divendres, 9 de novembre del 2012

El puig de sa Creu o de s'Aladernar

Puig de sa Creu
Tornem a fer una sortida matinal per les muntanyes de la comuna de Caimari o de Selva. En aquesta ocasió ascendim al puig de sa Creu partint del poble de Caimari. Nosaltres ens hem basat en la ressenya de Tomàs Vibot: caminada al puig de les Creus publicada al dB el juliol de 2010.
Iniciem doncs la caminada a l’entrada del poble al costat de la creu de terme on hem pogut deixar el cotxe (WP-01). Avancem pel carrer principal de Caimari (carrer de la Nostra Senyora de Lluc) i després de cinc minuts girem a l’esquerra pel carrer des Fornassos fins arribar al seu final on en una placeta hi ha l’entrada a l’àrea recreativa del mateix nom (WP-02). Al fons de l’àrea a ma dreta, arranca un camí de pedrolins que puja superant un fort pendent per dins carritxeres i pins. Transcorreguts uns quinze minuts aproximadament assolim el coll Matar (WP-03) on hi ha un encreuament de camins.
El nostre itinerari segueix pel senderó de la dreta (N). És un antic caminoi que du a diversos colls de caça. Després de caminar uns trenta minuts, assolim el coll d’en Sacos (WP-04) des d’on es pot gaudir una esplèndida vista: el puig de n’Escuder, el puig de n’Alí, a la llunyania, el puig Nespler i el puig dels Albellons i més a prop de nosaltres la nostra fita d’avui.
A partir d’aquí el camí desapareix i seguim per dins una espessa vegetació en direcció NW fins assolir el cim del puig de sa Creu de 602 m. (WP-05). Hem tardat uns quaranta minuts des del darrer coll.
Baixem sense camí, seguint la paret seca que davalla del cim en direcció Sud. Aquest és el tram més complicat de l’itinerari, es tracte de anar cercant el recorregut més còmode possible per dins una espessa garriga de pinar, tenint com a referent la paret a la nostra dreta.
Després de avançar sense camí ni fites aproximadament uns 30 minuts, ens separem de la paret, és a dir girem en tendència a l’esquerra, per baixar per una coma molt dreta plena de vegetació fins arribar al fons del comellar anomenat d’en Mairata o de s’Ermita. Aquí localitzem una pista forestal i, un poc més avall, un forn de calç (WP-07).
Ara ja sols resta seguir la pista que ens mena sense cap dificultat de trànsit a la carretera de Mancor a Caimari (WP-08), després de passar per les instal•lacions d’aigua. En aquesta cruïlla girem a l’esquerra i avancem per la carretera. Transcorreguts uns set minuts trobem a mà dreta el pou Major (WP-09), un punt d’aigua documentat ja al segle XV. Finalment arribem de nou a la creu neogòtica situada a l’entrada del poble de Caimari des d’on hem partit unes hores abans.
Ruta circular amb 485 metres de pujada acumulada i 5,5 km  de recorregut. Hi ha trams sense camí, cal tenir bon sentit de l'orientació en muntanya. La davallada del cim es realitza sense camí per un terreny incòmode, sobre tot el tram que baixa fins el comellar d'en Mairata, és molt dret i amb una espessa vegetació.
Excursió realitzada el dia 03 de novembre de 2012. El grup ha estat format per: Pere, Fernando i Josep.

He estado varias veces en el Puig de sa Creu, pero nunca he bajado por ese itinerario paralelo a la pared.
Muchas gracias por tu aportación, cada día descubro nuevas opciones en nuestras bonitas montañas.

Una bona opció per una matinal. Com bé diu l'amic Emilio Alonso cada dia descobrim rutes noves.
Enhorabona.

Un itinerari ben interessat, i molt proper. A la baixada al comellar de s'Ermita, fereu la ruta correcte, cercar la pista. Pots seguir la paret fins més avall, però la vegetació dificulta molt la passa. Enhorabona per la publicació..
Salut

Benvolguts amics Emilio i Joan,
Moltes gràcies, és un plaer.
Hi ha tantes possibilitats a les nostres estimades muntanyes, que no s'acaben mai.

No teníem clar si havíem davallat pel recorregut correcta ja que no trobàrem cap fita. És un petit tram punyeter, no tenim cap foto ja que sols frises d’arribar quan més prest millor a la pista.
Moltes gràcies, la vostra crònica i la presentació multimédia d'aquesta ruta és molt millor.