dissabte, 16 de desembre del 2023

Volta al puig de Galatzó

Powered by Wikiloc

Repetim l'itinerari que férem el març del 2018, amb la diferència que la baixada la fem pel pas des Ratxo en comptes del pas de sa Celleta Petita. És un itinerari circular, breu i exigent pel vessant oest del Galatzó. Recorrerem un paratge dur, gairebé sempre fora camí ni fites, per timbes i pregons tàlvegs.

El punt de partida és la font des Pi, situada a un vial asfaltat de la parcel·lació de Son Nét de Puigpunyent. Deixem el vehicle en una cruïlla de pistes just al costat d'un pi, on parteix el vial que du a la font.

(WP-01) Vial Son Nét - 0,0 km - 0 minuts - 508 m d'altitud.
A les 8:30 h ascendim per asfalt i, ben aviat, arribem a la mencionada font on, a l’esquerra de la qual, parteix vers al nord, un ample camí de terra que puja per dins un frondós alzinar.
Després d'una volta a l'esquerra, girem a la dreta i atenció! tres minuts més amunt on acaba l’ample sender, continuem a l’esquerra per un fressat viarany que ascendeix amb intensitat fent giragonses a través de l'alzinar. Sortim del boscatge i deixem a la nostra dreta una torre de vigilància forestal. Som en el coll des Carniceret.

(WP-02) Coll des Carniceret - 1,2 km - 45 minuts - 757 m d'altitud.

Des del coll, voltem a l'esquerra (oest). El camí és ben fressat, va baixant i travessa una rosseguera. Mentrestant, apareix davant nostre el gran penyal de Es Bisbe (847 m). A continuació, el sender torna ascendir amb força, fins deixar-nos a una petita esplanada i les restes de la que va ser una caseta de vigilància contra incendis.

(WP-03) Plataforma - 1,9 km - 1 hora i 15 minuts - 822 m d'altitud.

Un rètol indica "Puig de Galatzó - 25 minuts". Seguim sud-oest per la via "normal" de pujada al cim i passem un graó rocós. Ara hem d'estar atents a la ruta, atès que, dos-cents metres més amunt, quan el camí volta a l'esquerra, l'abandonem i seguim cap a la dreta.

(WP-04) Desviament a la dreta - 2 km - 1 hora i 30 minuts - 873 m d'altitud.
Avancem amb la mateixa direcció que portàvem (sud-oest) sense cap traça de tirany ni fites, fins arribar a un coll, on s'alça un bonic pi.

(WP-05) Coll - 2,1 km - 1 hora i 35 minuts - 866 m d'altitud.

Davant nostre s'obre un gran comellar per on ens haurem d'amollar. El tàlveg és farcit de carritxeres i presenta un important pendent. Iniciem el descens pel cantó dret, sense tirany ni fites que ens guiïn, direcció a un solitari pi.

(WP-06) Pi - 2,2 Km - 1 hora i 50 minuts - 829 m d'altitud.

Continuem el descens en tendència sud-oest, cercant sempre el millor lloc per passar entre les roques i la vegetació. A l'esquerra, infranquejables espadats que cauen del cim, fins a localitzar el pas, a l'altre costat de la coma, juntament a uns aïllats pins, que ens ha de permetre sortir d'aquesta. Després de superar petits graons de roca envoltats d'espessa vegetació, arribem al pas, una rampa ampla de terra i pedres que sense cap tipus de dificultat, ens permet sortir d'aquesta clotada.

(WP-07) Pas - 2,6 km - 2 hores i 45 minuts - 710 m d'altitud.

Des d'aquí, cap a ponent, podem contemplar: la mola de l’Esclop amb el puig Batiat, la Cadira del Bisbe i el puig de la Grua, la clotada de les Sínies, ...
Aquí, una mica arrecerats de l'oratge, fem una parada tècnica per descansar i berenar [20'].
Reprenem la marxa progressant amb molta dificultat, primer cap al sud i un poc més endavant, cap al sud/sud-est, per un terreny abrupte i entre mates de boixos com a vegetació dominant. Sempre procurant no perdre ni guanyar alçada, mantenint la cota 700 m, fins a superar una coma per la part superior.
Aquest tram des del pas fins al torrent no el recordava tant complicat, ens ha costat molt avançar, petites timbes ens ho han posat difícil.

(WP-08) Jaç torrent - 3 km - 3 hores i 20 minuts - 706 m d'altitud.

Travessem el jaç del torrentó i, pocs metres més endavant, envestim direcció est/sud-est (esquerra) un vertical coster pedregós, amb algun bocí de roca viva on hem de posar les mans, fins aconseguir el crestall meridional de la muntanya, gairebé a la cota 852 m.

(WP-09) Cresta - 3,2 km - 4 hores - 857 m d'altitud.

El cingle Gran es precipita cap al pla d'en Pere i el comellar de la font des Pi.

Baixem per l'ampla cresta en direcció sud, molt més còmodament, fins arribar a un primer replà. A partir d'aquí, el pendent augmenta considerablement per damunt el roquissar i pedreny solt, combinació perfecte per relliscar, fins assolir un segon repeu, on voltem a l'esquerra.

(WP-10) Desviament a l'esquerra - 3,7 km - 4 hores i 45 minuts - 706 m d'altitud.

Continuem baixant (est) poc a poc, ja que el pendent és molt notable i sempre per damunt el dur roquissar. Ben aviat ja veiem el pas des Ratxo - un coll tancat de paret seca -, que hem de creuar.

(WP-11) Pas des Ratxo - 3,8 km - 5 hores i 10 minuts - 625 m d'altitud.

A l’extrem esquerra de la paret, arranca un viarany, molt tapat per la vegetació que baixa cap a nord-est. Travessem una petita rosseguera i baixem per dins el boscatge fent algunes voltes, fins a desembocar a una ampla pista de terra. Continuem a l’esquerra. Ben aviat, passem per una barrera atrotinada que és oberta i en pocs minuts arribem a la pista asfaltada.

(WP-12) Vial - 4,2 km - 5 hores i 25 minuts - 572 m d'altitud.

Aquest carrer, en suau baixada i seguint pel segon vial cap a l'esquerra, arribem al punt de partida.

(WP-01) Vial Son Nét - 5,1 km - 5 hores i 42 minuts - 509 m d'altitud.
Són les 14:12 h en posar punt final a l'itinerari d'avui. Un itinerari curt però molt intens per un territori incòmode i de mala petja.

Inici/ Final: Vial de Son Nét (Puigpunyent)
Temps efectiu sense parades: 2 hora i 50 minuts. (Total: 5 hores i 42 minuts)
Excursió realitzada el dia: 16 de desembre de 2023
Components del grup:  Fernando, Biel pomar, Tomeu M. i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari amb trams fora de camí, per un terreny agrest i vertical. No sempre serà fàcil orientar-se i serà de gran ajuda l'ús d'un GPS.

Passada de volta. La varem fer molt semblant, fa anys, i la record perfectament. Com dius, curta però intensa. M’has fet ganes de repetir-la. Cada cop tenim més “feina” pendent. Perfecte la publicació i les indicacions. Salut amic.

Nosaltres també teníem ganes de repetir-la. Gaudirem molt malgrat els trams que em van superar una mica, deu ser el "dni".
Moltes gràcies pel teu comentari.
Igualment, salut i cames!