diumenge, 29 de març del 2015

El Cor de Jesús, ermita de Maristel·la i el Castellet

Powered by Wikiloc

Itinerari: Esporles, font de Son Tries de Dalt, àrea recreativa de Son Tries, monument al Cor de Jesús, ermita de Maristel·la, es Castellet, font des Rafal, Esporles.

(WP-01) Esporles - 0,0 km - 0 minuts - 189 m d'altitud.

Partim de la costa de Sant Pere, deixant a la dreta la façana de l'església parroquial, dedicada a aquest sant. Prenem el camí des Correu (GR-221), antiga via de comunicació entre Esporles i Banyalbufar. El camí mostra graons empedrats i, després d’una forta pujada, es replana i discorre paral·lel a una paret seca. No tardem gaire en franquejar una barrera de fusta  i poc després en arribar a un portell situat a la paret de l’esquerra. En aquest punt, deixem el camí per l’esquerra (sud-oest).

(WP-02) Esquerra - 0,6 km - 10 minuts - 250 m d'altitud.
Franquejat el portell, emprenem una forta pujada per un tirany que supera diverses marjades esbaldregades. Al cap de deu minuts, deixem el camí per l’esquerra salvant una paret per un esbaldrec. L’altre cantó, seguim un caminoi en lleuger descens vers xaloc, que ens condueix a la font de Son Tries de Dalt, on fem una aturada per berenar.

(WP-03) Font de Son Tries - 1,4 km - 40 minuts - 297 m d'altitud.

Recuperem el camí principal seguint la mateixa direcció que portàvem i, en pocs minuts arribem a l’àrea recreativa de Son Tries.

(WP-04) Àrea de Son Tries - 1,7 km - 1 hora i 8 minuts - 292 m d'altitud.
A la dreta de l’àrea surt un sender per on continuem. Es tracta d’un camí ampla i pedregós que en pujada va marcant diverses voltes per dins el bosc. Més amunt s’estreny, franqueja un portell sense barrera i arriba a una bassa coberta.

(WP-05) Bassa - 2,3 km - 1 hora i 25 minuts - 367 m d'altitud.

Ara, el camí, ben marcat i amb margets de sosteniment, continua direcció mestral sempre amb pujada. Més amunt, passa pel costat d’un rotllo de sitja i, després de creuar un nou portell, entra en una zona rocosa on es desdibuixa força. El tirany fa unes quantes voltes i desemboca a un corriol. Voltem a l’esquerra i, tot seguint les fites, arribem al monument del Cor de Jesús. Des d'aquest lloc s'obtenen unes bones vistes de la vila d'Esporles.

(WP-06) Cor de Jesús - 3,2 km - 1 hora i 55 minuts - 497 m d'altitud.

Desfem les passes fins arribar al camí per on hem pujat i voltem a l'esquerra (sud) pel costat d'un rotllo de sitja. El tirany planeja cap al suid i, molt aviat, desemboca al camí ample de pujada a l'ermita.

(WP-07) Dreta - 3,3 km - 2 hores i 10 minuts - 513 m d'altitud.
Voltem a la dreta (sud-oest) i transcorreguts tants sols uns cent metres aproximadament, el deixem per l'esquerra i prenem una drecera que ens condueix en pocs minuts a l'ermita de Maristel·la.

(WP-08) Ermita de Maristel·la - 3,8 km - 2 hores i 25 minuts - 582 m d'altitud.

L'ermita fou construïda el 1890 i dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel•la), un lloc ideal per fer una aturada i aprofitar per refrescar-nos una mica.
Per allargar una mica el nostre itinerari, seguim el camí de carro que ens duria a sa Fita del Ram, i en pocs minuts arribem a l'ermita Vella.

(WP-09) Ermita Vella - 4,4 km - 2 hores i 55 minuts - 621 m d'altitud.
Tornem a l'ermita de Maristel·la, i prenem el senderó que surt al costat d'un porxo. Transcorreguts tants sols uns minuts, deixem el camí per la dreta, avancem pocs metres i tot d'una voltem a l'esquerra cap al nord-est passant pel costat d'un coll de cisterna i un ranxo de carboners.

(WP-10) Pou - 5,4 km - 3 hores i 30 minuts - 526 m d'altitud.
El camí carreter continua amb la mateixa direcció i davalla per dins un comellar enmig de l'alzinar, fins a desembocar a un corriol que ve del Cor de Jesús. Voltem a l'esquerra i amb un tres i no res arribem a un planiol amb una barraca i un ranxo de carboners. Al final de la plana deixem el camí principal i, passats uns rotllos de sitja, girem a l’esquerra fins a la roca del Castellet, on una estreta escala de pedra ens permet accedir al cim.

(WP-11) Castellet - 6 km - 3 hores i 50 minuts - 431 m d'altitud.

Aquí també hi ha unes vistes precioses: Esporles, la mola de Planícia, la Granja, la mola de Son Pacs. Retrocedim per on hem vingut fins arribar de nou a la cruïlla de camins. Seguim el de la dreta. Es tracta del camí del refrescador, un antic camí de ferradura que amb baixada, supera un important desnivell fent un seguit de ziga-zagues direcció a mestral. En finalitzar les voltes, trobarem a ma esquerra la cova del refrescador de sa Granja. Prosseguim el descens pe dins l'ombrívol alzinar. El camí desemboca a un de més ample en una zona de marjades d'olivar. Voltem a la dreta, cap al nord, amb baixada i , poc després, cap a llevant fins arribar a la font des Rafal.

(WP-12) Font des Rafal - 7 km - 4 hores i 35 minuts - 298 m d'altitud.

Aquí fem una parada llarga per dinar. Reprenem la marxa cap a llevant, fins enllaçar amb el tirany que hem emprat de pujada molt a prop del camí des Correu. Ara sols ens resta desfer aquest tram del camí del GR per arribar de nou al poble d'Esporles.

(WP-01) Esporles - 8,3 km - 6 hores i 10 minuts - 189 m d'altitud.

Inici/ Final: Esporles
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 20 minuts (Total: 6 hores i 10 minuts)
Excursió realitzada el dia: 29 de març de 2015
Components del grup: AV de Pòrtol
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina. Escala: 1:25000
Observacions: : itinerari bo de fer, discorre tot ell per camins o tiranys marcats. Cal anar alerta per la gran quantitat de camins que hi ha per la zona que ens poden despistar.