dissabte, 14 d’agost del 2021

Puig del Colomer pel pas de s'Empelt de Bruixa

El Colomer

El Puig del Colomer, cim de 446 m d'altitud del terme municipal de Bunyola, a la dreta del torrent de Raixa. El terreny en general és molt espès de vegetació, amb roca solta amagada a l'espessor del canyís. És una ruta curta però un xic incòmode, tret del recorregut pel vell camí de Raixa a Raixeta.

Aproximació: Per arribar al punt d'inici d'aquest itinerari, hem de prendre la carretera Ma-11 de Palma a Sóller i, un cop passat el Km 12 desviar-nos a la primera cruïlla a l'esquerra, fins a l'aparcament de la possessió de Raixa.

Cases de Raixa

(WP-01) Aparcament de Raixa - 0,0 km - 0 minuts - 150 m d'altitud.

Són les 7:18 h quan iniciem la passa girant a la dreta, traspassem un torrent i avancem per l'ampla pista en direcció nord/nord-oest. Deixem les cases de Raixa a la dreta a l'altre costat del torrent. Transcorreguts uns quatre-cents metres, arribem a una cruïlla de tres camins: a la dreta aniríem a les cases de Raixa, a l'esquerra el camí pel qual tornarem en finalitzar l'excursió i recte, que és l'opció que seguim, cap a les cases de Raixeta.
La tirada és agradable, a través d'una vall flanquejada pel Colomer (el nostre objectiu de la jornada) cap a sud-oest i els Homenets i la Falconera a nord-est. Devers vint minuts, just en el punt que el camí marca una volta cap a la dreta, hi ha un tancat de reixeta a l'esquerra.

(WP-02) Tanca de reixeta - 1,9 km - 35 minuts - 194 m d'altitud.
Un cop a l'altre banda de la tanca, el camí gairebé desapareix engolit per les altes i espesses carritxeres. Avancem en suau pujada cap a l'oest paral·lels a un torrentó, i ben aviat, enllacem amb un camí carreter, on ens incorporem a l'esquerra.

Camí de carro

(WP-03) Camí de carro - 2,1 km - 40 minuts - 215 m d'altitud.

Aquest camí va ascendint per un comellar orientat a sud/sud-oest. Tot d'una travessa el torrentó per un pontet de pedra, dibuixa un revolt i tot just després trobem un enorme pi ajagut al bell mig. Per això, en sortim pel coster esquerra, fins retrobar de nou el camí. Superat aquest entrebanc, el camí amb marges de sosteniment i completament envaït per les carritxeres, segueix pujant per dins el comellar de sa Rota des Pous, fins que gairebé desapareix dins el torrent, a la dreta del qual, trobem restes d'antics marges, avui abandonats.
Ara anem cap a l'esquerra tot creuant el llit del torrentó, per anar a cercar la interessant i desconeguda font del Colomer, que no és fàcil de trobar.

Font del Colomer

(WP-04) Font des Colomer - 2,7 km - 1 hora i 10 minuts - 311 m d'altitud.

És una font de mina de tipologia 'qanat' amb una galeria d'uns 10 metres de llarg feta de pedra en sec. A fora hi ha un abeurador de pedra que està afegit a sa boca amb una canal. Al fons de sa galeria hi ha un pou de captació sense coll i al costat un altre abeurador en forma de cocó. (Fonts de Tramuntana).
Un cop visitada la font, anem sense cap traça de camí cap a sud/oest esquivant el càrritx verd i esponerós, fins arribar al Coll Espés, al costat d'una paret seca i que separa el Colomer (446 m,) del puig de ses Fites (506 m)

(WP-05) Coll Espès - 2,9 km - 1 hora i 25 minuts - 339 m d'altitud.
Des del coll, anem pujant en tendència cap a l'esquerra (est/sud-est) per dins un dens pinar, entre antigues marjades plenes de carritxeres. A mesura que anem pujant trobem algunes fites les quals ens menen als peus dels penya-segats, on hi ha una petita balma amb restes d'una antiga tanca. Estem a l'inici de la pujada pel pas del Colomer.

Pas del Colomer o de s'Empelt de Bruixa

(WP-06) Pas des Colomer o de s'Empelt de Bruixa - 3,1 km - 1 hora i 37 minuts - 373 m d'altitud.

Pugem en diagonal cap a la dreta per l'interior d'una mena de canal rocosa amb l'ajuda de les mans i a continuació per damunt una estreta i aèria cornisa que ens deixa dalt del cingle, on hi ha una fita i una petita fletxa vermella pintada a la roca.
Un cop superat el pas, anem cap a l'esquerra (est) per sobre del cingle sense perdre gairebé desnivell. Aviat, voltem a la dreta per pujar fort per dins una canal ampla per on grimpem sense problemes, fins a trobar un collet fitat. Llavors girem cap a l'esquerra (est) i crestejant un centenar de metres, assolim el cim del Colomer.

Puig del Colomer

(WP-07) Puig del Colomer - 3,4 km - 2 hores i 5 minuts - 445 m d'altitud.

Ara tenim vistes de les muntanyes que ens volten: la Gúbia, el puig de Son Nasi, la Falconera, el comellar de l’Infern i les cases de Raixa i el seu impressionant safareig.
Aquí és un bon lloc per descansar i recuperar les forces [20'].
Baixem del cim orientats cap al sud, més o menys paral·lels a una paret seca que tenim a la nostra esquerra. El territori es fa més i més accidentat: roques, clots, revells, carritxeres, pins i ullastres separats. A devers trenta minuts del cim, traspassem a l'altre cantó de la paret, i a uns cinc metres més endavant, franquegem una reixeta transversal.

(WP-08) Reixeta - 4,1 km - 3 hores i  minuts - 319 m d'altitud.
Seguim baixant mantenint la paret seca amb reixeta, ara a al nostra dreta, per dins el pinar, fins creuar una baixa paret transversal per un esbaldrec.

(WP-09) Coll del Tirany - 4,3 km - 3 hores i 5 minuts - 301 m d'altitud.
Continuem avançant seguint un tirany, amb algunes fites esporàdiques, i a uns cinc minuts més endavant, hem d'estar atents, ja que el camí fa un gir de noranta graus a l'esquerra.

Ruïnes de dues barraques

(WP-10) Desviament a l'esquerra - 4,4 km - 3 hores i 10 minuts - 300 m d'altitud.

El tirany inicia una suau baixada al costat d'una paret seca que ens queda a la dreta, fins trobar les ruïnes de dues barraques a l'esquerra del camí. A partir d'aquí, el camí es converteix en un bonic sender carreter i baixa fent successius revolts per dins el bosc. Més avall, passa entre marjades d'olivar i arriba a una paret seca, la qual travessem per un portell de fusta.
A l'altre costat, avancem per un camp d'ametllers i arribem a la cruïlla dels tres camins, on tanquem el cercle del nostre recorregut.
Com que és prest, decidim anar a visitar les cases de Raixa i el seu impressionant safareig. Per això, seguim tot dret, travessem la llera del torrent per un gual empedrat i voltem a la dreta cap a les cases.

Safareig de Raixa

(WP-01) Aparcament de Raixa - 6,7 km - 4 hores i 13 minuts - 150 m d'altitud.

A les 11:31 h, arribem a l'aparcament on tenim els vehicles.

Inici/ Final:  Aparcament de les cases de Raixa (Bunyola).
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 45 minuts (Total: 4 hores i 13 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4 d'agost de 2021
Components del grup:  Joan Ll., Andreu, Joan R., Eliseu, Sebastià Ll., Joan P., Miquel, Margarita, Sebastià E., Nofre, Guillem C. i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro, tiranys de muntanya i sense camí. Pot presentar dificultats d'orientació. Terreny complicat i incòmode. El pas del Colomer no és difícil però convé anar en compte.

Podria emprar els mateixos comentaris que a la publicació anterior. Conec i he fet aquesta petita serralada des de l’urbanització de sa Font Seca i final a Raixa, baixant des del puig de ses Fites cap a Raixeta. Queda clar que voltros heu emprat uns camins de carro fins ben amunt. També desconeixia el nom d’Empelt de Bruixa des Colomer, encara que el vàrem baixar per seguir cap a ses Fites. Crec que seguirem unes indicacions d’en Vibot. Sempre interessants. Salut amic.

És un itinerari curt que si es fa a l'estiu et permet acabar prest evitant les hores fortes de calor. Tot el recorregut era conegut menys el tram del comellar de sa Rota des Pous, el qual ens va semblar una bona opció per pujar al Colomer tot passant pel pas homònim. En quant al nom Empelt de Bruixa, figura en el catàleg de "Passos de l'illa de Mallorca" de l'amic Joan Riera.