dilluns, 14 d’octubre del 2013

Pas des Coconar, Cingle des Cairats i pas d'en Priam.

Pas des Coconar
Recorregut: Valldemossa (Urbanització de l'Arxiduc) - Camí de sa coma des Cairats - caseta de la Font de na Ropit - Pas des Coconar - es Coconar - pas de sa Creu - font dels Polls - camí des Caragol - pas d'en Priam - font de na Ropit - camí de sa Coma des Cairats - Valldemossa.
En dues ocasions he pujat per l'esquerpa vessant que ascendeix als penyals des Coconar pel pas de sa Cova, avui hi volem ascendir per un pas nou que no coneixem, el pas des Coconar. Seguim les indicacions publicades pels amics Emilio Alonso i Manuel Barranco en els seus respectius bolgs.
Iniciem la passa al poble de Valldemossa (urbanització de S’Arxiduc) (WP-01). S’hi accedeix per la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa a l’alçada del Km 17,200 molt a prop del poble.
A les 8,15 h agafem el camí de la coma des Cairats, que discorre planer direcció nord-est cap al Teix. Quinze minuts després, a l'alçada de la ruïnosa caseta de la font de na Ropit (WP-02), abandonem la pista per voltar a l'esquerra, tot franquejant el barranc.
Ara es tracta d'ascendir per aquesta abrupta vessant en sentit nord. No hi ha camí però si fites de pedra i algunes marques de fletxes vermelles que ens guien pel recorregut més adequat.
Transcorreguts uns vint minuts de forta pujada, assolim un "racó vermellós" al peu dels penya-segats. En aquest punt, les fites ens condueixen cap a la dreta aferrats a les penyes. Deixem una roca punxeguda a la dreta i davallem un metre per enfilar-nos per un estreta xemeneia amb carritxeres, al final de la qual, ens situa al pas des Coconar, un graó rocallós que nosaltres vencem per l'esquerra amb una curta grimpada (WP-03). Superat el pas seguim les fites que primer ens condueixen en diagonal cap a l'esquerra, després cap a la dreta per tornar a l'esquerra i arribar a la part superior on ens desviem de nou a la dreta arribant a l'altiplà des Coconar, un terreny pla i esplèndid mirador sobre la Coma dels Cairats.
El nostre itinerari continua franquejant aquest altiplà en direcció nord-nord-est cap uns grup de pins (WP-04) que albirem al nostre davant, als quals hi arribem a les 9,20 h després de creuar dues enclotades de carritxeres.
Seguim avançant amb la mateixa direcció que portàvem i, passats uns cinc minuts, deixem a l'esquerra el camí (indicat amb fites) que ens duria al Pla des Aritges. Seguim el nostre camí, a estones no massa clar, però les fites ens ajuden a avançar sense dificultat.
Transcorreguts uns deu minuts més, deixem a la dreta un rotlle de sitja i una barraca, i creuem un estret tàlveg. L'altre costat, el caminoi es converteix en un bonic camí de ferradura que puja fins a una collada i travessa una paret per un portell (WP-05), baixa una mica i desemboca a dos rotlles de sitja i a un camí carreter que ve des de la pista dels Cairats.
Ara hem de superar una graonada rocallosa a prop dels rotlles de sitja pel corriol de l'esquerra, amb senyals de pintura sobre algunes pedres. Creuem una petita torrentera i enfilem amunt per dins un tàlveg, tot seguint les esporàdiques fites i les marques de pintura vermella.
En arribar a dalt de tot de la clotada, enllacem amb un camí carreter per on voltem a ma dreta i arribem al pas de sa Creu, una petita bretxa excavada a la roca (WP-06).
Ara per aquest malmès camí baixem cap a l'est i després d'uns revolts, cap a sud fins arribar, a les 10,35 h, a la font des Polls, situada al costat de la pista dels Cairats.
Al costat de la font ens hem de desviar cap a l'esquerra (WP-07) (pòster indicador: "Serra des Cairats") per prendre la forta pujada pel camí des Caragol.
Transcorreguts quinze minuts, trobem una bifurcació a ma dreta per on seguim (WP-08). Aquest nou camí, també carreter, discorre per dins un bell alzinar. En sis minuts més, localitzem, a ma dreta i vorera del camí, dues fites (WP-09). En aquest punt abandonem el camí, passem pel costat de dos rotlles de sitja i seguim el tirany amb l'ajuda de les fites cap al sud-oest.
Pas d'en Priam
A les 11,06 h accedim a un petit esperó amb una fita a la dreta. Aquí fem una breu aturada per contemplar les boniques vistes del poble de Valldemossa i part de la zona recorreguda, l'altiplà des Coconar. Abandonem el tirany i en prenem un a la dreta en descens, cap al nord. Al cap de tres minuts, les fites ens condueixen cap a l'esquerra i arribem a la part alta del pas d'en Priam (WP-10).
El pas d'en Priam és una estreta i rosta canal coberta de fullaraca d'alzina que s'ha de baixar amb cautela, però no presenta cap dificultat tècnica.
En arribar a baix, trobem un grup de senderistes que ens reconeixen per les fotos publicades en aquest blog. Ell són quatre, del club excursionista d'Inca, en Jaume Riera és el guia i volen pujar a la Moleta de Pastoritx. Després de saludar-los i intercanviar uns mots, ens acomiadem per seguir cada grup el seu camí.
Seguim el corriol en sentit sud-oest, botem una paret seca per uns graons de pedra i, en pocs minuts, assolim el Pla des Xots. Deixem un camí a l'esquerra que ens duria a les cases de sa Coma i, en uns deu minuts, desemboquem en la Pista dels Cairats, on hem iniciat el nostre recorregut de bon matí.
A les 12,30 h arribem a Valldemossa, donant per finalitzada aquest interessant volta.
Ruta circular amb 510 metres de pujada acumulada i 8,5 km de recorregut. Presenta trams sense camí definit per tant pot presentar problemes d'orientació. Cal estar avesats a petites grimpades per superar el pas des Coconar.
Excursió realitzada el dia 05 d'octubre de 2013. El grup ha estat format per: Pere, Tomeu C., Enric i Josep.

Jaume Tort (de los mapas de Alpina) ya me admitió que el nombre del Paso está equivocado en el mapa. Es el Pas des Coconar, NO des Cocons.
Gracias por mencionar mi Blog.
Un fuerte abrazo,

D'acord, moltes gràcies per la informació.
De res faltaria més.
Salutacions bon amic Emilio.

Un altre itinerari ben interessant per una zona ben avinent, i que desconec. Des de la seva publicació per n'Emilio i en Manolo està en cartera... de moment va per llarg. Una bona explicació del recorregut i una bona fotografia. Enhorabona Josep i salut

Uep! amic Llorenç,
Moltes gràcies pel teu amable comentari. Estic content que hagis trobat interessant aquest itinerari i que les fotografies t'hagin agradat.
És un bon recorregut per tots nosaltres que ens agrada trescar les muntanyes per llocs que no coneixem.
Ànims i esper veure't ben aviat fent camí.