divendres, 28 de gener del 2022

Far de cala Figuera

Una agradable passejada des de cala Portals Vells fins al far de cala Figuera, en el terme municipal de Calvià. Aquest far entrà en funcionament el 1860. És un dels fars més importants de les Balears, perquè controla l'entrada a la badia de Palma de la majoria de rutes de vaixells que arriben a l'illa (Joan Carles Palos).

El punt de partida es situa a l'aparcament de la platja de Portals Vells (Calvià), dita així per les pedreres de marès que hi ha des de l'edat mitjana. La semblança de l'obertura de les coves amb un gran portal, va fer que l'indret fos conegut com Portals.

(WP-01) Platja de Portals Vells - 0,0 km - 0 minuts - 15 m d'altitud.
A les 11:19 h comencem a caminar seguint un tirany que es dirigeix est/sud-est per la vorera del mar. Tot d'una, creuem l'arena d'un petit caló i, amb un instant, arribem a l'enorme entrada de les coves artificials.
Des d'aquí es gaudeix d'una bona vista de tota la cala i de la talaia de Portals Vells, dita també torre del Moro.

(WP-02) Pedreres - 0,4 km - 10 minuts - 7 m d'altitud.

Dins les pedreres de marès, hi ha una capella esculpida a la paret nord-oest. Sembla que hi va albergar una talla de la Mare de Déu, dipositada per uns navegants genovesos el segle XV, on arribaren de manera atzarosa a causa d’un fort temporal. Aquestes graveres proveïren de pedra les obres de la Seu i Santa Eulàlia. La pedra era transportada en barques fins a Palma (Joan Carles Palos) .
Després de la visita, retrocedim pel mateix camí fins arribar de nou al petit caló. Aquí prenem un tirany que s'enfila amb fort pendent cap al sud, fins desembocar a una pista asfaltada, on girem a l'esquerra. Tot d'una, tornem a voltar a l'esquerra per un altre vial que ens deixa dalt al penya-segat que penja sobre les pedreres.

(WP-03) Penya-segat (tirany) - 0,8 km - 28 minuts - 33 m d'altitud.
Ara, el tirany continua cap al sud enmig de la garriga per damunt del penya-segat, fins arribar a la punta des Cavall, des d'on es veu la petita cala en Beltran.

(WP-04) Punta des Cavall - 1,5 km - 45 minuts - 14 m d'altitud.
Seguim bordejant la costa mentre el tirany volta cap a ponent per damunt una cornisa, amb algun tram estret i penjat enmig de la penya. Deixem unes pedreres a la dreta i baixem a l'arena de cala Figuera.

(WP-05) Cala Figuera - 2,2 km - 1 hora i 10 minuts - 4 m d'altitud.

Creuem l'arena de la platja coberta de posidònia i ens enfilem a les roques de l'altre cantó seguint un tiranyó, amb graons picats a la roca, fins desembocar a la carretera del far, on voltem a l'esquerra. Un xic més endavant, deixem també a l'esquerra un abandonat destacament del Regiment d'Artilleria de Costa de Mallorca i finalment arribem al far de cala Figuera, després de salvar una baixa paret.

(WP-06) Far - 3 km - 1 hora i 30 minuts - 18 m d'altitud.

Al nord-est veiem la torre de senyals de cala Figuera, aixecada el 1579 i en molt mal estat de conservació.
Després de dinar i gaudir la tranquil·litat del lloc [1h 15 min.], tornem a la carretera i la seguim 1,3 Km, fins trobar a la dreta un tirany que s'endinsa a la garriga.

(WP-07) Desviament a la dreta - 4,5 km - 3 hores i 10 minuts - 54 m d'altitud.
La senda planeja enmig de la garriga. Un xic més endavant, ran del camí apareixen les restes d'unes petites pedreres de marès.

(WP-08) Pedreres - 4,6 km - 3 hores i 15 minuts - 51 m d'altitud.
Continuem avançant cap al nord/nord-est, mentre el tirany es va esvaint fins gairebé desaparèixer. Anem camp a través cap al nord-est, i en no res desemboquem a un ample camí, on ens incorporem a l'esquerra en suau ascens.

(WP-09) Camí - 5,2 km - 3 hores i 30 minuts - 68 m d'altitud.

El camí es dirigeix sense cap dificultat de seguiment cap al nord-oest, fins trobar un nou camí transversal.

(WP-10) Desviament a la dreta - 5,4 km - 3 hores i 35 minuts - 79 m d'altitud.
Aquí voltem a la dreta i al primer encreuament, girem pel vial de l'esquerra, fins a enllaçar amb la carretera de la platja de Portals Vells.

(WP-01) Platja de Portals Vells - 6,5 km - 3 hores i 53 minuts - 22 m d'altitud.
A les 15:12 h arribem on tenim el vehicle.
Finalment a resultat una passejada ben agradable amb bones vistes de tot el litoral que envolta la capital balear.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Platja de Portals Vells (Calvià)
Pujada acumulada:  125 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 25 minuts (Total: 3 hores i 53 minuts)
Excursió realitzada el dia: 26 de desembre de 2021
Components del grup: Agustí, Aina, Xisca i Josep
Cartografia: Mapa IGN
Observacions: Itinerari bo de fer amb poc desnivell que discorre per camins i tiranys de muntanya. Cal anar alerta el curt tram que discorre per la penya abans d'arribar a la cala Figuera. Aquest tram es pot evitar passant més per l'interior.
Referències: Joan Carles Palos. Torre de Cala Figuera.

Track de la  ruta a Wikiloc

Segueix pendent aquest tram de costa entre Portals Vells i el Toro. Molt bona la publicació i les informacions aportades, tant del recorregut com dels llocs trepitjats. Enhorabona tot plegat amic.

Un curt itinerari per estirar les cames. Aquest tram de costa és molt bonic, val la pena!
Agraït pels comentaris amic... salut i bon camí!