divendres, 19 d’abril del 2024

Bec de Ferrutx pel torrent des Parral

Powered by Wikiloc

Sortim de la Colònia de Sant Pere remuntant el torrent des Parral fins a assolir el cim del Bec de Ferrutx. Una forta pujada per un terreny un poc brut de vegetació i on en un parell de punts hem d'utilitzar les mans per ajudar-nos. La baixada la fem pel camí que va de l'ermita a les cases de Betlem. Prèviament deixem un segon vehicle al quilòmetre 7,5 de la carretera de Betlem (Ma-3332).

Punt de partida: creu de terme situada al desviament cap a la Colònia de la carretera de Ma-3331.

(WP-01) Colònia de S. Pere - 0,0 km - 0 minuts - 29 m d'altitud.

Iniciem la tresca a les 9:00 h. Prenem el camí asfaltat de les Porres, que puja cap al sud/sud-est i ens mena, després de tres voltes (esquerra, dreta, esquerra) al jaç del torrent des Parral, a l'alçada d'una presa de contenció.

(WP-02) Presa torrent - 1,2 km - 30 minuts - 70 m d'altitud.

Girem a la dreta per un tirany que discorre paral·lel al torrent. Un xic més amunt, entrem al seu jaç i pugem cercant la millor passa entre les pedres i roques, fins trobar una alzina. Aquí sortim per la dreta per un corriol brut de vegetació.

(WP-03) Desviament a la dreta - 1,4 km - 37 minuts - 82 m d'altitud.

Seguim un esvaït tirany orientat a sud/sud-est per dins la pineda. Un xic més amunt, passem pel costat d'unes restes de paret i un munt de pedres i sortim del bosc. Ara remuntem un fort coster entre carritxeres i garballons, fins arribar al peu de les penyes, on voltem cap a l'est (esquerra). Progressem per la bases de les altes parets i baixem dins la llera del torrent, justa davall d'un impressionant salt. Per l'altre costat, remuntem unes plaques de roca llisa fins arribar a la base dels penya-segats, voltem a la dreta seguint un tirany que ens mena a passar per un pas estret entre dos penyals (pas des Parral) que ens deixa just damunt el salt.

(WP-04) Pas des Parral - 1,7 km - 1 hora - 158 m d'altitud.

Després del pas, tornem agafar el llit del torrent cap amunt, fins trobar un petit bot, a baix del qual hi ha el gorg de l'aigua de la font des Parral, anomenat la Bassa de l’Oli.
Progressem per l'esquerra del gorg i grimpem el petit graó sense complicacions.
Continuem ascendint pel mateix llit del barranc, que puja encaixonat, entre s'Esquena d'en Gil i el serral de sa Lluna. Seguim avançant, fins trobar un altre torrent que ve per la nostra dreta, anomenat es Ribell de na Cloc.

(WP-05) Deixar torrent - 2 km - 1 hora i 15 minuts - 180 m d'altitud.

Sortim del torrent i iniciem una forta pujada per l'esquena de la muntanya. Ben aviat, arribem a un esperó rocós anomenat de sa Basiva. Aquí aprofitem per berenar i recuperar les forces [20 min]. Reprenem la pujada orientats a sud-est entre espesses carritxeres, fins desembocar al camí ample que va de l'ermita de Betlem al Bec de Ferrutx, on ens incorporem a la dreta.

(WP-06) Camí - 2,6 km - 2 hores - 316 m d'altitud.
Camí endavant, després d'una curta pujada, deixem un camí cap a l'esquerra que ens duria a les cases de na Carro. Continuem pel camí fitat, en ascens i no ens torbem a passar pel costat del puig d'en Pelat (487 m) des d'on les vistes sobre la mar i el Bec d'en Ferrutx són espectaculars. Ara el caminoi baixa fins al coll d'en Pelat.

(WP-07) Coll d'en Pelat - 4,4 km - 2 hores i 45 minuts - 413 m d'altitud.
Franquegem el coll en la mateixa direcció (sud-oest) i per un viarany ben fitat, amb fort pendent, passem pel costat del vèrtex geodèsic que assenyala el cim del Puig de Ferrutx i tot seguit, vorejant la timba per damunt la cresta, assolim el Bec de Ferrutx.

(WP-08) Bec de Ferrutx - 5,4 km - 3 hores i 10 minuts - 521 m d'altitud.

Després de gaudir de les impressionants vistes i reposar forces, desfem les passes pel mateix camí. En lloc de baixar pel torrent des Parral, continuem pel camí ample i ben marcat que ens menarà a l'ermita de Betlem. Aquest tram no té cap complicació. Primer passa per dins un pinar i, després d'una curta pujada, el sender s'estreny i baixa a sa coma dels Captius. Després de deixar unes cases en ruïnes i el cementeri dels ermitans, a l'esquerra, arribem al portell d'entrada a l'ermita de Betlem.

(WP-09) Ermita de Betlem - 10,6 km - 5 hores i 7 minuts - 274 m d'altitud.

Sense aturar-nos, anem directes a la font de l'Ermita - també anomenada font de na Bernadeta - per un camí carreter que surt a l'esquerra.

(WP-10) Font - 11 km - 5 hores i 17 minuts - 272 m d'altitud.

Situada en una esplanada amb grans plataners i pins. En un costat hi ha una capella dedicada a la Mare de Déu de Lourdes. També trobem una taula i bancs de pedra
Aquí fem una parada per dinar [30 min].
Reprenem la marxa baixant pel sender del GR-222. Després d'unes voltes passem vora un forn de calç i més avall pel pas des Grau, on hi ha un portell i una vella paret de partió. Més endavant, el camí més estret, empedrat i esglaonat, baixa fent giragonses pel coster de la dreta del torrent des Cocó, fins arribar a les antigues cases de Betlem. Sense aturar-nos, seguim endavant i en un no res, desemboquem a la carretera de Betlem.

(WP-11) Km 7,5 carretera Ma-3332- 13,7 km - 6 hores i 43 minuts - 37 m d'altitud.
A les 15:44 h posem fi a la caminada.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Colònia de S. Pere (Artà)
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 46 minuts (Total: 6 hores i 43 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19 d'abril de 2024
Components del grup: grup de Sóller, Lluís S, i Josep.
Cartografia:
Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:
Trams sense camí i bruts de vegetació. Cal ajudar-se amb les mans per superar alguns passos de grimpada. Aconsellable calçons llargs.
Referències: Colònia de S. Pere - Bec de Ferrutx. Un Raig d'excursions per Artà.

M'encanta aquesta primera par del recorregut, fins a connectar amb el "camí" de l'Ermita al Bec. No massa fites, fora camí... I el redol del pas i el gorg una passada. Unes muntanyes tan baixes i, que puguin donar tant de joc. Sense oblidar el Bec de Ferrutx. Enhorabona per aquesta perfecte publicació Josep. Salut amic.

Efectivament, el tram del torrent amb el seu espectacular salt, és molt gratificant i des del cim, es gaudeixen unes excel·lents vistes que compensen l'esforç.