dimecres, 25 de novembre del 2020

Talaia Vella (Refugi Arxiduc) - Camí de s'Arxiduc - Cingles de Son Rul·lan

Cases de Son Rul·lan

Atenció: Després de publicar aquesta ruta pels Cingles de Son Rul·lan, el gener de 2021, m'he assabentat que han tancat el pas a la barrera de les cases Noves. Així que aquesta ruta no es pot realitzar tal com es publica.

Iniciem l'itinerari a ses Cases Noves situades en el punt quilomètric 66,5 de la carretera Ma-10, entre Valldemossa i Deià.

(WP-01) Ses Cases Noves - 0,0 km - 0 minuts - 311 m d'altitud.
A les 7:56 h iniciem la caminada pel camí que arranca al costat de les cases, després de passar una barrera que es pot obrir. És una pista cimentada que puja entre bancals d'oliverar. Tot d'una deixem a la dreta la font de ses Cases Noves. Al cap d'uns deu minuts i després d'uns revolts, trobem un primer entreforc de camins on, a baix a la dreta, dins el torrent, hi ha la font de Son Rul·lan. Aquí voltem pel camí de la dreta.

(WP-02) Desviament a la dreta - 0,6 km - 13 minuts - 378 m d'altitud.
El camí, ara de terra, continua pujant fent grans llaçades enmig de l'oliverar, mentre cap al sud, divisem les cases de Son Rul·lan dalt d'un turó. Quan acaben les ziga-zagues, el camí carreter continua pujant i s'endinsa dins el bosc d'alzines, fins arribar a una nova cruïlla, on voltem a l'esquerra.

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 1,4 km - 33 minuts - 495 m d'altitud.
El nostre camí, cada vegada més estret, segueix ascendint en fort rost enmig de l'alzinar, fins arribar a una mena de collet, on hem d'estar molt atents a la ruta. Aquí, deixem el tirany que portàvem i ens desviem a l'esquerra (sud) i, tot d'una cap a la dreta entre unes roques, fins enllaçar amb un tirany no massa definit i acompanyat d'algunes fites, que cap al sud-oest, ens mena a una paret transversal.

(WP-04) Pas paret - 1,9 km - 54 minuts - 615 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó voltem a l'esquerra i orientats cap al sud, ja més suaument, arribem al camí de carro que per la dreta ve de l'Estret de Son Gallard, just al costat de les restes de barraques de carboners.

(WP-05) Camí de carro - 2,1 km - 1 hora - 645 m d'altitud.
Seguim recte i, tot d'una veiem un mur, a uns metres apartat del camí per l'esquerra, es tracta d'un vell aljub cobert.

Aljub

(WP-06) Aljub - 2,2 km - 1 hora i 4 minuts - 665 m d'altitud.
Aquest aljub té dues parts, una tapada pel consum humà i una bassa oberta per abeurar els animals.
Seguim camí amunt, en fort rost enmig del bosc d'alzines, fins arribar al coll de Son Gallard, després de salvar un reixat per un botador de troncs. Entrem a la part privada de la Muntanya del Voltor.

Coll de Son Gallard. Pedrissos

(WP-07) Coll de Son Gallard - 2,7 km - 1 hora i 23 minuts - 769 m d'altitud.
Aquí l'Arxiduc i féu construir uns pedrissos en forma d'angle.
Des del Coll de Son Gallard ens dirigim cap al Refugi de s'Arxiduc (Talaia Vella). Prenem el camí que apareix a la dreta i al cap d'uns cinc minuts, després d'uns revolts, ens desviem per un camí que surt a mà dreta. Hem d'anar en compte per tal d'agafar bé el camí, ja que el principi és poc clar. Aquest nou camí, també d'amplada de carro, es troba bastant malmenat, segueix paral·lel al camí principal i ens mena al mirador des Garriguer.

Mirador des Garriguer

(WP-08) Mirador des Garriguer - 3,2 km - 1 hora i 38 minuts - 830 m d'altitud.
Una petita plataforma en forma de trapezi des d'on es veuen les cases de Son Marroig, sa Foradada, Son Rul·lan, les Ermites Velles i Miramar.
D'esquena al mirador, seguim un tirany per damunt el roquissar que tot d'una volta cap al sud-est, fins desembocar al camí principal, on voltem a la dreta. Ara amb una darrera pujada, assolim la cota 868 m on es troba la caseta refugi.

Refugi de s'Arxiduc

(WP-09) Talaia Vella (Refugi Arxiduc) - 3,5 km - 1 hora i 50 minuts - 860 m d'altitud.
Aquesta caseta la menà construir l'Arxiduc devers el 1907 "per comoditat i sopluig dels qui hi pugen" i està considerada com el refugi de muntanya més antic d'Espanya. Darrera la caseta, aferrada a una roca, hi ha una placa (molt desgastada que gairebé no es pot llegir) que commemora la constitució del GEM, amb la següent inscripció: AQUÍ VA NÉIXER EL GEM 17-2-1947.
Gaudim de les vistes, mentre fem un descans i reposar forces [28']. Reprenem la marxa, ara si pel camí carreter que davalla al coll de Son Gallard i seguim dret en ascens cap a xaloc pel camí de sa Muntanya. Ben aviat, deixem a la dreta el camí que du a la cova de l'Ermità Guillem i seguim recte pel mateix camí, el qual ascendeix cap al nord fent successius revolts mentre surt del bosc i arriba a la part superior de la serra. Ens trobem en el camí de s'Arxiduc, el qual discorre per damunt la cinglera en alguns punts fregant la mateixa timba. És una balconada natural amb vistes espectaculars a sa Foradada.
Després d’uns quaranta minuts des del coll, veiem ran del camí un caramull de pedres, punt on ens desviem cap a l'esquerra.

Camí de s'Arxiduc

(WP-10) Desviament a l'esquerra - 5,7 km - 3 hores i 11 minuts - 923 m d'altitud.
El tirany amb fites, baixa per damunt el roquissar i uns cinc-cents metres després d'abandonar la pista, arribem a un grup d'alzines, just al caire del penya-segat. Girem abruptament a l'esquerra, cap al buit i iniciem el descens dels Cingles de Son Rul·lan, amb Deià a la vista. El tirany baixa fent successives ziga-zagues, salvant la verticalitat dels cingles d'una forma increïble. Després de quaranta-cinc minuts d'espectacular davallada, arribem a una cruïlla de camins, dins l'espès alzinar, on voltem pel de l'esquerra. El de la dreta ens manaria a Deià.

Forn de coure pa

(WP-11) Desviament a l'esquerra - 7,5 km - 4 hores i 8 minuts - 493 m d'altitud.
Camí endavant sense cap entrebanc, en pocs minuts arribem a una nova cruïlla, just al costat d'un forn de calç i una pica excavada a una roca.

Forn de calç

(WP-12) Forn de calç - 7,8 km - 4 hores i 20 minuts - 444 m d'altitud.
Nosaltres seguim dret, amb la mateixa direcció que dúiem, deixant a la dreta un camí que ens menaria a passar per davant les cases de Son Rul·lan. Botem un graó de roca, passem pel costat d'una altra pica d'aigua i arribem a la pista, que cap a la dreta ens mena a les cases Noves, per on hem vingut de bon matí.

(WP-01) Ses Cases Noves - 9,1 km - 4 hores i 49 minuts - 311 m d'altitud.
A les 12:45 h donem per finalitzada l'excursió.

Inici/ Final: Ses Cases Noves (Km 66,5 de la carretera Ma-10)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 27 minuts (Total: 4 hores i 49 minuts)
Excursió realitzada el dia: 7 d'octubre de 2020
Components: Pere, Sebastià, Miquel, Andreu, Jordi, Magdalena, Tolo i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari sempre per camins de carro i tiranys de muntanya. Exigent físicament pel fort desnivell. El tram del camí de s'Arxiduc i la davallada pels Cingles de Son Rul·lan, pot presentar dificultats a la gent que pateix vertigen.

Molt bon recorregut principalment pel fet de partir i tornar a les Cases Noves. No sabia que es pogués passar per aquest indret, i és una manera senzilla i directa de poder pujar i baixar dels Cingles, un lloc a on cal pujar-hi de tant en tant. Sempre amb les teves publicacions trob noves opcions. Una aferrada amic... i salut.

De moment no posen pegues per passar per ses cases Noves, poder és perquè no poden tancar. Com bé dius, és una bona alternativa per pujar al camí de s'Arxiduc i als Cingles. A mi em passa el mateix amb les teves publicacions, sempre conec noves possibilitats per muntar la meva ruta. Per això és interessant donar-les a conèixer i compartir-les.
Salutacions, amic.

Caçadors de Geodèsics ha dit...

Bones Josep, he intentat fer aquesta ruta el dia dels Reis DEel2021 i no he pogut, desde Ses Cases Noves han posat retols de prohibició d'aparcar a les voreres i un retol vermell de propietat privada i prohibició de pas a la barrera al costat de la casa. Es veu que deuen haver començat a veure més gent intentar fer sa teva ruta i han decidit barrar el pas. Una llàstima.

Hola Guillem,
Ens tanquen de per tot, quina pena! He decidit treure aquesta ruta de Wikiloc.
Moltes gràcies per avisar.