diumenge, 30 de juny del 2019

Cala Galdana - Platja de Binigaus

Cala Galdana
Fem una ruta circular sortint de Cala Galdana pel Camí de Cavalls. Després d'un primer tram costaner, vorejant la bellíssima cala Mitjana, el camí s'endinsa en una zona boscosa. Creuem els barrancs de Trebalúger i de sa Cova, fins arribar a la platja de Binigaus. Retornem a cala Galdana pel sender litoral, en alguns trams per dins el bosc i en altres per damunt les roques erosionades, passant per algunes de les cales verges més boniques de la costa sud.

(WP-01) Cala Galdana - 0,0 km - 0 minuts - 5 m d'altitud.
A les 9:44 h baixem per unes passarel·les de fusta cap a l'arena de la cala i prenem un sender que surt darrere de la caseta de la Creu Roja. El camí s'endinsa a un petit barranc a través d'un ombrívol bosc d'alzines. En tendència a la dreta, ascendim per trams escalonats que ens menen a una cruïlla de carrers (plaça de na Gran), on seguim cap a la dreta per l'avinguda de sa Punta. Avancem per aquest vial i girem pel primer carrer a ma esquerra (carrer del Camí de Cavalls), fins trobar el panell informatiu de l'etapa 14.
L'ample camí, avança en sua passejada sota el bosc, flaquejat per una paret de pedra. Després de passar pel costat d'un forn de calç, deixem a la dreta un camí que va a un mirador que hi ha damunt cala Mitjana. Quan el camí marca una gran volta a la dreta, ens desviem uns metres a l'esquerra, per donar un cop d'ull a les històriques pedreres de marès de Mitjaneta. Reprenem el camí que baixa fins cala Mitjaneta, i al cap de poc, a la cruïlla de Cala Mitjana, on hi ha unes escales de fusta.

Cala Mitjana
(WP-02) Cala Mitja (Intersecció) - 2,6 km - 55 minuts - 18 m d'altitud.
En aquest punt, el nostre itinerari continua tot dret per dalt la cala, fins trobar un aparcament, on anem a la dreta i, tot seguit, a l'esquerra.
L'ample sender ascendeix entre el bosc i, ben aviat trobem un camí transversal on ens desviem a l'esquerra. Passem pel costat d'una bassa pels porcs picada a la roca i, tot seguit per una barraca de pedra en sec. Ara el camí flanqueja una bona estona els camps de conreu de l'hort de Trebalúger, franqueja una pista transversal i, inicia una baixada a través d'un atapeït bosc de pins i alzines, fins arribar al barranc de Trebalúger, on hi corre l'aigua.
Barranc de Trebalúger
(WP-03) Barranc de Trebalúger - 5,2 km - 1 hora i 56 minuts - 22 m d'altitud.
Creuem un camp de conreu i el rierol per damunt unes pedres. Després de franquejar un portell amb la típica barrera de fusta, el camí avança, en suau ascens, pel costat de la llera del torrent i davalla al barranc de sa Cova, que traspassem per un pont de fusta.
Barranc de sa Cova
(WP-04) Barranc de sa Cova - 6 km - 2 hores i 15 minuts - 20 m d'altitud.
El camí carreter inicia una muntada, fa algunes voltes i arriba a la pista de cala Fustam, que agafem uns metres en direcció a les cases de Son Carabassa i voltem a la dreta.
Camí endavant, franquegem diversos portells sense barrera, i a uns [25'], ens desviem per un camí cap a l'esquerra. Continuem baixant per dins l'alzinar, fins al barranc de sa Torre. Al fons de la barranquera, passem per un mur de paret seca i un alzinar. Més endavant, deixem vora el camí, les restes d'una antiga pedrera, així com una caseta de marès. Un xic més enllà, tornem a franquejar una pista forestal que du a cala Escorxada. Seguim baixant per un frondós alzinar, fins connectar amb la pista que baixa pel barranc de Torrevella (accés a la finca de Bingaus).
El camí s'orienta cap al sud i davalla paral·lel al barranc de Binigaus, fins arribar a una barraca amb porxada, així com l'enllaç amb el sender litoral, a la dreta. Cap a l'esquerra, arribaríem a la bonica platja de sorra blanca de Binigaus.

Barraca porxada
(WP-05) Platja de Binigaus - 10,7 km - 3 hores i 54 minuts - 15 m d'altitud.
Després d'un descans per dinar [30'], reprenem la marxa cap a la dreta. Un rètol blanc indica "Cala Galdana". El camí, senyalitzat amb sagetes de fusta; va en ascens pel bosc i discorre per damunt els penya-segats. Uns quinze minuts més tard, es troba protegit per una barana de fusta i discorre per damunt de les erosionades roques, fent petites pujades i baixades, salvant les petites desembocadures dels torrents, fins a cala Escorxada, una cala verge de sorra fina i blanca [30'].
Cala Escorxada
(WP-06) Cala Escorxada - 13,1 km - 5 hores i 20 minuts - 5 m d'altitud.
Sortim de la cala per un sender acotat amb cordes per protegir el sistema dunar i agafen una pista cap a l'esquerra, la qual deixem, al cap d'uns deu minuts, a l'altura de cala Fustam. Ens arribem a la platja i, prenem el camí que surt a la dreta de la cala, en pujada. El camí segueix vorera de la mar per damunt les roques i va guanyant alçada. Entre els pins, ja podem veure la paradisíaca cala Trebalúger, d'aigües turqueses. Ara el camí inicia una precipitada baixada per uns esglaons tallats a la roca, fins arribar a la sorra de la platja, on s'aboquen les aigües del torrent homònim.
Cala Trebalúger
(WP-07) Cala Trebalúger - 15,6 km - 6 hores i 23 minuts - 7 m d'altitud.
Creuem la platja, ens traiem les botes per traspassar el torrent i pugem per uns escalons de pedra, penyal amunt. Ara el camí es separa de la costa i discorre planer per dins el boscatge. Ignorem els trencalls de la dreta, traspassem una paret de pedra, amb un mirador a l'esquerra, i descendim a cala Mitjana, per uns esglaons de pedra. A continuació, pugem per unes escales de fusta i agafem a l'esquerra el Camí de Cavalls.
Cala Mitjana
(WP-02) Intersecció - 17,3 km - 7 hores i 7 minuts - 18 m d'altitud.
A partir d'aquest punt fins Cala Galdana, tornem pel mateix camí.

(WP-01) Cala Galdana - 19,6 km - 7 hores i 44 minuts - 5 m d'altitud.

A les 17:28 h arribem a l'aparcament.

Inici/ Final: Cala Galdana (Ferreries)
Temps efectiu sense parades: 6 hores i 12 minuts (Total: 7 hores i 44 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4 d'abril de 2019
Components del grup: Montse, Toni, Ferran, Rosa, Dolors, Lluís i Josep
Cartografia: Menorca. Camí de Cavalls GR-223. Escala: 1:50.000. Editorial Alpina.
Observacions: Itinerari amb dos trams ben diferenciats. El tram del Camí de Cavalls és bo de fer, ben marcat i senyalitzat amb estaques de fusta i rètols indicatius. El sender costaner també es troba senyalitzat amb estaques de fusta. En alguns trams entre bosc i en altres per damunt les roques, on s'han tallat esglaons i instal·lat baranes rústiques.

Track del GPS a Wikiloc.

Un recorregut fora de Mallorca, però ben pròxim i trepitjat per molts mallorquins. Unes vistes precioses, la mar, flors... Així i tot una volta llarga. Molt bona la publicació i la fotografia Josep.

Així és amic, un bonic i llarg recorregut que combina un tram del Camí de Cavalls amb un tirany costaner que passa per algunes de les cales més guapes de la costa sud.