dijous, 5 de gener del 2023

Volta per l'ermita de Sant Nofre i les ermites Velles

Powered by Wikiloc

A Mallorca trobem les ruïnes de tres antigues ermites de Sant Nofre. La primera es localitza al cim del puig de Sant Nofre, en terrenys de la possessió santjoanera de sa Bastida. La segona a Puigpunyent, en terrenys de la possessió de Son Fortesa, i el seu ús religiós es produí entre el segle XVII i l'any 1820. La tercera i la més desconeguda es localitza al terme de Deià, en terrenys de la possessió de Son Rul·lan. Habitada en els segles XVII i XVIII, no sabérem de l'existència d'aquesta ermita fins a la lectura d'un llibre editat al 1965, de títol Mallorca Eremítica, d'autor anònim (Toponimiamallorca).

Inici: A Ca Madò Pilla (actualment "Hotel Continental"), al punt quilomètric 68,300 de la carretera Ma-10. Aquí s'hi trobava l'hostatgeria que fundà l'arxiduc Lluís Salvador (1847-1915) per a tots aquells que volien visitar Miramar.

(WP-01) Ca Madò Pilla - 0,0 km - 0 minuts - 384 m d'altitud.
A les 10:35 h iniciem la caminada pel camí de la Muntanya, el qual arranca just davant l'hotel. Després d'una primera corba, deixem a la dreta un camí que es dirigeix a l'ermita de la Trinitat, continuem recte direcció nord-est, fins trobar el mirador dels Tudons, a l'esquerra del camí.

Mirador dels Tudons

(WP-02) Mirador dels Tudons - 0,6 km - 18 minuts - 432 m d'altitud.

Des d'aquí es gaudeix la vista més coneguda de Miramar, just darrera, sa Foradada, i al fons, Son Marroig. Es tracta d'una torre massissa, de forma troncocònica. Està envoltat per un banc. Té una escala d'accés d'inspiració clàssica. (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
Després de la visita, seguim pujant en tendència cap a l'est pel mateix camí. Deixem a la dreta un original coll de caça, i just a l'esquerra el tirany que davalla a la cova del Beat Ramon Llull. Immediatament, travessem una paret de partió (divisòria dels termes de Valldemossa i Deià) i assolim un collet, a l'esquerra del qual hi ha unes grans roques.

(WP-03) Collet - 1,3 km - 40 minuts - 482 m d'altitud.
Aquí el camí volta cap al sud-est, segueix recta en pujada, marca diverses voltes per salvar, un curt però fort desnivell, i assoleix el mirador de Son Gallard.

Mirador de Son Gallard

(WP-04) Mirador de Son Gallard - 1,5 km - 50 minuts - 542 m d'altitud.

Amb vistes a les cases de Son Gallard, i just darrera es veu sa Foradada. És un mirador de planta trapezoïdal. Les parets laterals són baixes. Dos escalons donen l'entrada al mirador (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
El camí travessa en ascens l'estret de Son Gallard, dibuixa un seguit de voltes i, després d'uns set-cents metres, trobem a l'esquerra un rotlo de sitja i dues barraques de carboner.

(WP-05) Desviament a l'esquerra - 2,2 km - 1 hora i 30 minuts - 643 m d'altitud.
Aquí arranca un tirany que davalla per dins el bosc direcció nord, per on prendrem camí. Transcorreguts uns cent metres, momentàniament girem a la dreta per dirigir-nos a la font de l'Ermita. Avancem cap a l'est sense camí, tot d'una travessem una paret de pedra en sec i en tendència cap a la dreta, uns cent metres després, trobem la font, just al costat d'un ranxo de carboners.

Font de l'Ermita

(WP-06) Font de l'Ermita - 2,4 km - 1 hora i 45 minuts - 660 m d'altitud.

Es tracta d'una font de mina amb una galeria natural excavada a sa roca amb una llargària d'uns 5 metres i secció irregular (0,70 x 80 metres de mitjana) amb algunes roques caigudes que fan sa galeria una mica perillosa, sobretot en el seu tram final. (Fonts de Tramuntana).
Tornem enrere fins al tirany, el qual baixa cap al nord/nord-oest paral·lel a la paret, fins arribar a un esbaldrec, on girem a la dreta.

(WP-07) Pas paret - 2,7 km - 2 hores - 600 m d'altitud.
A l'altre cantó, seguim un tirany acompanyat de fites i, uns cent metres més endavant, ja divisem les ruïnes de l'ermita de Sant Nofre, a l'esquerra.

Ermita de Sant Nofre

(WP-08) Ermita de S. Onofre - 2,8 km - 2 hores i 10 minuts - 585 m d'altitud.

Tornem enrere fins a la paret i continuem tot dret. Pocs metres després, arribem a una balconada natural, arran del penya-segat.

Morro de s'Eco

(WP-09) Balconada - 3 km - 2 hores i 20 minuts - 594 m d'altitud.

En front veiem l'espectacular Morro de s'Eco, davall l'estret de Son Gallard i el mirador homònim. És una raconada molt bonica, que es mereix una aturada.
El tirany segueix cap al sud, travessa un ranxo de carboners i desemboca al camí de l'estret de Son Gallard.
Voltem a la dreta i seguim el mateix camí que hem fet de pujada. Tornem a passar pel mirador de Son Gallard i baixem fins el coll de caçadors.

(WP-10) Coll de caça - 4,2 km - 3 hores - 451 m d'altitud.
El nostre itinerari continua pel camí del Bosc, el cercarem desviant-nos a l'esquerra entre les alzines. Tot d'una veiem un forn de coure pa ben conservat i pocs metres més endavant, un enorme forn de calç amb un pi al seu interior, fins arribar al mirador del Pla de s'Ullastre, a la dreta del camí.

Mirador del Pla de s'Ullastre

(WP-11) Mirador del Pla de l'Ullastre - 4,3 km - 3 hores i 10 minuts - 464 m d'altitud.

Aquest mirador està format per sis bancs situats de forma ovalada. Es troba rodejat d'alzines i no té vistes.
Després de dinar [30'], deixem el mirador i seguim pujant per aquest bonic camí que ens mena, creuant per una obertura a l'alta paret, a una de les dues ermites Velles, l'ermita de Sant Pere i Sant Pau. Dins el tancat, voltem a la dreta (nord) i arribem a les úniques restes de construcció de l'ermita més vella.

Ermites Velles

(WP-12) Ermites Velles - 4,6 km - 4 hores - 522 m d'altitud.

Sortim del recinte de pel costat oest creuant un petit portell i seguim en baixada per un esvaït tirany. que en cinc minuts ens mena a la capella del puig del Verger.

Capella del Puig del Verger

(WP-13) Capella del puig del Verger - 4,8 km - 4 hores i 10 minuts - 487 m d'altitud.

Es tracta d'una capella d'estil àrab, de planta quadrada, alçat troncopiramidal i coberta amb una cúpula. (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
A l'esquerra de la capella continua el camí, en sentit descendent. Tot d'una es torna d’amplada de carro i passats deu minuts, desemboca al camí de sa Muntanya, just davant del Mirador dels Tudons.
Voltem a l'esquerra i camí endavant no ens torbem en arribar a la carretera, davant l'establiment hoteler.

(WP-01) Ca Madò Pilla - 6 km - 4 hores i 43 minuts - 384 m d'altitud.
A les 15:18 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final: Ca Madò Pilla (actualment "Hotel Continental") (Valldemossa)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 43 minuts (Total: 4 hores i 43 minuts)
Excursió realitzada el dia: 5 de gener de 2023
Components del grup: Tomeu, Maria, Agustí, Aina, Cesca i Josep.
Cartografia: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala:1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins i tiranys de muntanya. El curt tram per anar a sa font és sense camí.

Segur que en totes aquestes rutes, publicades darrerament, ja estàs en bona forma. Havia llegit la publicació de toponimiamallorca. però la veritat és que no tenis ubicada exactament aquesta tercera ermita de Sant Nofre. Gràcies a aquesta publicació serà més fàcil fer-hi un tomb. Les teves publicacions sempre ens ensenyen nous indrets. Salut amic.

Una volta molt senzilla, la finalitat de la qual, era conèixer la font i les ruïnes de l'ermita de Sant Nofre.
Va ser arran de la nova actualització del mapa de l'Alpina que vaig veure la ubicació d'aquestes ruïnes i mira que hi havia passat diverses vegades pel costat i no m'havia fixat.
En l'actualitat estic de baixa, m'estic recuperant força bé, d'una intervenció quirúrgica.
Gràcies pel teu interès i comentari.