dissabte, 7 d’agost del 2021

Mola de sa Comuna de Valldemossa per la fesa de Son Bauçà

Casa de Son Mossènyer

Un itinerari que ens mena per encisadors boscatges on encara és visible el senyal dels carboners i calciners.

(WP-01) Valldemossa - 0,0 km - 0 minuts - 393 m d'altitud.
Després de deixar el vehicle fora de la zona blava, a les 7,32 h sortim per l'avinguda Lluís Salvador Cilimingras fins a la plaça Bartomeu Estaràs. Deixem els jardins de la Cartoixa, a l'esquerra i voltem a la dreta. El camí, cimentat, flanqueja el lateral de la casa de Son Mossènyer, d'alts murs a la base de l'edifici i, a pocs metres a la dreta, apareix el molí de Son Mossènyer, amb torre cilíndrica i portal i finestres amb arcs de ferradura. El camí volta a l'esquerra passa per davall l'aqüeducte de la Cartoixa i puja fins a la casa de sa Teulera, però un xic abans d'arribar-hi, en una corba a la dreta, ens desviem pel camí de l'esquerra.
L'estret viarany discorre entre carritxeres per damunt una feixa i s'endinsa dins l'espessor del bosc dels Frares. Un xic més amunt, quan el camí dibuixa una corba a la dreta, torcem a la dreta direcció sud-oest, fins arribar a la casa de neu dels Cartoixans de planta ovalada i molt profunda.

Casa de neu

(WP-02) Pou de neu dels Cartoixans - 1,2 km - 20 minuts - 497 m d'altitud.

Continuem el nostre camí per l'esquerra del pou i, als pocs minuts, arribem a un camí de carro on voltem a l’esquerra.
Aquest camí puja en decisió i passa pel costat d’una rosseguera de grans blocs de pedra. Després d’uns revolts, arriba a un portell sense barrera, marca una corba a la dreta i deixa un coll de caça, a l'esquerra. Ara el camí s'orienta cap a ponent i, després d'una muntada, assoleix un ranxo de carboners, franquegem una tanca i arribem al Penyalot.

Penyalot

(WP-03) Penyalot - 2,1 km - 50 minuts - 620 m d'altitud.

Una petita esplanada on es localitza una barraca i un aljub cobert.
Aquí hem d'estar atents, perquè tan sols una quinzena metres de l'aljub, girem cap a l'esquerra per un esvaït tirany, al començament del qual, trobem una alzina entravessada al mig del camí.
Prenem el tirany en pujada i, abans d'arribar a una paret seca, torcem a l'esquerra (sud). Ara el viarany no és gens clar i ascendeix fent curtes voltes, amb l'ajuda d'algunes marques de pintura vermella. Deixem un coll de caça a l'esquerra i assolim la paret seca que hem vist abans, la qual franquegem per una escaleta de pedres encastades.

Paret

(WP-04) Paret - 2,3 km - 1 hora - 659 m d'altitud.

A l'altre cantó, el camí continuem gairebé planer direcció a ponent i ben aviat enllaça amb el camí principal de pujada al cim de la Comuna, a l'alçada d'una bassa coberta de terra.

(WP-05) Bassa - 2,5 km - 1 hora i 5 minuts - 661 m d'altitud.
Immediatament el camí comença a pujar més decidit fent curtes i estretes ziga-zagues - les voltes d'en Violí - fins assolir un rotlo de sitja amb la corresponent barraca i un forn de coure pa de boca triangular, a l'esquerra.

Forn de coure pa

(WP-06) Desviament - 2,6 km - 1 hora i 15 minuts - 692 m d'altitud.

Deixem el camí que ens duria al cim de sa Comuna i voltem a la dreta per dins el bosc fins trobar un portell amb una barrera de ferro.

Portell amb barrera

(WP-07) Barrera - 2,8 km - 1 hora i 17 minuts - 699 m d'altitud.

Un cop passat el portell, el tirany continua paral·lel a la carena de la muntanya, que tenim a l'esquerra, fins assolir un planiol al bell mig de l'alzinar.

Pou i bassa

(WP-08) Pou - 2,9 km - 1 hora i 22 minuts - 691 m d'altitud.

Aquí s'hi localitza un pou, rotlles de sitja i barraques de carboner. També una magnífica talaia, si ens atansem a la vorera dels penya-segats: el pla del Rei, sa Talaia Vella, les cases de Vistamar, ...
Des del pou, continuem sense camí cap a l'oest/sud-oest per la part baixa de la carena fins entrar a una estreta i rosta canal plena de fullaraca. Quan la canal s'eixampla i, abans d'arribar a una gran roca amb una fita al damunt, localitzem a l'esquerra al peu de la paret rocosa, una estreta cornisa graonada que puja en diagonal esquerra. Després de salvar aquesta cornisa, assolim la fesa de Son Bauçà, una estreta i alta esquerda que amb pujada ens condueix a la carena de la Mola de sa Comuna, a la cota 670 m per on tornem a enllaçar amb el camí del GR.

Fesa de Son Bauçà

(WP-09) Fesa de Son Bauçà - 3,1 km - 1 hora i 40 minuts - 666 m d'altitud.

Després del berenar, reprenem la marxa baixant pel sender sense cap dificultat de seguiment ja que es troba força senyalitzat amb fites i marques de pintura, fins arribar al coll de Sant Jordi, on es localitza un portell amb barrera.

Coll de S. Jordi

(WP-10) Coll de S. Jordi - 3,9 km - 2 hores i 30 minuts - 479 m d'altitud.

L'altre cantó voltem a l'esquerra i creuem un petit portell de fusta espanyat. El nou camí discorre planer per dins un bonic bosc mixt de pins i alzines, creua un rotlle de sitja i desemboca a una ampla pista, a la dreta de la qual, hi ha un forn de calç molt gros i ben conservat

Forn de calç

(WP-11) Desviament - 4,3 km - 2 hores i 40 minuts - 476 m d'altitud.

Prenem aquesta pista cap a l'esquerra per la contrada anomenada sa Garriga Plana i, als pocs minuts, creuem una baixa paret mitgera.

Paret de mitgera

(WP-12) Pas paret - 4,6 km - 2 hores i 45 minuts - 500 m d'altitud.

L'altre cantó avancem per un confós tirany que enllaça a una nova pista. Per la dreta ens duria a les cases de Sa Baduia, però el nostre itinerari continua cap a l'esquerra. Aquest camí, d'amplada de carro, ascendeix dibuixant diversos revolts, més amunt, deixa un braç de camí a la dreta, i després d'una marcada corba també a la dreta, mor a una petita esplanada.

Esllavissada

(WP-13) Fi pista - 5,6 km - 3 hores i 10 minuts - 612 m d'altitud.

Ara tenim per en davant un curt tram on el camí ha desaparegut degut a una gran esllavissada. Avancem per damunt les pedres i pel costat de la penya fins retrobar de nou el tirany que, més endavant, passa pel bell mig d'unes penyes, creua un rotllo de sitja i arriba a la cruïlla de camins, on tanquem el cercle del nostre itinerari.
Ara es tracte de baixar pel mateix camí que hem fet servir a la muntada, passant de nou pel pou de neu i arribar al punt d'inici.

(WP-01) Valldemossa - 7,8 km - 4 hores i 3 minuts - 393 m d'altitud.
A les 11:36 h arribem a on tenim els vehicles, donant per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final:  Valldemossa. Avinguda Lluís Salvador Cilimingras
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 52 minuts (Total: 4 hores i 3 minuts)
Excursió realitzada el dia: 28 de juliol de 2021
Components del grup:  Pere, Andreu, Joan R., Jordi, Eliseu, Sebastià Ll., Joan P., Miquel, Margarita, Sebastià E. i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro, tiranys de muntanya i sense camí. Pot presentar dificultats d'orientació. La fesa no es bona de trobar, des del (WP-08 Pou) cal baixar per dins una estreta i rosta canal plena de fullaraca que patina molt. Després cercar a la paret de l'esquerra una estreta cornisa que puja en diagonal esquerra.

Les teves publicacions sempre son interessants, aportant diferents possibilitats de recorreguts ja coneguts. En aquest cas, aquesta variant de passar pel costat nord de la Comuna. Hem fet la fesa però des de baix, amb un recorregut semblant. Així i tot veig que les publicacions son endarrerides. Molta feina tot plegat. Salutacions amic.

Nosaltres també, el primer cop que pujàrem per aquesta fesa, va ser des de baix. Ara no es pot, han col·locat una reixeta que impedeix sortir del GR cap a Son Bauçà. Aquesta és una alternativa per fer aquesta bonica esquerda.
Sí, encara em queden algunes rutes per publicar de l'estiu passat.