dimarts, 8 d’octubre del 2013

El puig de na Marit i la cova de s’Aigo

Puig de na Marit o d'Aimeric
El Puig de na Marit o d'Aimeric amb 666 metres, situat dins Es Cabàs, marca la partió del terme de Santa Maria del Camí amb sa Comuna de Bunyola. A l'oest queda sa Coma d'en Buscante i el comellar que davalla cap a Can Morro i Can Picarola, a l'est s'Embocador i el faldar de sa Cova de s'Aigo (Viquipèdia).
Itinerari: es Cocons - Ca na Moragues - Cas Bergantet - coma d’en Buscante - puig de na Marit - cova de s’Aigo - es Planietjar - camí de sa Carena de sa Coma d’en Buscante - Ca na Moragues - es Cocons.
Seguim el "track" del nostre amic i company de cordada Fernando de Angulo.
Per arribar al punt de sortida hem d’anar per la carretera de Santa Maria a Bunyola. Abans d’arribar al cementiri, hem de voltar a la dreta pel camí de es Cocons (Km. 7,900). Passada aquesta petita urbanització localitzem a la dreta de la pista una esplanada on podem deixar els vehicles (WP-01).
A les 8,45 h iniciem la passa per aquest camí asfaltat direcció a gregal (NE). Al cap de pocs minuts arribem a Ca na Moragues, on el camí es bifurca (WP-02). Seguim cap a la dreta entre parets de pedra seca a cada costat de l’ample sender.
No tardem gaire en arribar al portell de cas Bergantet (WP-03), on a l’esquerra del qual arriba el camí de sa Carena de sa Coma d’en Buscante per on fem comptes davallar més tard. Ara franquegem el portell i ascendim per la pista asfaltada que marca diverses llaçades i ens mena a una nova barrera tancada què dóna accés a les cases de cas Bergantet. Voregem les cases per la dreta per un tram de camí i evitar així passar per dins la propietat.
Continuem de nou per la pista de terra i aviat arribem a les cases de Can Picarola. A partir d’aquí el camí carreter entra dins la Coma i puja en fort rost cap a Tramuntana.
Creuem un gran portell i a les 9,50 h arribem a les cases de Can Buscante on fem una breu aturada per saludar en Joan, el propietari. Seguim pujant per un tirany de muntanya que discorre per dins un ombrívol bosc i, a les 10,27 h arribem a una important cruïlla de camins (WP-04). Agafem el camí de la dreta i, després de caminar poc passos tornem a voltar a la dreta. És un camí carreter força ampla. Discorre, primer planer i després en pujada, per damunt els penya-segats i ens condueix, transcorreguts 17 minuts, a una sitja on finalitza. Aquí aprofitem per fer una aturada i berenar.
A les 11 h en punt reiniciem la marxa per un tirany de muntanya. Es tracta d’un senderó fitat mig amagat per la vegetació i que ens condueix amb pocs minuts al puig de na Marit o d’Aimeric de 666 m d’alçada (WP-05). Hi arribem a les 11,12 h.
Retornem pel mateix camí fins a la cruïlla de camins (WP-04). Ara pugem cap al nord-nord-oest per un viarany estret que ens condueix a un camí principal de sa Comuna que rodeja el puig Gros. Aquí voltem a la dreta i, transcorreguts quinze minuts, deixem aquest camí i voltem a la dreta (WP-06) per un ramal que baixa a son Pou. Caminats uns cent metres aproximadament, localitzem una fita a ma dreta del camí (WP-07) i a poques passes localitzem la Cova de s’Aigo (WP-08).
Cova de s'Aigo
Després d’entrar dins la cova i donar-hi un cop d’ull, desfem les passes fins arribar a es Planietjar cruïlla de camins (WP-09).
A les 12,50 h iniciem el descens pel camí de sa Carena de sa Coma d’en Buscante. Es tracta d’un camí carreter amb trams força malmesos que baixa marcant diverses giragonses i ens mena al portell de cas Bergantet (WP-03), tancant el cercle d’aquest itinerari. Ara retornem pel mateix Camí, passant per Ca na Moragues i arribant de nou a es Cocons quan són a prop de les 14 h.
Ruta circular amb 760 metres de pujada acumulada i 13 km de recorregut. Ruta bona de fer, discorre tota ella per bons camins.
Excursió realitzada el dia 21 de setembre de 2013. El grup ha estat format per: Immaculada, Tomeu C. i Josep.
Informació sobre el topònim del puig de na Marit. Secrets de Tramuntana.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

Hola Josep, m'ha agradat la volta. M'ha recordat la que férem no fa massa temps. La Comuna dóna molt de joc.
Tenc pendent pujar per la coma d'en Buscante (possibles problemes de pas?).
Salut.
Joan

Hola Joan,
Estic content que t'hagi agradat aquest itinerari i que t'hagi dut bons records.
De moment no hi ha problemes de pas, un poc abans de la barrera tancada què dóna accés a les cases de cas Bergantet, surt un camí a la dreta que voreja les cases i evita passar per dins la propietat.
Moltes gràcies per comentar.

Me gusta mucho la Comuna de Bunyola, y conozco bastantes de sus itinerarios. Pero nunca he recorrido el Camí de sa carena de sa Coma d'en Buscante.
Pues nada, una tarea más pendiente.
Un fuerte abrazo,

Jaume Kapax ha dit...

Hola, vols dir que aquest día la barrera de sortida de Cas Bergantet estava oberta? perque jo dissabte passat no vaig poder entrar venguent de Can Picarola.

Aquest camí de sa carena de sa Coma d'en Buscante, és molt maco, una balconada amb esplèndides vistes i una bona alternativa per baixar de sa Comuna de Bunyola.
Moltes gràcies pel teu comentari.
Salut i sort, Emilio.

Hola Jaume Kapax,
Nosaltres trobàrem la barrera d'accés a les cases de Can Bergantet (de pujada venint de Ca na Moragues) tancada. Però han fet un camí alternatiu que surt un poc abans d'arribar a la mencionada barrera a la dreta pujant. Aquest camí està marcat amb fites i és bo de veure, discorre per damunt una marjada deixant les cases a l'esquerra i empalma amb la pista un poc més amunt.
Baixant de can Picarola no m'hi he fixat si hi ha barrera o no. De totes formes baixant també es pot agafar aquest camí per evitar passar per dins la propietat.
Salutacions

Fernando ha dit...

Hola Josep,
Te voy leyendo desde hace bastante tiempo pero no había comentado en Viaranys hasta la fecha. Hoy lo hago ya que leyendo tu crónica del Puig de Na Marit i la Cova de s'Aigo y observando el día y las personas que la hicisteis, me acabo de dar cuenta que coincidimos casualmente en la Cova. Cuando vosotros llegábais, nosotros nos íbamos. Ese día habíamos subido al Penyal d'Honor por el Pas de Son Creus y una vez visitada la Cova seguimos hacía el Puig d'Aimeric. Aprovecho la ocasión para saludarte y agradecerte las crónicas de tu blog ya que sin ir más lejos, dos semanas después de ese encuentro, el sábado 5 de Octubre subimos a la Mola de Planicia por el Comellar des Teixos siguiendo tus indicaciones. Gracias de nuevo, un placer saludarte.
Fernando (Esquirols de Consell)

Una bona volta per sa Comuna, sempre ben interessant. I un tram desconegut, aquest de sa Carena de sa Coma d'en Buscante, un bona opció per pujar o baixar. Afegir que sempre havia trobat la barrera de cas Bergantet, oberta. Vull creure que és un pas públic. Enhorabona Josep.

Hola Fernando Vega,
Recordo perfectament que coincidirem en la cova de s'Aigo, ens saludàrem i vaig parlar uns minuts amb una companya del teu grup.
Jo també segueixo les vostres sortides a través de la "Web de esquirols de Consell. La web de Melga", molt interessant, sempre s'aprenen coses, llocs i idees de noves rutes.
Nosaltres férem el pas de son Creus el dia 27 d'abril passat i volíem pujar al Penyal d'Honor i el puig d'Aimeric, però la pluja ens ho va impedir. Revisant la vostra web vaig veure que el mateix dissabte vosaltres éreu per sa Comuna de Bunyola i crec que ens vam creuar mentre berenarem un cop superat el pas, en el camí direcció al Penyal.
T'agreixo els teus amables comentaris, que em donen ànims per seguir compartint les sortides del nostre grup Viaranys. És un honor per a mi que algunes sortides siguin del vostre interès.
Igualment, un plaer saludar-te.
Josep

Jo també havia trobat la barrera de cas Bergantet oberta, va ser una sorpresa per a nosaltres. Però, tal com ja he comentat, han habilitat un pas alternatiu per no passar per dins la clastra de la casa.
Aquest camí de sa Carena de sa Coma d'en Buscante és molt interessant i una esplèndida balconada amb bones vistes.
Moltes gràcies amic Llorenç pel teu comentari.

Jaume Kapax ha dit...

Hola, dissabte passat vaig passar per allà i te resumiré lo que vaig veure: les barreres d'abaix, tancades; la barrera de dalt, tancada; el portell de la paret on hi ha la fletxa pintada, tapiat; la paret, tapada amb reixa un raig de metros; la barrera petita de sortida per can Picarola, plena de ferros i filferro de púes encara que oberta mentre que el "pas alternatiu" que se menta t'obliga a passar per aquesta barrera.

A mí me va quedar clar que no hi volen a ningú per allà.

M'extranya un poc la sorpresa que comentau sobre el camí de la carena ja que entre els ciclistes de mtb es molt conegut desde fa anys com una de les millors baixades de la comuna, sobretot per la seva duresa. 3 km de pura pedra.

Hola Jaume,
Moltes gràcies per la teva informació. Segurament hi posen pegues per passar. És una llàstima.
Salutacions cordials.

miquel ha dit...

Molt bona excursió! unes vistes meravelloses i sense cap problema de pas. Nosaltres la vam realitzar ahir diumenge amb la familia i nens, un dia molt bo. Gràcies una vegada més per les teves aportacions.

Hola Miquel,
És una bona notícia que hagin desaparegut les dificultats de pas.
Estic content que us hagi agradat aquest bonic itinerari.
Molt agraït pel teu amable comentari.