dimecres, 24 d’abril del 2024

Morro de Catalunya

Powered by Wikiloc

Punt de partida: aparcament situat al Km 13 de la carretera Ma-2210 del Far de Formentor.

(WP-01) Aparcament cala Figuera - 0,0 km - 0 minuts - 98 m d'altitud.

A les 8:12 h iniciem la caminada sortint a la carretera direcció al Port de Pollença. Després de caminar 1 Km per asfalt, arribem al pi de la Senyora, situat a l'esquerra de la carretera i a la dreta un pas a la reixeta.

(WP-02) Pi de la Senyora - 1 km - 15 minuts - 87 m d'altitud.

Travessem la reixeta i avancem entre els pins fins trobar el camí que baixa a cala Figuera, que no hem d'agafar. Seguim cap a l'esquerra tot travessant un ample portell amb barrera oberta i, tot d'una ens desviem cap al nord (dreta).

(WP-03) Desviament a la dreta - 1,1 km - 20 minuts - 85 m d'altitud.
Avancem orientats al nord i, 200 m més amunt, deixem el camí també per la dreta.

(WP-04) Desviament a la dreta - 1,3 km - 23 minuts - 98 m d'altitud.
El camí, brut de vegetació, avança direcció est/nord-est per la contrada del Rellar. Travessa un primer tàlveg i, en arribar a un segon tàlveg, finalitza.

(WP-05) Final camí - 2,2 km - 50 minuts - 127 m d'altitud.

Ara es tracte de pujar per un inclinat coster cobert de carritxeres direcció nord-est, fins assolir un collet, on hi ha un grupet de pins.

(WP-06) Collet - 2,4 km - 1 hora i 5 minuts - 193 m d'altitud.

Faldegem orientats al nord i més endavant al nord-est per terreny incòmode, inclús baixant un poc per salvar un tàlveg i una aresta rocosa, fins assolir la carena.

(WP-07) Carena - 2,7 km - 1 hora i 20 minuts - 193 m d'altitud.

Cap al nord-oest veiem unes formacions rocoses en forma de punxes, anomenades les Antenes i el cim de l'Almangra.
Seguim la línia dels penya-segats, orientats a l'est i passem per davall de les Artigues (221 m). Baixem del cim cap al nord-est per damunt roques, fins arribar a un marcat coll, als peus del Morro.

(WP-08) Coll - 3 km - 1 hora i 40 minuts - 181 m d'altitud.

Des del coll, iniciem una forta muntada cap al nord-est seguint algunes fites. El pendent és molt accentuat. Més amunt, entrem a una zona de pins i, després per un rost més suau, assolim el primer cim (282 m).

(WP-09) Cota 282 m - 3,2 km - 2 hores i 10 minuts - 282 m d'altitud.

Aquí fem una parada per berenar i recuperar les forces [20 min].
Segons les informacions que tenim, si seguim per la cresta, hem de baixar amb seny per superar alguns passos un poc aeris. Si per prudència volem assegurar, hem de faldejar les penyes i recuperar la cresta més endavant.
Nosaltres avui optem per la segona opció: baixem del cim pel mateix camí i progressem per sota la cresta fins assolir el punt més alt d’aquest morro, el Corral Fals, de 297 m d'alçada i assenyalat per un munt de pedres i una plataforma de vivac.

(WP-10) Morro de Catalunya - 3,6 km - 3 hores - 295 m d'altitud.

Les vistes del cap de Formentor són espectaculars.
Baixem del segon cim orientats a l'est/nord-est, i per un terreny més còmode i planer, a les 11:28 h, arribem a la punta del cap de Catalunya.

(WP-11) Cap de Catalunya - 3,8 km - 3 hores i 15 minuts - 279 m d'altitud.

Tornem en rere per sota la cresta i en arribar a l'alçada del cim del Corral Fals, iniciem un pronunciat descens (esquerra) per dins una evident coma coberta de carritxeres.

(WP-12) Inici coma - 4 km - 3 hores i 30 minuts - 276 m d'altitud.

Baixem orientats, primer a sud-oest i un xic més endavant a sud, cercant la millor passa entre roques i carritxeres, superant un important desnivell. Després de creuar un grup de pins, arribem a un collet, davall una gran penya (cota 181 m).

(WP-13) Desviament a la dreta - 4,3 km - 3 hores i 45 minuts - 189 m d'altitud.

Sortim cap a la dreta per agafar una segona coma, molt evident i encaixonada, que baixa cap al sud/sud-oest entre carritxeres i garballons. El pendent és força pronunciat. Al cap d'uns 7 min, flaquegem una petita tartera. Continuem baixant, ara per un rost més suau, fins trobar el tirany de la ruta normal d'ascensió al Morro.

(WP-14) Intersecció - 4,6 km - 4 hores i 20 minuts - 100 m d'altitud.

Tirem cap al sud seguint les fites que ens menen fins a la ribera que precedeix la cala. A la part oposada de Cala Figuera, un deteriorat i empinat tirany ens puja fins a l'aparcament. Trobem una gentada que baixa i puja per aquest caminet i l'aparcament ple de cotxes, la majoria de lloguer.

(WP-01) Aparcament - 5,6 km - 5 hores i 5 minuts - 98 m d'altitud.
A les 13:17 h posem fi a la caminada.

Inici/final: Aparcament de ses cases de cala Figuera i cala Murta
Temps efectiu sense parades: 3 hores (Total: 5 hores i 5 minuts)
Excursió realitzada el dia: 24 d'abril de 2024
Components del grup: grup CES i Josep.
Cartografia: Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: itinerari la major part sense camí definit per un terreny rocós i abrupte. Hi ha pujades i baixades fortes amb un pendent molt pronunciat.
Referències:  Tomàs Vibot. El Morro de Catalunya.

Aquesta possiblement sigui la zona que més m’agrada de l’Illa. On pots fer quantitat de recorreguts, no massa complicats, i gaudir en tot moment de la bellesa del lloc. La proximitat de la mar, en tot moment, sempre li dona un afegitó espectacular. Una bona volta Josep i una perfecte publicació. Salut

Estic d'acord, qualsevol recorregut per la península de Formentor, és gaudeix un paisatge molt bonic. Em feia ganes de conèixer aquestes dues comes de baixada, són una bona alternativa a la ruta normal.