divendres, 10 de gener del 2020

Volta per les Figueroles i la vall d'Alcanella

Vista des del pas d'en Bartomeu
Avui ens arribem fins a la finca pública de ses Figueroles, una possessió del terme municipal de Selva que ja apareix documentada l'any 1370 i que limita, al nord, amb les altres finques públiques de Son Amer, Menut i Binifaldó a Escorca. El Govern va adquirir la finca el 1997 amb l'objectiu de dedicar-la a la conservació del ferreret i del seu hàbitat. (Joan Carles Palos)

(WP-01) Urbanització del Guix - 0,0 km - 0 minuts - 557 m d'altitud.
Després de deixar els vehicles a la urbanització del Guix (Escorca), a les 9:32 h, iniciem la caminada per la carretera fins al Coll de la Batalla. Passem per davant la benzinera, i voltem a l'esquerra pel camí que surt al costat del restaurant. Transcorregut uns cinc minuts, deixem una desviació a la dreta i seguim tot dret, fins arribar a un coll de caçar tords, un poc apartat a l'esquerra del camí, on el camí ampla s'acaba. Seguim un tirany que ascendeix en la mateixa direcció que portàvem, fins creuar un portell en una paret seca (divisòria dels termes d'Escorca i Selva); és el lloc conegut com el pas d'en Bartomeu.
Pas d'en Bartomeu
(WP-02) Pas d'en Bartomeu - 1,3 km - 25 minuts - 659 m d'altitud.
Des d'aquest punt es gaudeix d'una vista panoràmica sobre el massís del puig de Massanella i la vall de Lluc.
Des del pas seguim avançant cap a la dreta, en direcció a la mola del puig del Castellot (694 m).
El sender, de traçat sinuós i difícil de seguir, recorre una zona carstificada i incòmode acompanyat d'algunes fites. Baixa fins assolir el coll de sa Rota (paret derruïda que separa el puig del Castellot a la dreta, del Puig de ses Covasses a l’esquerra).
Una vegada en el coll, prosseguim el nostre camí que passa pel costat d'un enorme pi amb quatre cimals, marca un parell de revolts i arriba a la font de sa Rota, després de deixar a l'esquerra, la caseta en ruïnes del mateix nom.

Font de sa Rota
(WP-03) Font de sa Rota - 2,4 km - 1 hora i 5 minuts - 498 m d'altitud.
La font està emplaçada en una marjada que antigament es conreava i tapada entre carritxeres. A uns set metres hi ha un petit safareig d'uns 4 x 4 metres i d'escassa profunditat i que és on s'emmagatzema l'aigua (Fonts de Mallorca).
Després d'un descans per berenar [20'], reprenem la marxa baixant cap a les cases de ses Figueroles, amb la vall al fons, entre la nostra posició i la serra del pas d'en Bisquerra, que tenim davant nostre.
Seguim un sender de ferradura, amb marges de sosteniment i amb vegetació que sovint dificulta la passa. El sender primer baixa pel marge esquerra del comellar dibuixant successius revolts, fins entrar a una zona ombrívola, al costat dret del comellar i on localitzem, a la dreta, la font de la Mata, protegida amb tres troncs. Uns metres més avall i després de creuar el torrent, accedim a les cases de ses Figueroles.
Cases de ses Figueroles
(WP-04) Ses Figueroles - 3,2 km - 1 hora i 58 minuts - 330 m d'altitud.
Les cases presenten un aspecte rústic. Té un alçat de dues plantes i a l'esquerra hi ha algunes estades dedicades a estables. També disposa d'un pou i restes del que va ser la pileta de la bugada. A la clastra empedrada, s'alça un enorme lledoner.
Després d'una llarga parada [35'], seguim per la dreta de la torrentera que baixa del coll de sa Rota, creuem el jaç del torrent dels Picarols i franquegem un portell. Pugem uns metres en direcció sud i enllacem amb el camí que va d'Alcanella a Binibona, al qual ens incorporem cap a l'esquerra, en sentit ascendent.
El nostre camí, amb alguns trams empedrat, puja en direcció nord-est entre el torrent dels Picarols, a l’esquerra, i el vessant de la Capella Blava, a la dreta. L'espessa vegetació -sobretot carritxeres- ens dificulten la marxa.
Més amunt passem per un portell que dóna accés als camps de conreu d’Alcanella, que flanquegem per l'esquerra. Uns deu minuts més, a prop de les cases d’Alcanella (dreta), el camí passa per damunt un rotlo de sitja i gira a l’esquerra (nord-oest). Continuem avançant, i en uns cinc minuts, enllacem amb un camí ample, al qual ens incorporem cap a l'esquerra. Seguim la pista, i cinc minuts després, arribem a un nou entreforc de camins, al costat d'una alterosa alzina.

(WP-05) Cruïlla - 5,4 km - 3 hores i 23 minuts - 488 m d'altitud.
Aquí, deixem a la dreta, la pujada cap al Bosc Gran, i seguim per la mateixa pista que portàvem en tendència a l'esquerra. Després d'una tirada llarga en sentit ascendent, trobem un vehicle tot terreny abandonat al mig del camí. Immediatament després, el camí passa a ser de ferradura i s'endinsa a un comellar boscós flanquejat per la serra d'en Massot cap a nord-est i el puig Ferrer a sud-oest. Un xic més amunt, traspassa un rotlo de sitja, i torna a tenir amplada de carro. Finalment, després d'unes corbes, desemboca al camí del GR-221, on voltem cap a l'esquerra i arribem a un coll travessat per una paret seca.

(WP-06) Coll Pelat - 7,3 km - 4 hores i 15 minuts - 685 m d'altitud.
Per un botador de fusta, franquegem la paret, amb un rètol del GR a l'altre cantó que indica "Son Amer: 50 min. Lluc 1 h".
Aquí surt un caminet, a la dreta que ens mena al nou mirador del Foment de Turisme, amb el nom de "Mirador des Centenari".
Mirador des Centenari
(WP-07) Mirador - 7,7 km - 4 hores i 27 minuts - 678 m d'altitud.
Tornem enrere i, per un caminet que passa pel costat de dues barraques de carboner, recuperem de nou el camí principal (GR). Agafem la pista per la dreta, en baixada força marcada. Un poc més avall, observem a la dreta un forn de calç. En dos minuts més, arribem a la cruïlla de l'ermita de Son Amer, on just davall el marge de la dreta del camí, hi ha la font homònima. Resseguim la canaleta de teules i, en un tres i no res, arribem a l'ermita.
Ermita de Son Amer
(WP-08) Ermita de Son Amer- 8,3 km - 4 hores i 43 minuts - 606 m d'altitud.
Després de dinar [20'], reprenem la marxa pel camí del GR, el qual descriu una volta a l'esquerra i, ben aviat, arriba a una cruïlla de camins, on deixem el sender del GR i ens desviem pel camí de l'esquerra.
El camí baixa per dins un ombrívol alzinar amb restes de l'activitat dels carboners. Deixem a la dreta un portell amb barrera de fusta i continuem, amb suau ascens, paral·lels a la carretera, fins desembocar en aquesta, just a l'alçada de la urbanització des Guix.

(WP-01) Urbanització del Guix - 9,6 km - 5 hores i 43 minuts - 557 m d'altitud.
A les 15:15 h acabem l'excursió.

Inici/ Final: Urbanització des Guix (Escorca)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 32 minuts (Total: 5 hores i 43 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22 de desembre de 2019
Components del grup:   Associació de veïnats de Pòrtol
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Nord (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer, tot ell discorre per camins de carro o tiranys de muntanya. Pot presentar dificultats d'orientació en algun tram.

Una volta ben agraïda per fer amb l’asociació de veïnats. Paissatge bonic sense grans dificultats. Llàstima de la deixadesa de l’Administració en tot l’entorn. La darrera vegada que hi vàrem passar hi havia animals morts dins el safareig. Bona publicació i millor feina la d’acompanyar aquest nombrós grup. Salut

Amb l'associació de veïnats, realitzem una sortida cada quinze dies i sí, aquesta excursió és molt maca i bona de fer. Llàstima del dia extremadament ventós que tinguérem (canvi climàtic).
És una pena que les cases de ses Figueroles estiguin tant deixades. L'entorn és preciós.