dilluns, 29 d’abril del 2013

La Trapa. Pas de sa Xarxa

El mirador de la Trapa
Avui és un dia molt especial, a la fi ens podem retrobar la majoria dels components del grup, feia estona que no ens veiem. Enric i Agustí, ja us enyoràvem!
La ruta d’avui consisteix en pujar a la Trapa per un itinerari clàssic, des de Sant Elm pel camí de can Tomeví, i davallar pel pas de sa Xarxa. És una baixada directa i agosarada des del mirador de la Trapa fins al camí de la cala d’en Basset. Posteriorment ens arribem fins a la Torre homònima i retornem a Sant Elm pel pas des Grau. Seguim les indicacions de l’amic Pep Torrens.
Som hi ! A les 8:15 h iniciem la passa a Sant Elm a la plaça de Mossèn Sebastià Grau (WP-01). Des de la mencionada plaça, prenem per l’avinguda de la Trapa que més amunt es converteix en el camí de terra de can Tomeví el qual discorre planer per un frondós pinar.
Transcorreguts uns quinze minuts, assolim l’entreforc de camins situat al costat de les cases de can Tomeví (WP-02). Seguim dret amb la mateixa direcció que portem, és a dir en sentit (N).
En quatre minuts més, assolim una altra bifurcació on hi ha dos pilons de ciment (WP-03) (si seguíssim recte baixaríem a la cala d’en Basset) continuem pel desviament de la dreta en direcció (NE).
Ara el fitat i fressat camí puja amb fort rost per antigues marjades envaïdes de pins. A mesura que guanyem alçada i sortim del bosc, podem contemplar sa Dragonera i l’antiga torre de defensa de la cala.
El camí avança en direcció (N) i ens mena a un pas entre roques on hi ha esglaons picats i alguns construïts amb ciment (WP-04) (38’).
Superat el pas, el qual no presenta cap tipus de dificultat, ja albirem la vall de Sant Josep amb el seu conjunt de marjades i les cases del monestir. També podem observar el barranc que ens ha de conduir al pas de sa Xarxa.
Davallem pel sender, més avall salvem un reixat per un botador de fusta, i en pocs minuts més, assolim la pista que ve de les Basses. Voltem a l’esquerra i, en un tres i no res, arribem al primitiu convent (WP-05) (15’), amb les seves ruïnoses construccions, el restaurat molí de sang, la gran era i el bonic mirador sobre cala en Basset i Sa Dragonera.
Després de berenar, iniciem la forta davallada pel tram més espectacular, atractiu i salvatge d’aquest recorregut. Situats en el mirador, voltem a l’esquerra en sentit (E) i avancem sense camí seguint algunes fites que ens condueixen al barranc que davalla del monestir. Aquí localitzem les restes d’un forn de calç (WP-06) (7’).
Pas de sa Xarxa
Voltem bruscament a la dreta, deixem el forn de calç a la nostra esquerra i avancem per dins el torrentó en sentit (SW) tot seguint les fites de pedra i les petites fletxes vermelles que ens guiaran tota la baixada.
El terreny és incòmode: un poc descompost, vegetació i pins morts entravessats ens obliguen extremar les precaucions i avançar lentament. Un poc més avall, les fites ens treuen del barranc i ens condueixen a l’esquerra pel peu d'unes parets escarpades fins anar a parar a la part més delicada de l'itinerari: el pas de sa Xarxa (WP-07) (15’).
L'amic Pep Torrens en fa la següent descripció: “Només té un punt d'atenció, en el caire de la caiguda del torrent cap a Cala en Basset. Es un pas rocós, no aeri, per tant es perill és mínim, si be és cert, que el terreny es irregular i arenós, lo qual dona sensació de poca adherència. És, per altra banda, un pas curt on no cal badar gens.”
Un a un anem davallant amb precaució, el terreny és vertical i no disposem de masses punts on aferrar-nos, l’opció més segura es ajupir-se i aferrar-se a la roca com podem.
A l'altra cantó del barranc s'alcen els espadats, a d'alt dels quals hi ha el mirador on hem estat fa poc.
Després de superar el pas voltem a l’esquerra i continuem el vertiginós descens, sempre per un pronunciat pendent, en direcció (SSW). És un descens que discorre entre carritxeres, garballons i alguns pins per un terreny de roques i descompost. Les vistes són espectaculars, sa Dragonera, la torre de defensa i al fons la cala de còdols amb les seves aigües blau turquesa.
En un moment donat perdem el seguiment de les fites davallant massa d’altitud i no podem seguir. Optem per retrocedir i rectificar l’itinerari, sempre amb la direcció resultant de (SSW).
Un cop retrobades les fites i les fletxetes vermelles no tardem gaire en desembocar a un perdut corriol que baixa amb suavitat i ens condueix a una pista. Des d’aquí seguim a la dreta (N). El camí ample marca diversos revolts i arriba a una esplanada on si continuéssim recta ens duria a la bonica cala. Però nosaltres voltem a l’esquerra creuem el tàlveg o centre de la vall de la cala i ens enfilem en sentit (W) per un tirany fitat que discorre rost amunt, entre pins i mates, ben fressat.
Tretze minuts més amunt, assolim un planiol on hi ha una gran fletxa de pedres (WP-08). Voltem a la dreta i avancem per un sender ben marcat que en pocs minuts en condueix a la talaia d’en Basset (WP-09).
Torre de cala en Basset
Aquesta torre és cilíndrica, amb una cambra principal i una terrassa, va ser edificada al segle XVI i forma part del conjunt de torres de defensa que servien per vigilar la costa i protegir l'illa de les incursions pirates.
Amb la torre a l’esquena, agafem a la dreta un confós corriol que parteix cap Llebeig (SW). És un tirany senyalitzat amb algunes fites que discorre rost avall, entre pins, direcció a la mar, però prest gira a la dreta, després a l’esquerra i recupera la direcció (SW) novament. Després de quinze minuts, arribem a unes roques que semblen que ens tallin el pas. És el pas d’en Grau (WP-10) travessar-lo no presenta cap tipus de dificultat.
Pocs minuts del pas, el caminoi desemboca a un vial per on prenem a l’esquerra i en tretze minuts més ens condueix a Sant Elm, són les 13,10 h quan tanquem el cercle d’aquest atrevit recorregut.
Ruta circular amb 469 metres de pujada acumulada i 7 km de recorregut. Ruta per muntanyencs avesats a circular per territoris dificultosos i amb fort pendent. Des del mirador de la Trapa fins al camí de la cala en Basset, no hi ha camí i cal seguir les fites i les petites fletxes vermelles, el contrari pot resultar perillós. Compta amb extraordinàries vistes del litoral de Tramuntana.
Excursió realitzada el dia 13 d’abril de 2013. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Enric, Agustí, Fernando i Josep.

arni ha dit...

Hola Josep.
bonica ruta, en diverses ocasions he visitat la trapa, però mai per aquesta ruta que m'ha obert l'apetit. l´hauré de fer.
molt bén detallada i magnifiques fotos.
salut i força per continuar.

Hace bastante tiempo que Pep Torrens me habló de este Paso. Pero aún no me he pegado un salto. Ahora con tu track, tu descripción y tus fotos, aver si voy a conocerlo.

Hola Arnau,
Moltes gràcies pels teus mots. Si algun dia fas aquest itinerari, espero que en gaudeixis tant com nosaltres.

D'acord, desitjo que el track, la descripció i les fotografies, us siguin útils per realitzar aquest bonic itinerari.
Nosaltres seguirem la ressenya d'en Pep i ens va anar molt bé per trobar el recorregut del pas de sa Xarxa. De totes formes està bastant fitat i, de moment les petites fletxes, encara hi són.
Una cordial salutació.

Enhorabona per tornar a ser el grup complet. Quan hi ha baixes es nota molt. Com ha dit n'Emilio, en Pep Torrens ens havia passat s'informació, però no ens havíem decidit.
És un recorregut ben novedós, amb la bellesa de la vall de Sant Josep, sempre tant gratificant. Gràcies per compartir-ho Josep.

De res Llorenç.
Moltes gràcies, ens retrobàrem quasi tots els components del grup després d'una llarga absència.