’Esporles, en actitud d’emparament. El monument, obra de Bartomeu Amorós, fou inaugurat el 1940 gràcies a la iniciativa del rector mossèn Mateu Togores i Maimó (Tomàs Vibot).
Desfem les passes fins al rotlo de sitja i voltem a la dreta. Ara el tirany inicia un ràpid descens per dins el boscatge, fins arribar a un vell portell sense barrera. A l'altre cantó, girem a la dreta i descendim per un camí carreter fins a un planiol amb restes de l’activitat dels carboners. Al final de la plana deixem el camí principal i, passats uns rotllos de sitja, girem a l’esquerra fins a la roca del Castellet, un autèntic queixal que sobresurt entre les alzines de na Ferrana. S’hi pot accedir al cim per una escaleta de pedra. Val la pena.
Vistes des del Castellet
(WP-13) Castellet - 5,126 km - 3 hores - 431 m d'altitud.
Aquí també hi ha unes vistes precioses: Esporles, la mola de Planícia, la Granja, la mola de Son Pacs, ...
Seguim baixant pel camí carreter, el qual marca un seguit de giragonses a través dels penyals i mor en unes marjades abandonades. Si ens fixem a la nostra dreta veurem una paret seca amb un ensorrament i una tanca metàl·lica.

(WP-14) Portell - 5,646 km - 3 hores i 20 minuts - 331 m d'altitud.
Traspassem a l’altre cantó i seguim un caminoi, entre carritxeres, que en baixada (sud-est) ens condueix a l'àrea recreativa, passant abans per la font de Son Tries de Dalt (WP-15 - 295 m d'altitud).

(WP-16) Àrea recreativa - 6,326 km - 3 hores i 39 minuts - 292 m d'altitud.
A les 11:18 h, arribem a l'aparcament on tenim el vehicle.

Inici/ Final: Àrea recreativa de Son Tries (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 19 minuts (Total: 3 hores i 39 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19 de juliol de 2017
Components Joan Puig, Vicenç, Sebastià Escarrer i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Escala: 1:25000. Editorial Alpina.
Observacions: Sols hi ha un tram sense camí, des del (WP-06) al (WP-09) on caldrà anar alerta i ajudar-nos amb el mapa, la brúixola i GPS. La resta sempre per camins i tiranys de muntanya. També caldrà anar alerta a despistar-nos per la gran quantitat de camins que hi ha per la zona.
Referències: Tomàs Vibot. El mirador de la mola Ferrana.

Track del GPS a Wikiloc.

Una molt bona publicació amb una excel·lent fotografia. És ben curiós, sempre havia pujat a la Fita o fins a Maristella, pel camí de Son Ferra, podríem dir que pel recorregut "clàssic". Però l'octubre del 2012, seguint les indicacions d'en Tomàs vàrem fer aquest mateix recorregut, que encara que no massa llarg és ben gratificant. I record al "cim" del castellet farcit de safrà bord, com si fos un planter. Enhorabona Josep per aquesta nova publicació. Salut

Sí, un curt itinerari per estirar les cames i adequat per l'estiu. La mola de na Ferrana permet moltes i diverses combinacions, com aquesta que passa pel mirador de Son Ferrà fins a l'ermita Vella, que desconeixíem. Interessant.
Molt agraït pels comentaris.