dissabte, 18 de maig del 2024

Puigs de sa Torreta, de sa Font i de sa Font W

Powered by Wikiloc

Ja fa un bon grapat de mesos que el company Pere vol provar de pujar al puig de sa Torreta (1058 m) per la seva cara oest, des de la coma del Cocó del Voltor. Sense disposar de cap informació prèvia, avui ho volem intentar. Per tancar la volta, volem ascendir als dos cims de sa Font.

Inici: Àrea recreativa de la font des Noguer situada en el Km. 33,8 de la carretera (MA-10) de Lluc a Sóller.

(WP-01) Font del Noguer - 0,0 km - 0 minuts - 747 m d'altitud.

A les 7:57 h comencem a caminar pel camí del GR-221 direcció nord-est. Aquest camí discorre vorera la canal de transvasament de l'aigua del Gorg Blau a Cúber, que ens acompanyarà durant el primer tram d'aquest itinerari. És un camí planer i còmode. No tardem gaire en gaudir d’espectaculars vistes del pla d’Almallutx amb l’embassament del Gorg Blau, dominat pel massís del puig Major i el puig de ses Vinyes. Més a l’est el puig de Massanella i la serra des Teixos.
Transcorreguts aproximadament 40 minuts, assolim el pontet de ciment que travessa la canal i enllacem amb el camí de la font des Prat.

(WP-02) Pontet - 2,7 km - 40 minuts - 755 m d'altitud.

El sender, amb trossos empedrats, puja suaument per dins l'alzinar cap al sud/sud-est i, en 10 minuts ens mena al coll des Coloms.

(WP-03) Coll dels Coloms - 3,1 km - 50 minuts - 804 m d'altitud.
Aquí agafem el camí que surt cap a la dreta seguint les indicacions al cim dels Tossals. El fitat tirany ascendeix sud-oest per dins un frondós alzinar. El pendent és força pronunciat. Minuts més amunt, passem per la base d'un penyal de color clar anomenat es Frare o es Pa de Figa.
Quan el bosc finalitza, assolim l'altiplà del Clot de sa Neu, a la dreta del qual, es localitza la casa de neu dels Tossals, situada a 957 m d'altitud. Darrera el pou de neu es troben les restes de la casa dels nevaters.

(WP-04) Casa de neu dels Tossals - 3,8 km - 1 hora i 18 minuts - 957 m d'altitud.

Seguim el tirany que discorre per la part alta de la coma del Cocó del Voltor, que es dirigeix en suau descens cap a l'oest/sud-oest. Els primer metres són un poc confosos, l'espessa vegetació gairebé ho tapa tot. Davant nostre tenim el primer objectiu de la jornada, el puig de sa Torreta. Més endavant, caminem per un territori més clar i pedregós. Transcorreguts uns 900 m de la casa de neu, deixem el tirany per la dreta.

(WP-05) Deixar camí - 4,7 km - 1 hora i 50 minuts - 913 m d'altitud.

Aquí fem una pausa per berenar i reposar una mica. Tot seguit emprenem la pujada cap al primer cim. Progressem sense camí ni fites mantenint l'orientació sud-oest, per un territori rocallós i entre mates de carritxeres i aritges. A poc a poc el pendent es va pronunciant, fins al punt que ens hem d'ajudar de les mans per continuar pujant.

(WP-06) Grimpada - 4,9 km - 2 hores i 35 minuts - 976 m d'altitud.

És una grimpada curta i gens exposada.
Un cop superat aquest tram més vertical, voltem primer cap a l'oest i, més endavant al nord-oest per un impressionant coster de roca pelada. A les 10:50 h assolim la cota 1049 m on hi ha una petita torreta derruïda (restes d'un vèrtex geodèsic).

(WP-07) Torreta - 5,1 km - 2 hores i 50 minuts - 1049 m d'altitud.

A continuació, orientats al nord, tot d'una assolim el cim de sa Torreta, marcat per un munt de pedres.

(WP-08) Puig de sa Torreta - 5,3 km - 3 hores i 5 minuts - 1058 m d'altitud.
Continuem avançant vers al nord, deixem a l'esquerra un ressalt rocós i per damunt l'ampla carena, arribem al puig de sa Font E.

(WP-09) Puig de sa Font E- 5,7 km - 3 hores i 18 minuts - 1071 m d'altitud.

En aquest precís moment la boira fa acte de presència i no podem gaudir de les vistes. Baixem d'aquest cim cap a l'est, però atenció, tot d'una voltem cap al nord (esquerra) i rodegem el cim per la seva cara nord a través del pas del Cingle Verd, que ens mena al coll de sa Font, que separa els dos cims del mateix nom.
La pujada al tercer cim, com és de suposar, és fa fora camí de cap casta, tot just seguint unes fites, primer direcció oest i un xic més endavant, fent un poc de voltera, cercant els punts més fàcils, fins assolir l’objectiu.

(WP-10) Puig de sa Font W - 6,2 km - 3 hores i 40 minuts - 1028 m d'altitud.

De ponent cap a llevant podem veure la Rateta, la serra de Cúber, el Puig Major de Son Torrella, el puig de les Vinyes, el puig Roig i el puig de Massanella.
Baixem del cim orientats a sud-oest per una pala rocosa molt dreta que ens fa extremar les precaucions. En algun moment, ens hem d'ajupir i aferrar-nos a la roca per seguir baixant.
Aquest descens és molt incòmode i un xic arriscat, degut a la seva verticalitat i el caos de roques, esquerdes i xemeneies.
En tot cas, en uns 20 min, hem d'estar molt atents a girar a la dreta, per sobre d'un esperó i una ampla cornisa, que ens mena a un altre coll tancat per una paret mitgera. Des del coll girem sud-oest (esquerra) i anem fora camí, cap a la paret esmentada, deixant-la sempre uns metres per sobre de nosaltres a la dreta. Un xic més endavant, travessem la paret i caminem cap a l'esquerra paral·lels a la mateixa, fins arribar al portell del coll de la coma dels Ases.

(WP-11) Coll del Portellet - 6,7 km - 4 hores i 20 minuts - 910 m d'altitud.

Ara sols resta agafar un camí de ferradura que baixa cap al nord-oest fent un seguit de giragonses. Quan arribem a baix a uns grans pins, prenem a la dreta, salvem un botador, i ja tornem a ser al punt de partida.

(WP-01) Font del Noguer - 7,5 km - 4 hores i 49 minuts - 749 m d'altitud.
A les 12:46 h posem punt i final a la sortida d'avui. Finalment ha resultat una excursió força interessant.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Àrea recreativa de la font del Noguer (Km. 33,7 de la carretera Ma-10)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 10 minuts (Total: 4 hores i 49 minuts)
Excursió realitzada el dia: 18 de maigde 2024
Components del grup: Pere, Fernando, Joan Ll. i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Gran part de l'itinerari és sense camí i per terreny escarpat. Cal bon sentit de l'orientació en muntanya.

Hola Josep. Una bona opció pujar des de la coma de Voltor cap a sa Torreta i així poder gaudir de les vistes des d’aquests cims. Bona la publicació i les fotografies. Salut

Així és, una alternativa diferent per pujar al puig de sa Torreta, vam gaudir molt!