dilluns, 1 de març del 2021

Tanques de Lofra, pels passos de s’Encletxa i de sa Cabra

El recorregut pèl cingle dels penya-segats que pengen damunt el Torrent des Verger i del barranc de Biniaraix, és sens dubte el tram més espectacular i salvatge d’aquest itinerari. El territori és dur, fora camí, sols amb algunes fites i dominat per les timbes: tot un repte per l’excursionista expert.

Iniciem el recorregut a prop de la boca del túnel de Monnàber (a la banda de Lluc), en el Km 36,8 de la carretera Ma-10 Andratx - Pollença, just davant del petit embassament militar.

Embassament militar

(WP-01) Portell coma de Son Torrella - 0,0 km - 0 minuts - 871 m d'altitud.

A les 8,06 h travessem la carretera i salvem el portell d'entrada a la Coma de Son Torrella per un botador metàl·lic. El camí s'endinsa per un bosc d'alzines, passa pel costat d'una petita bassa coberta i, poc després creua un portell sense barrera (WP-14). Tot just l'altre cantó, a l'esquerra, apareix un botador metàl·lic, per on fem comptes tornar en finalitzar l’excursió.
Ara el sender planeja vorejant un reixat a l’esquerra i quan finalitza aquest, el camí volta a l’esquerra, però nosaltres seguim amb la mateixa direcció en ascens, per un tirany pedregós, fins arribar al coll de ses Solanes, tancat per una paret baixa transversal.

Coll de ses Solanes

(WP-02) Coll de ses Solanes - 2,4 km - 40 minuts - 928 m d'altitud.

Del coll, travessem la paret i baixem direcció sud-est per la base de les penyes. Travessem un collet entre la paret i un esperó rocós i continuem baixant flanquejant les escarpades timbes. Llavors, tornem a pujar en diagonal esquerra, superant el fort desnivell, fins arribar a l’esquerda a la roca, amb una heura a la dreta. És el pas de s’Encletxa.

Pas de s'Encletxa

(WP-03) Pas de s’Encletxa - 2,7 km - 1 hora i 5 minuts - 916 m d'altitud.

Es tracta d'una clivella que per entrar-hi cal ajupir-se un poc, però no presenta cap tipus de dificultat de trànsit.
Un cop a l’altre cantó, avancem per damunt el roquissar envoltat de carritxeres, fins topar una paret seca que no travessem.

(WP-04) Paret seca - 2,8 km - 1 hora i 15 minuts - 915 m d'altitud.
Anem cap a la dreta vorera del mur, mentre voltem en descens cap al sud. A set o vuit minuts de la paret, localitzem a l’esquerra, l’avenc de sa Punta de sa Paret, d’uns vint-i-set metres de fondària. Continuem el fort descens aferrar-nos a les carritxeres, fins entrar a una mena canal o encletxa estreta. És el pas de sa Cabra.

Pas de sa Cabra

(WP-05) Pas de sa Cabra - 2,9 km - 1 hora i 35 minuts - 891 m d'altitud.

Es tracta d’una encletxa on s’ha de fer una desgrimpada per superar un escaló de grans roques. (Passos de Mallorca).
Amb l’ajuda d’una corda, un darrera l’altre salvem aquest desnivell, sense masses complicacions.
Seguim baixat amb un fort pendent cap al sud-oest i als pocs minuts, passem al costat d’un aïllat pi entre el càrritx.

(WP-06) Pi - 3 km - 1 hora i 50 minuts - 836 m d'altitud.

Des del pi, pugem a un esperó rocós (fita) que veiem davant nostre. A continuació, seguim per damunt el cingle amb les escarpades parets a l’esquerra i la fondalada del xaragall des Verger a la dreta. A uns deu minuts de l’esperó, pugem un petit turó amb un ullastre al damunt, baixant per l’altre cantó aferrats a les altes parets.
Continuem mantenint sempre l’orientació sud-oest, vorejant les altes penyes i amb els pins a la dreta, fins trobar un altre avenc.

Vista retrospectiva

(WP-07) Avenc Penjat (25 m de profunditat) - 3,1 km - 2 hores i 45 minuts - 845 m d'altitud.

Aquí fem una bona aturada per descansar i fer una mossegada, mentre gaudim d’un espectacular paisatge [30’].
Continuem el descens orientats a sud-oest. Després de superar un lliçar de roques inclinades, traspassem el caire rocós i canviem de direcció a sud-est, rodejant les escarpades parets.
Ara, iniciem una forta muntada pel bell mig d’una ampla canal coberta de carritxeres i roques, fins trobar una baixa paret seca transversal.

Paret transversal

(WP-08) Paret - 3,4 km - 3 hores i 12 minuts - 810 m d'altitud.

Un cop a l’altre cantó, anem cap a la dreta (est), passem al costat d’una alzina i, en tendència a l’esquerra, superem una escarpada canal amb una grimpada. Si ens girem enrere, veiem els Cornadors i el profund xap del barranc de Biniaraix.

Canal de pujada

(WP-09) Canal - 3,5 km - 3 hores i 25 minuts - 852 m d'altitud.

Superada la inclinada canal, voltem noranta graus a la dreta i després a l’esquerra i, per un terreny més amable, enllacem amb el camí que puja del barranc de Biniaraix, on ens incorporem a l’esquerra. En un no res, arribem al coll de Lofra, coronat amb un munt de pedres i una creu metàl·lica.

Coll de Lofra

(WP-10) Coll de Lofra - 3,7 km - 3 hores i 30 minuts - 879 m d'altitud.

Prenem el Camins Nous que surt de darrere la creu, i quinze minuts de suau ascens, arribem a la paret que ja hem trobat després del pas de s’Encletxa. Ara si que la franquegem per continuar seguint el tirany acompanyat de fites. El caminet discorre per un roquissar guanyant alçada, fins arribar a un collet, entre les cotes 974 m i 971 m.

(WP-11) Collet - 4,7 km - 4 hores i 5 minuts - 964 m d'altitud.
Ara el camí inicia un ràpid descens que ens deixa a la part alta de la coma de Son Torrella, a prop del Coll de ses Solanes. El tirany segueix a la dreta (est/nord-est) i, en no res ens mena al tancat de reixeta. Nosaltres seguim tot dret aferrats a la mateixa i al cap de pocs minuts, ens desviem a la dreta per guaitar la boca de l’avenc de la Coma de Son Torrella, d’uns noranta metres de profunditat i situat a la base de la serra de Cúber.

Avenc de Son Torrella

(WP-12) Avenc de Son Torrella - 5,5 km - 4 hores i 25 minuts - 908 m d'altitud.

Continuem pel corriol que transita pel costat de la tanca (esquerra) i per la base de la serralada de Cúber (dreta). A uns deu minuts trobem l’entrada de la cova de Son Torrella.

Cova de Son Torrella

(WP-13) Cova de Son Torrella - 6 km - 4 hores i 40 minuts - 912 m d'altitud.

Per accedir-hi, hem de realitzar una petita grimpada per una paret d'uns tres metres. Si la roca és seca, no presenta masses dificultats i val la pena visitar-la.
Aquesta cavitat és un important jaciment arqueològic del calcolític, uns 2.500 anys abans de Crist. Les seves dimensions són: un corredor de 7x3 metres que dóna a una petita sala de 3x3 metres.
Continuem vorera de la tanca i, a uns cent cinquanta metres més endavant, trobem una escaleta metàl·lica per superar el reixat. Ara anem cap al nord per dins el tancat fins sortir per l’altre cantó, on trobem un altre botador, just al costat del portell que hem passat de bon matí.

(WP-14) Portell - 6,5 km - 4 hores i 54 minuts - 910 m d'altitud.
Ens incorporem a la dreta pel camí principal i en pocs minuts arribem a la carretera.

(WP-01) Carretera - 7,4 km - 5 hores i 21 minuts - 871 m d'altitud.
A les 13:27 finalitzem l’excursió.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: en el Km 36,8 de la carretera Ma-10 Andratx - Pollença
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 50 minuts (Total: 5 hores i 21 minuts)
Excursió realitzada el dia: 20 de febrer de 2021
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Fernando, Agustí i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per un territori inclinat i complicat de caminar. Des del WP-02 al WP-10, sense camí amb algunes fites. Pot presentar problemes d'orientació.  Cal estar acostumat a fer grimpades i desgrimpades. Dificultat de recepció del senyal del GPS. No està de més dur una cordeta per superar el pas de sa Cabra.
Referències: Pep Torrens. Tanques de Lofra, pel pas de s'Encletxa i el pas de sa Cabra.

Vídeo d'en Fernando de Angulo:

Fantàstica aquesta ruta Josep! Un itinerari força interessant, inèdit diria jo. La publicació, la fotografia i els detalls ens ho has posat fàcil, segur que hi feim un tomb. Enhorabona amic.

El recorregut pel cingle, és un xalar, tots quedarem estorats de l’espectacularitat del paisatge. Si hi aneu en un dia esplèndid, l’espectacle està assegurat. Bon camí!
Molt agraït pel comentari.