dimecres, 4 de gener del 2023

Camí Vell del far de Formentor

Powered by Wikiloc

El far de Formentor va entrar en funcionament durant el regnat d’Isabel II, l’any 1863. Abans es va haver de construir un camí de ferradura de més de 17 km des de cala Murta fins el cap de Formentor.
El camí es va construir entre els anys 1857 i 1859, sent la via de connexió per portar combustible i queviures al far. És un camí de ferradura ple de revolts i de pedres amb marge de sosteniment a la banda del desnivell. La via fou completament abandonada, quan l'any 1951, s'inaugurà la carretera actual En l’actualitat està molt malmès pel pas del temps i la nul•la conservació. Tant de bo que algun dia es decideixin a recuperar-ho.

La nostra excursió comença en l’aparcament de cala Figuera i cala Murta situat un poc abans del km 13 de la carretera que va cap al far.

Aparcament

(WP-01) Aparcament cala Figuera - 0,0 km - 0 minuts - 98 m d'altitud.

A les 8:39 h comencem a caminar seguint la carretera direcció al far. La via discorre per la base dels penyals del Fumat (335 m), mentre divisem cala Figuera i l'impressionant Morro i Cap de Catalunya, cap al nord. Uns deu  minuts més tard, arribem a la boca del túnel del Fumat.

Entrada al túnel del Fumat

(WP-02) Túnel - 0,7 km - 10 minuts - 140 m d'altitud.

Travessem el túnel i continuem per l'asfalt que ara discorre pel vessant del puig de la Roca Blanca (325 m), fins arribar devers al km 14,5 on deixem momentàniament la carretera per l'esquerra.

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 1,6 km - 25 minuts - 185 m d'altitud.
Una curta pujadeta orientats a nord-est, ens mena damunt el cingle de les Lletreres (cota 203 m) des d'on gaudim una grandiosa vista orientada al cap de Catalunya, Cala Figuera i els espadats del Fumat. Baixem cap a l'est/nord-est i, amb no res arribem al mirador d'en Xot.

Des del mirador d'en Xot

(WP-04) Mirador d'en Xot - 2 km - 35 minuts - 179 m d'altitud.

Feréstega és la visió en direcció al cap amb els impressionants penya-segats de la costa. El fons, veiem el nostre objectiu d'avui.
Avancem uns dos-cents metres per la carretera i agafem l'antic camí per l'esquerra.

(WP-05) Desviament a l'esquerra - 2,2 km - 40 minuts - 184 m d'altitud.

Pugem a la mala un curt tram cap al nord-est, fins trobar les restes del vell camí. El sender dibuixa dues voltes en pujada i llavors discorre planer entre els pins. Després d'una tirada d'uns nou-cents metres, enllacem de nou amb la carretera.

(WP-06) Carretera - 3,1 km - 1 hora i 30 minuts - 221 m d'altitud.
Caminem sobre l'asfalt i uns quatre-cents metres més endavant, tornem agafar el camí Vell per l'esquerra.

(WP-07) Desviament a l'esquerra - 3,5 km - 1 hora i 35 minuts - 215 m d'altitud.
Un curt tram de baixada en ziga-zaga, ens mena de nou a la carretera, a pocs metres d'un segon mirador situat a l'esquerra d'una corba.

Segon mirador

(WP-08) Mirador - 3,9 km - 1 hora i 45 minuts - 181 m d'altitud.

Des d'aquí veiem l'esfereïdor espadat del racó d'en Xot. Al fons el Cap de Catalunya, a l'entrada de Cala Figuera.
Avancem pel costat de la carretera i tornem a recuperar l'antic sender. Ara el pedregós camí ascendeix mitjançant llargues llaçades pels contraforts del puig de la Pinya (258 m) i baixar fins tornar a sortir a la carretera.

(WP-09) Carretera - 5,1 km - 2 hores i 23 minuts - 197 m d'altitud.
Anem per asfalt i, tot d'una deixem a la dreta la continuïtat del camí (aquest tram el farem de tornada). Després d'una tirada d'uns set-cents metres, arribem a un coll, a la dreta del qual, dalt d'un turonet (219 m) hi ha les instal·lacions de l'estació meteorològica de Balears Meteo. Aquí deixem la carretera per l'esquerra.

Tram del camí Vell

(WP-10) Desviament a l'esquerra - 5,8 km - 2 hores i 35 minuts - 199 m d'altitud.

El camí inicia un descens progressiu, fins arribar a una gran paret, la funció de la qual era evitar que els farers o les seves bísties es precipitessin pel penya-segat. Aquí el camí gira a la dreta i baixa en fort pendent fins a la carretera, just a l'endret del km 19. Aquest darrer tram es troba molt esbaldregat i és difícil seguir el seu antic traçat.

(WP-11) Carretera Km 19 - 6,4 km - 2 hores i 55 minuts - 140 m d'altitud.
Anem uns metres per la carretera i tornem agafar el camí per l'esquerra i després paral·lel a una reixeta, ens puja fins al far.

Far de Formentor

(WP-12) Far de Formentor - 7 km - 3 hores i 15 minuts - 165 m d'altitud.

Per a la construcció del far, es va utilitzar pedra de canteres de sa Pobla i Binissalem, la pedra es transportava amb carros fins el Barcarès, després amb barques fins a cala Murta i, des de la Cala, amb mules amb beaces i seguint el camí fins arribar al cap de Formentor, on es començà a construir el far que es va inaugurar el 1863.
Retornem enrere per la carretera fins arribar al collet del WP-13.

(WP-13) Desviament a l'esquerra - 8,2 km - 3 hores i 40 minuts - 196 m d'altitud.

Ara fem aquest tram de camí Vell i llavors seguim el mateix recorregut que hem fet a l'anada.

(WP-10) Aparcament - 14 km - 5 hores i 17 minuts - 98 m d'altitud.
A les 13:57 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Ruta: Anada i tornada pel mateix camí.
Inici/ Final: Aparcament cala Murta (Pollença)
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 13 minuts (Total: 5 hores i 17 minut)
Excursió realitzada el dia: 4 de gener de 2023
Components: Vicenç S., Pere, Sebastià, Margalida, Joan P., Joan A., Joan R., i Josep.
Cartografia: Mallorca Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions:
Itinerari per camins de ferradura i per carretera.

No calen massa comentaris. La península de Formentor és d’una gran bellesa i qualsevol recorregut és espectacular i, aquest és un d’ells. Una molt bona publicació Josep. Salut

Tens tota la raó, la península de Formentor, per moltes vegades que hi hagis estat, mai cansa.