dilluns, 12 de febrer del 2018

El Puntal des Forn i el puig de ses Basses

El punt d'inici d'aquesta ruta es situa en el Coll de sa Gramola (Km 106 de la carretera Ma-10) en el qual es troba un ample espai per deixar els vehicles.

(WP-01) Coll de sa Gramola - 0,0 km - 0 minuts - 348 m d'altitud.
A les 9:02 h iniciem la trescada pel camí ample de ses Basses. Tot d'una deixem a la dreta unes edificacions recents als voltants de la font des Escarabats. Després d'una suau pujada, el camí planeja orientat cap a l'oest amb esplèndides vistes de la contrada des Rajolí. A continuació, en pujada, deixem a l'esquerra els conreus de la zona des Campàs i arribem al collet de ses Pedrisses (396 m). Ara el camí inicia un constant descens, mentre cap a ponent ja podem divisar els cims de sa Paret des Moros, el Puntal des Forn i el profund tàlveg per on hem d'ascendir. Després d'una tirada relaxant d'1,4 quilòmetres, assolim una important cruïlla, on seguim a l'esquerra. Un rètol de GR indica "Camí de ses Rotes de s'Hereu. S'Arracó: 1h, 40 min".

(WP-02) Desviació a l'esquerra - 3,1 km - 50 minuts - 342 m d'altitud.
Avancem per l'ampla pista en descens i, uns vuit-cents metres més endavant [10'], arribem a un altre entreforc, on voltem a la dreta.

(WP-03) Desviació - 3,9 km - 1 hora i 4 minuts - 270 m d'altitud.
En aquesta cruïlla apareix, al costat dret, un vell forn de calç rodejat de quatre troncs de pi cremats que es resisteixen a caure.
Iniciem l'ascens per dins la coma flanquejada per sa Paret des Moros cap al sud i el puig de ses Basses al nord. Aproximadament un quilòmetre després, al costat dret i a dos metres del camí, apareix la font des Migjorn. El redol es mereix una breu aturada per recobrar forces.

(WP-04) Font des Migjorn - 4,9 km - 1 hora i 45 minuts - 367 m d'altitud.
Després de berenar [20'], continuem el nostre itinerari camí amunt pel vessant esquerra del tàlveg. Un poc abans d'arribar al coll, la pista finalitza i es converteix en un tirany. Arribem al coll on es troba una gran fita de pedres.

(WP-05) Coll - 5,3 km - 1 hora i 56 minuts - 412 m d'altitud.
Aquí hem d'estar alerta i no seguir unes fites i punts de pintura que es dirigeixen directament al puig de ses Basses. Nosaltres, voltem a la dreta, i continuem l'ascensió al cim del Puntal des Forn. En direcció oest/nord-oest, fora camí, per damunt el llom de la muntanya i acompanyats d'algunes fites aïllades.
Sa Dragonera

Quan arribem a la cresta, girem a l'esquerra i per damunt d'aquesta, coronem el cim del Puntal des Forn (459 m), marcat per una gran fita.

(WP-06) Puntal des Forn - 5,6 km - 2 hores i 13 minuts - 468 m d'altitud.
Gaudim d'una espectacular vista de l'illa de sa Dragonera. Després de les fotos de rigor, davallem del cim retrocedint un centenar de metres pel mateix accés de pujada. A continuació, seguim crestejant direcció nord-est cap al puig de ses Basses. Progressem sense camí, amb algun tram per damunt roques, amb lleugeres pujades i baixades. Abans d'arribar a la cota 457 m, passem pel costat de les ruïnes d'una gran barraca. Així, després de caminar un quilòmetre, sense masses complicacions, assolim el puig de ses Basses (493 m) coronat per un vèrtex geodèsic.

(WP-07) Puig de ses Basses - 6,8 km - 2 hores i 54 minuts - 491 m d'altitud.
Esplèndid mirador de tota l'encontrada als quatre vents.
Iniciem el descens cap a l'est per l'ample llom de la muntanya i, tan sols dos cents metres més endavant, trobem un profund avenc, anomenat la cova des Puig. Aquí hem d'estar molt atents ja que al costat dret de la boca principal, s'obre una altra totalment tapada per la vegetació.

(WP-08) Avenc - 7 km - 3 hores i 4 minuts - 476 m d'altitud.
En aquest punt voltem cap a l'esquerra i avancem sense camí tant sols una cinquantena de metres i girem a la dreta per un pendent molt pronunciat, entre roques, vegetació i per camp a través, fins anar a raure al camí de la Trapa.

(WP-09) Camí de la Trapa - 7,5 km - 3 hores i 22 minuts - 392 m d'altitud.
Girem a la dreta i no tardem gaire en passar pel costat de la caseta de ses Basses.

(WP-10) Caseta - 7,8 km - 3 hores i 30 minuts - 367 m d'altitud.
Pel camí principal, baixem fins a la desviació del primer tram, és a dir fins el (WP-02), on tanquem el cercle d'aquest itinerari.
Ara sols resta retornar al coll de sa Gramola pel mateix camí.

(WP-01) Coll de sa Gramola - 11,2 km - 4 hores i 23 minuts - 348 m d'altitud.
A les 13:25 h donem per finalitzat el nostre itinerari.

Inici/ Final: Coll de sa Gramola
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 20 minuts (Total: 4 hores i 23 minuts)
Excursió realitzada el dia: 20 de desembre de 2017
Components: Pere, Sebastià E., Joan Puig, Joan Manera (Pouet685), Miguel (Monrevi), Joan Amengual, Santi, i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari moderat. Gran part és sense camí des del (WP-05) al (WP-09). La resta per camins de carro i tiranys de muntanya. Cal bon sentit de l'orientació i tenir intuïció.
Referències: Tomàs Vibot. El Puntal des Forn.

Track del GPS a Wikiloc.

Una volta per un territori turmentat pels darrers incendis. Encara que coneixem tots els indrets sempre és agradable veure aquesta contrada, amb sa Dragonera al fons. Val la pena repetir itinerari, amb qualque variant, per poder gaudir d’aquests paisatges... i aprendre més noms de lloc, gràcies a les teves publicacions. Salutacions a tot el grup, que veig que ha crescut força. Salut amic.

M'agrada conèixer els noms dels llocs per on passo. Els d'aquesta ruta són del llibre Mallorca Vora Mar I dels germans Sastre.
El grup de "Caminant Entre Setmana" anant creixent, però no sempre hi som tots, menys mal.