diumenge, 4 de febrer del 2018

Rafeubetx i punta del Toro

Entretinguda excursió matinal passant pels túnels militars de Rafeubetx i per la zona de penya-segats de sa cala de s'Art i arribar a la punta del Toro, enfront de l'illa d'es Pans, la illa de ses Barbines i la illa del Toro. Retornada per la vorera de la mar fins a les canteres de marès del preciós Racó de sa Fragata.
L'octubre de 2017 vaig tenir el plaer de compartir-lo amb la gran colla del "Dimarts Grup", d'en Pep Torrens guiats per Fernando Chamorro.
En aquesta ocasió, m'acompanyen els amics i companys de cordada Pere Nigorra i Biel Pomar, del nostre grup Viaranys.

El punt de partida, on hem deixat els vehicles, és a la urbanització el Toro (Calvià), al final del carrer Avinguda del Mar.

(WP-01) Urbanització el Toro - 0,0 km - 0 minuts - 78 m d'altitud.
A les 8:56 h iniciem la caminada seguint una pista que s'endinsa dins la pineda en lleugera pujada. Aviat arribem a unes barreres tancades on un rètol ens avisa que entrem en zona militar. Una base d'artilleria de l'Exèrcit de Terra amb bateries de costa. La base es va clausurar i desmantellar, quedant els encoratges de les bateries esmentades i edificacions en ruïna per tot arreu, encara que l'interessant està sota terra: un laberint de galeries subterrànies comunicades entre sí.
Després de salvar la barrera pel costat de la columna de la dreta, seguim l'ampla pista de terra ignorat els trencalls que anem trobant tant a la dreta com a l'esquerra. Un poc més endavant, deixem a mà dreta una mena de garita o caseta i, a continuació, deixem una nova bifurcació a mà dreta, que ens duria a un búnquer, el qual hi arribarem més tard per sota terra. Continuem avançant i, devers tres-cents cinquanta metres més en endavant, abandonem la pista per la dreta.

(WP-02) Desviació a la dreta - 1,2 km - 20 minuts - 146 m d'altitud.
Prenem un tènue tirany per dins el pinar, que aviat ens du a un emplaçament de bateria de costa tapat amb formigó. Des d'aquí, ens dirigim cap a un barracó que veiem al nord-est i, un poc abans d'arribar-hi, baixem unes escales que ens menen a dins una trinxera on es localitza l'entrada a un dels túnels militars.

(WP-03) Entrada galeria - 1,7 km - 30 minuts - 160 m d'altitud.
Ara hem d'estar molt atens i no equivocar-nos de galeria. Seguim la galeria principal que es dirigeix cap al sud-oest fins arribar a una gran sala situada davall de la bateria de costa. Abans d'arribar-hi, veiem una obertura al trespol (una trapa) que ens mena a una galeria inferior, seguim en la mateixa direcció, arribem a la primera sortida de la costa on és fàcil accedir a la part alta del penya-segat.

(WP-04) Obertura exterior - 1,9 km - 45 minuts - 156 m d'altitud.
Tornem enrere a la galeria principal d'aquest segon nivell i prenem a l'oest. Caminem per dins el túnel paral·lels al penya-segat devers uns cinc-cents metres, i sortim per unes escales al costat del búnquer, que és un extraordinari mirador.

(WP-05) Sortida túnel i Búnquer - 2,4 km - 1 hora i 5 minuts - 149 m d'altitud.
Són les 9:30 h i no podíem estar en millor paratge per berenar i descansar Vint minuts més tard, reprenem la marxa per un caminet vorera dels penya-segats de sa cala de s'Art, passant al costat d'una altra garita. Iniciem el descens direcció a la punta del Toro, mentre a l'esquerra tenim una esplèndida vista de la badia de Rafeubetx tancada pel Morro d'en Feliu. Continuem seguint el caminet i després d'una tirada d'uns nou-cents metres, busquem per l'esquerra el pas de baixada que salva un graó de roca.

(WP-06) Pas - 3,7 km - 1 hora i 45 minuts - 72 m d'altitud.
Després de superar aquest pas amb l'ajuda de les mans, continuem avançant per damunt una ampla cornisa pel vessant esquerra de la carena. Ara toca estar atents a la nostra ruta, ja que uns dos-cents vint metres més endavant, hem de canviar i baixar pel vessant dret de l'esquena rocosa. Finalment el caminet de pescadors que seguim, ens mena a la part baixa i plana de la punta, i per roques de marès erosionat, arribem al final de tot, la punta del Toro.

(WP-07) Punta del Toro - 4,6 km - 2 hores i 20 minuts - 5 m d'altitud.
En front nostre tenim la successió d'illetes i en l'última veurem el far de l'illa del Toro.
A partir d'aquí, seguim la línia de la costa en direcció nord-est fins arribar al Racó de sa Fragata. No és una travessia gens fàcil. A l'octubre poguérem seguir bastant a prop de la costa ja que l'estat de la mar ho va permetre, en canvi avui hem de pujar més de cota ja que la mar està ben esvarada i les ones no ens deixen fer-ho. Retrocedim pel mateix camí fins al punt on canvia de vessant i baixem de nou fins a la cota 20 m on no arriben les ones. Salvem una punta rocosa anomenada "Sa Beca" uns vint metres més amunt i a continuació creuem un gran esvoranc, una pedrera de marès, per la part superior. Seguim endavant i, uns dos-cents cinquanta metres, unes fites ens marquen la pujada cap a la dreta per salvar "Es Ribellet", un gran enfonsament provocat per l'erosió de la ma. El senderó de nou baixa cap a la costa per un pendent molt pronunciat i relliscós. Continuem progressant cap al nord i molt aviat salvem un pas aeri per una cornisa molt estreta que discorre per damunt el mar, on ens hem d'ajupir una mica.

(WP-08) Pas cornisa - 6,3 km - 3 hores i 32 minuts - 3 m d'altitud.
Seguidament per damunt de roques, arribem al "Racó de sa Fragata o Clot d'es Moro", una antiga pedrera de marès.

(WP-09) Racó de sa Fragata - 6,4 km - 3 hores i 40 minuts - 3 m d'altitud.
Un cop gaudit d'aquest espectacular indret, sols ens resta superar uns 80 m de desnivell per unes escales de 555 graons que ens menen al mirador on hem iniciat, i on ara finalitzem la nostra ruta.

(WP-01) Urbanització el Toro - 6,8 km - 4 hores - 78 m d'altitud.
A les 12:26 h, arribem als vehicles.

Inici/ Final: Urbanització el Toro (Calvià)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 29 minuts (Total: 4 hores)
Excursió realitzada el dia: 31 d'octubre de 2017 i 25 de novembre de 2017
Components del grup (31-10-2017): Fernando Chamorro, Paco Pulido, Manolo Barranco, Renata, Agustín Cañellas, Agustín Rodríguez, Javier, Jaume Martí, Pedro Gelabert, Pedro Pericàs, Joan Torrens, Miquel, Nico, Jaume Tort, Toni Sureda i Josep.
Components del grup (25-11-2017): Pere, Biel Pomar i Josep.
Cartografia: Mapa IGN (Escala: 1:25000)
Observacions: El tram més agrest i complicat d'aquest itinerari, és sens dubte el comprés entre la Punta del Toro (WP-07) i el Racó de sa Fragata (WP-09). La resta discorre per camins definits. El tram per sota terra del (WP-03) al (WP-05), és una opció, es pot fer per l'exterior recorrent la línia dels penya-segats sense cap dificultat.

Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies del dia 31-10-2017:

Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies del dia 25-11-2017 (Gentilesa de Biel Pomar i Pere Nigorra):

Un altre volta totalment desconeguda i que amb la teva publicació queda al nostre abast. Que de racons per veure per tot arreu, es clar que no tot és la Serra. Segueix essent la nostra assignatura pendent. Enhorabona i gràcies per compartir. Salut amic!

Tota aquesta contrada segueix sent zona militar i és una llàstima l'estat d'abandó en que es troba.
És una ruta un poc diferent pel tema del recorregut per les galeries subterrànies, que no deixen de ser interessants i curioses.
Us el recomano, a vosaltres que us agrada caminar vora el mar.