divendres, 11 de setembre del 2020

Puigpunyet - Galilea

Puig de na Bauçana
Un itinerari circular entre Puigpunyent i Galilea pel coll des Molí de Vent i el comellar del torrent de sa Riera. El punt de partida i arribada es situa a la plaça de l’església parroquial de Puigpunyent, consagrada a l'Assumpció de Nostra Senyora.

(WP-01) Puigpuyent - 0,0 km - 0 minuts - 221 m d'altitud.
Així doncs, a les 8,20 h partim per la carretera Ma-1032 direcció a Galilea (GR 221 Variant C). Avancem per la carretera i trams de les dreceres del camí ral i al cap d'uns trenta minuts, passem pel coll des Molí des Vent, on deixem a l'esquerra la continuació de la variant del GR que es dirigeix cap a Calvià. Seguim tot dret i ben aviat (després de dues corbes), abandonem la carretera per la dreta.

(WP-02) Desviament a la dreta - 2,4 km - 40 minuts - 404 m d'altitud.
El camí de terra transita sense cap dificultat entre pins, fins arribar al carrer Bous de Galilea, per on anem momentàniament en ascens. Tot d'una desemboquem al camí de sa Mola Gran, on voltem a la dreta. Seguim endavant i, després d'uns revolts, trobem a l'esquerra la casa de neu de Galilea, restaurada al març de 2019.
Casa de neu de Galilea
(WP-03) Pou de neu - 3,1 km - 55 minuts - 480 m d'altitud.
És l'única casa de neu situada dins un nucli urbà a tot Mallorca. Es troba a tant sols 480 m d'altitud. És de planta rectangular, excavada directament a terra, compta amb murs de paret seca i al seu interior conserva un pou. Segons fonts orals, va funcionar fins a l'any 1917.
Seguim camí endavant i, a als pocs minuts trobem a mà esquerra, el molí fariner de Can Soler, situat al pla de s'Ullastre.
Molí de Can Soler
(WP-04) Molí de Can Soler - 3,3 km - 1 hora - 497 m d'altitud.
La torre és de secció circular amb un referit de morter. El capell és fet de planxes de ferro i a la llinda del portal, hi ha gravada la data de 1881. Segons informacions orals, va moldre fins devers 1920.
Uns metres més endavant, ignorem un vial que baixa a l'esquerra i seguim recta amb lleuger ascens. To d'una, sortim de l'asfalt per la dreta i prenem un caminet de terra que discorre per dins el pinar i per la part posterior d'un habitatge i tot seguit de les cases del molí d'en Martí, fins anar a parar al camí de sa Font, després d'ignorar un trencall a la dreta. Així arribem a una cruïlla de camins.
El puig Galatzó
(WP-05) Mirador - 4 km - 1 hora i 20 minuts - 505 m d'altitud.
Des d'aquest punt es té una bona vista del Galatzó i de la Moleta de s'Esclop.
Seguim pel camí de la dreta i tot d'una ens desviem també a la dreta per un corriol que baixa zigzaguejant per dins el boscatge. Després de travessar un petit tàlveg, trobem un cotxe abandonat i arribem a un camí transversal, on ens incorporem a l'esquerra en descens. Camí endavant, després d'uns revolts, trobem una altra cruïlla amb un parell de cases, la d'enfront té el nom de "Es Cucui". Seguim cap a la dreta direcció a Puigpunyent. Després de travessar l'Hort de sa Coma, veiem darrera una bardissa i a l'altre cantó del torrent, es Molí Paperer.
Una mica més avall d’aquest molí trobem un trencall. Aquí tenim dues opcions: una seria anar cap a la dreta (pal indicatiu Puigpunyent) arribaríem directament al poble, i l’altre, que és la que fem nosaltres per evitar tant asfalt, tot i que donem una mica més de volta. Així doncs nosaltres anem pel vial de l'esquerra seguint paral·lels el curs del torrent.
Desviament a l'esquerra
(WP-06) Desviament a l'esquerra - 6,9 km - 2 hores i 38 minuts - 269 m d'altitud.
Tot d'una després, travessem el torrent de la Riera per un pont. Després del pont, girem a la dreta, deixant un camí a l’esquerra. A partir d’ara, caminem flaquejant el torrent entre alts plataners. Uns metres més endavant, just davant les cases des molí Nou, deixem la pista per la dreta.
Sa Riera
(WP-07) Baixada a la Riera - 7,3 km - 2 hores i 44 minuts - 247 m d'altitud.
Baixem per una rampa fins el llit del torrent entre grans mates de "Cua de Cavall" i seguim torrent avall entre alts plataners. No ens torbem en travessar un pontet per sota i, després de travessar el torrent per un tauló de fusta, voltem cap al sud progressant per damunt una síquia tapada i just després per un estret passadís cimentat que ens deixa al carrer de sa Vinya. Posteriorment, voltem a l'esquerra pel carrer des Molí i, a la següent cantonada cap a la dreta pel carrer de sa Riera, el qual ens mena al centre del poble.

(WP-01) Puigpunyent - 8,6 km - 3 hores i 7 minuts - 221 m d'altitud.
A les 10:57 h donem per finalitzada l'excursió.

Inici/ Final: Puigpunyent
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 22 minuts (Total: 3 hores i 7 minuts)
Excursió realitzada el dia: 26 d'agost de 2020
Components: Agustí, Pere, Joan P., Sebastià i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari fàcil sempre per camins de carro i tiranys de muntanya.

M’ha agradat molt aquesta volta, principalment la segona part de la mateixa, pel desconeixement d’aquesta part del territori. Gràcies per compartir-la. Salutacions amic.

És una volta molt senzilla i bona de fer, per no aturar del tot durant l'estiu.
Molt agraït pel teu interès.