dissabte, 4 de febrer del 2023

Puig de sa Barca

Powered by Wikiloc

Repetim l'itinerari, sense pujar a sa Talaieta (439 m), que em va guiar el meu bon amic Guillem Castanyer el gener de 2022.
Pugem a la carena del puig de sa Barca (580 m) des del vessant nord-oest i per un itinerari directe i sense camí. Des del coll des Vent pugem cap al principi del camí del comellar Rotasses, però ens desviem per un comellar que discorre paral·lel al primer. La tornada la fem pel coll dels Bous on baixem pel comellar de sa Caçola, fins una cisterna i, enllaçant diversos camins de carboners, tornem al punt d'inici.

Iniciem aquest itinerari en el Coll des Vent, en una esplanada situada aproximadament al punt quilomètric 80,4 de la carretera Ma-10 d'Esporles a Banyalbufar.

Puig de sa Barca

(WP-01) Coll des Vent - 0,0 km - 0 minuts - 317 m d'altitud.

A les 8:24 h comencem a caminar per la carretera direcció a Banyalbufar. Passats uns tres-cents metres, ens desviem a l'esquerra pel camí Nou de Planícia. Un rètol indica "Planícia - Banyalbufar - Estellencs".

(WP-02) Camí Nou - 0,3 km - 5 minuts - 321 m d'altitud.

Avancem per aquesta pista i tant sols cent metres més endavant, la deixem per l'esquerra.

Font des Còvo

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 0,4 km - 8 minuts - 330 m d'altitud.

El sender, molt deteriorat per la pluja, marca unes voltes i s'enfila direcció sud. Un xic més amunt, deixem la font des Còvo a l'esquerra del camí (WP-04 - 0,8 km - 18 minuts - 391 m d'altitud). Seguim pujant i, després d'una corba a la dreta, deixem el camí per l'esquerra.

(WP-05) Desviament a l'esquerra - 0,9 km - 20 minuts - 409 m d'altitud.
Aquest nou tirany, tot d'una s'ajunta amb el camí des Correu (GR-221) que seguim a l'esquerra uns metres, però l'abandonem pel primer braç que trobem, que surt cap a sud-oest (atenció no l'hem de confondre amb el camí des Correu que segueix recte cap a Esporles).

Camí des Correu

(WP-06) Intersecció a la dreta - 1 km - 28 minuts - 427 m d'altitud.

Pugem pel començament del camí del comellar de Ses Rotasses, però molt atens, perquè tant sols cent metres més endavant, l'abandonem per la dreta per un antic camí de carboners.

Fent una mica de pas

(WP-07) Intersecció a la dreta - 1,1 km - 30 minuts - 442 m d'altitud.

Es tracte d'un camí de carro que es dirigeix cap a l'oest per dins el bosc. Els primers metres, es trobem molt envaïts per les altes arboceres, però a mesura que progressem es va aclarint. Seguim avançant sense camí ni fites en suau ascens entre restes de ranxos dels carboners fins, creuar una torrentera.

(WP-08) Torrentera - 1,4 km - 53 minuts - 488 m d'altitud.
Emprenem la forta muntada cap al primer cim orientats, primer oest/nord-oest i més endavant, clarament a nord-oest. No hi ha camí n'hi tampoc trobem fites que ens puguin guiar, però no hi ha altre dificultat que el propi pendent. En uns quinze minuts de la torrentera, voltem 90º a la dreta i pugem cap a l'esquerra per una mena de xemeneia entre roques, fins guanyar la cresta rocosa que baixa del cim. Aquí dalt, trobem restes d'una paret de pedres enormes que sembla un murada ciclòpia? Seguim crestejant cap a nord-oest, fins arribar al cim de sa Barca Est, arran dels espadats i coronat amb una petita fita de pedres.

Puig de sa Barca Est

(WP-09) Puig de sa Barca Est - 1,6 km - 1 hora i 15 minuts - 581 m d'altitud.

Retrocedim uns cinquanta metres pel mateix recorregut i, fent una volta de 180º cap a la dreta, travessem la carena entre les roques.
El nostre itinerari continua per la base de les penyes caients del cim, sempre cercant la millor passa, fins tornar assolir la carena arbrada i passar pel segon cim.

(WP-10) Puig de sa Barca Central - 1,7 km - 1 hora i 33 minuts - 580 m d'altitud.
Seguim crestejant cap a l'oest i ben aviat arribem al puig de sa Barca Oest.

Puig de sa Barca Oest

(WP-11) Puig de sa Barca Oest - 1,8 km - 1 hora i 42 minuts - 580 m d'altitud.

Després de descansar una estona i gaudir d'aquest lloc tan bonic [20'], reprenem la marxa baixant per dins l'alzinar direcció sud-oest, i en set minuts arribem al camí del comellar de ses Rotasses.

(WP-12) Comellar Rotasses - 2,1 km - 2 hores i 18 minuts - 577 m d'altitud.
Seguim el tirany tot dret cap al sud. Després d'una forta pujada, travessem la paret de terme entre Esporles i Banyalbufar i una mica més amunt, arribem al coll dels Bous, als peus del Moletó de sa Granja.

Coll dels Bous

(WP-13) Coll des Bous - 2,5 km - 2 hores i 30 minuts - 651 m d'altitud.

Iniciem la davallada pel centre de la coma orientats a sud-est. Mentre baixem, anem trobant restes de l'antic camí i diversos rotlos de sitja amb les seves barraques. Aquest descens resulta molt agradable, discorre entre roques i un bosc d'alzines. Més avall, la coma es fa més angosta i escarpada, però seguint les fites no es gens complicat avançar. Devers uns vint-i-cinc minuts del coll, trobem un bonic coll de cisterna tapat amb branques, just al costat dret de la coma.

Cisterna

(WP-14) Cisterna - 3 km - 2 hores i 55 minuts - 522 m d'altitud.

Seguim davallant i, al cap de tant sols cinc minuts, agafem direcció nord-est el camí de l'esquerra.

(WP-15) Intersecció a l'esquerra - 3,1 km - 3 hores - 503 m d'altitud.
Es tracte d'un camí carreter que ascendeix molt suau endinsant-se pel bosc d'alzines. Quan canvia de direcció cap al nord, després d'una corba tancada, l'abandonem per la dreta.

(WP-16) Desviament a la dreta - 3,3 km - 3 hores i 7 minuts - 518 m d'altitud.

Ara seguim un nou camí, també de carro, que discorre pel costat dret (orogràfic) d'un comellar. Volta cap al sud i finalitza a una àmplia esplanada on hi ha un ranxo de carboners.

(WP-17) Final camí - 3,4 km - 3 hores i 10 minuts - 509 m d'altitud.
Avancem uns metres, sense camí ni fites, cap al sud. Tot d'una girem cap a l'est faldejant, camp a través pel vessant sud de la cota 605 m, fins desembocar a un altre camí, on ens incorporem a l'esquerra.

(WP-18) Camí de carro - 3,5 km - 3 hores i 15 minuts - 507 m d'altitud.
El camí discorre en suau pendent per dins l'alzinar en la mateixa direcció est i finalitza en un punt on hi ha un antic coll de tords, anomenat el coll del Garriguer de Sa Granja. (El coll de tords és un sistema de caça d'aus amb xarxa que presenta sovint una estructura de pedra en sec anomenada galera (Viquipèdia)).

Galera

(WP-19) Coll de caça - 3,6 km - 3 hores i 17 minuts - 517 m d'altitud.

Des d'aquí, continuem orientats a nord-est fora camí. Baixem entre roques i alzines a una clotada on hi ha una gran penya on arrela una alzina.

Racó de l'alzina

(WP-20) Racó de l'alzina - 3,8 km - 3 hores i 30 minuts - 501 m d'altitud.

Un racó molt bonic que bé es mereix una petita aturada. Continuem endavant i tot d'una, tornem a franquejar la paret de terme entre Esporles i Banyalbufar.

Paret de terme

(WP-21) Paret de terme - 3,8 km - 3 hores i 31 minuts - 494 m d'altitud.

Un cop a l'altre costat, seguim cap al nord, i ben aviat arribem a un ranxo de carboners. Aquí arranca un camí que en sentit nord passa pel costat d'un enorme forn de calç

Forn de calç

(WP-22) Forn de calç - 4,1 km - 3 hores i 45 minuts - 472 m d'altitud.

Aquest camí que seguim, ben aviat ens mena al camí des Correu, just on al mig del camí hi ha una petita cavitat a la roca, anomenada "Sa Potada des cavall".

Camí del GR

(WP-23) Camí GR - 4,4 km - 3 hores i 55 minuts - 437 m d'altitud.

Traspassem el portell sense barrera que marca l'entrada al bosc de Son Verí i, a uns dos-cents metres més endavant, trobem un desviament a la dreta per on seguim.

(WP-24) Desviament a la dreta - 4,6 km - 4 hores i 3 minuts - 426 m d'altitud.

El camí és ample i baixa cap a l'est per dins el bosc, mentre que a la nostra dreta veiem els espadats blancs del puig de sa Talaieta. Als pocs minuts travessem un portell.

Portell

(WP-25) Portell - 4,8 km - 4 hores i 7 minuts - 403 m d'altitud.

Aquí deixem el camí principal i baixem en fort pendent cap e l'esquerra per una rampa molt relliscosa i erosionada pel pas de les bicicletes de muntanya. Aquest camí al final de la baixada, desemboca a la carretera Ma-10, on voltem a l'esquerra direcció a Banyalbufar i arribar al punt d'inici.

(WP-01) Coll des Vent - 5,5 km - 4 hores i 17 minuts - 317 m d'altitud.

A les 12:04 posem punt i final a l'excursió d'avui.

Inici/ Final: Coll des Vent. Km 80,4 carretera Ma-10
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 37 minuts (Total: 4 hores i 17 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4 de febrer de 2023
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Fernando, Agustí i Josep.
Cartografia: Tramuntana Sud. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins, tiranys de muntanya i trams sense camí on cal bon sentit de l'orientació.

Anònim ha dit...

Hola!, el que dius carregador, no ho es, es un antic coll de tords, exactament, es coll d’es garriguer de Sa Granja.

Hola Anònim,
Com que només hi ha l'estructura de pedra (galera), dubtàrem de si era realment un carregador o un coll de caça. Moltes gràcies per l'aclariment.

Un itinerari ben interessant per aquesta gran mola, no apte per a tothom. M’ha semblat que cal bon sentit de l’orientació per la gran canditat de camins i tiranys. Molt bona la publicació. Salutacions amic.

Així és, la major dificultat d'aquest itinerari, és l'orientació. Hi ha trams sense camí ni fites i molts de camins que ens poden despistar.