dijous, 30 d’abril del 2015

Puig de na Bauçana pel pas de sa Ventalla

Pou del Bosc
Agradable excursió matinal al puig de na Bauçana (614 m) situat a prop de Galilea al terme municipal de Puigpunyent.
Quant al nom del puig, l'actual possessió de Son Cortei, que era coneguda com Alqueria Albussa durant l'època musulmana. D'aquí la derivació de Albussa a Bauçana.
Un altre fet important referit a la possessió és que durant la segona meitat del segle XX va ser propietat de Gabriel Alzamora, empresari i polític mallorquí, que va ser president del Foment de Turisme de Mallorca. Fet que explicaria l'existència d'un camí a posta per accedir al cim des del conegut com a Pla de Son Cortei (Font "Fita a fita" de Joan Carles Palos).
Aquest cim de 614 m d'alçada, és un mirador natural des d'on es gaudeix d'una bonica panoràmica de les muntanyes del ponent de l'illa de Mallorca.
El punt de partida i arribada es situa a la plaça de l’església de Puigpunyent (WP-01).
Així doncs, a les 8,20 h partim pel carrer de la Vila. El dia és presenta totalment tapat i l'oratge és ben fresc.
Transcorreguts uns vint minuts de pujada per pista cimentada i després de deixar la casa de nom Bellveure a l'esquerra, arribem al final de la pista davant un portell de fusta. Continuem per un corriol que surt a la dreta, el qual discorre paral·lel a una paret seca, fins arribar a una altra paret transversal la qual hem de franquejar (WP-02). L'altre cantó, seguim un tirany, direcció sud al principi per després voltar a sud-est. Aquest viarany s'enfila entre marjades abandonades enmig de carritxeres i pins, i ens mena a un vial de la urbanització de Conques. Aquí voltem a la dreta i per la deteriorada pista continuem fins arribar a una cruïlla amb una olivera al mig, on voltem a l'esquerra. Pocs minuts més a munt, trobem un nova desviació, per on continuem pel vial de la dreta (WP-03). Dirigim la passa direcció sud al principi, per voltar a sud-oest després, fins arribar a una nova desviació on hi ha un rètol: "Privado. Camino particular" (WP-04). Prenem la pista de l'esquerra la qual discorre per dins un pinar. No tardem massa en franquejar unes barreres tancades ("No caçar. Propietat privada") que podem passar sense cap dificultat pels costats i, que ens donen entrada al Bosc de Conques. L'ampla sender de terra continua vers l'est/sud-est paral·lel a una alta paret fins topar amb un ampla portell sense barrera el qual s'obre a la mencionada paret i per on hem de continuar (sud) (WP-05).
Passat el portell, voltem pel camí de l'esquerra vers al sud-est enmig d'un ombrívol bosc. Un poc més endavant el camí pren direcció est, passa pel costat d'una enrunada construcció i per la bassa del bosc de Conques (WP-06). Més endavant tornem a sortir a una pista (WP-07) que ens mena en lleugera pujada al pla on es situa el bonic pou del Bosc (WP-08).
Pas de sa Ventalla
Deixem el camí que dúiem i prenem un fitat viarany que parteix de darrera el pou (sud), el qual ens condueix, amb forta pujada per dins l'alzinar, al pas de sa Ventalla, una fàcil i curta xemeneia que puja en diagonal dreta (WP-09). Són les 9,48 h quan hi arribem.
Després de superar el pas amb una petita grimpada, un tirany fitat ens condueix, vers al sud-oest, al coll situat entre es Burotell (523 m) i la mola de Son Cotoner (584 m).
Passat el coll, el sender continua cap a l'oest i es converteix en un clar camí carreter que planeja pel vessant sud d'aquesta mola de Son Cotoner. Seguim aquest bonic camí, el qual més endavant deixa a l'esquerra una bassa, i ens mena al bonic indret del Corral des Porcs, amb dues construccions, un corral amb la teulada esbucada i una barraca amb el sostre de pedra (WP-11).
Continuem pel camí carreter direcció sud-oest i, després de franquejar un portell, deixem el camí principal i agafem un sender que travessa nord-oest sa Planeta, una zona de conreu amb un pou tapat (WP-12), al qual hi arribem a les 10,30 h.
Després d'una breu aturada, continuem nord-oest per un camí que surt de darrera el pou i que en pocs minuts desemboca al sender que puja a na Bauçana procedent del coll des Molí des Vent (WP-13).
Prenem doncs el tirany de la dreta, el qual s'enfila en forta pujada i, en quinze minuts escassos, ens situa al cim de na Bauçana de 614 m d'alçada i coronat pel típic vèrtex geodèsic (WP-14). Són les 11,15 h.
Aquest darrer tram el tirany puja per uns graons de pedra marcant un seguit de ziga-zagues. En l'actualitat es troba molt deixat i amb diversos arbres caiguts en tempestes
Iniciem la baixada d'aquesta muntanya pel mateix camí fins arribar de nou al punt on hem agafat aquest sender (WP-13). Tot seguit dirigim les passes cap a l'oest, creuem una clariana de bosc, a la dreta de la qual es localitza un rotlo de sitja i una barraca amb el sostre fet de pedra (WP-15), franquegem una partió de paret seca i avancem pel camí carreter direcció nord, el qual més endavant, volta cap al sud passa pel costat d'un forn de calç amb un pi al seu interior i desemboca en el sender del GR (WP-16). Tot seguit continuem nord per aquest marcat camí fins arribar a la carretera, al coll des Molí de Vent (WP-17).
Ara es tracte de baixar fins al poble de Puigpunyent, a trams pel camí vell i a trams per la carretera. Arribem a la plaça de l'església a les 12,30 h.
Ha estat una excursió ben entretinguda i maca, llàstima que el dia no ha acompanyat gaire.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 12 minuts. (Total: 4 hores i 12 minuts)
Excursió realitzada el dia: 21 de març de 2015
Components del grup: Fernando, Tomeu C. i Josep.
Observacions: Itinerari que discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. Pot presentar problemes d'orientació per la gran quantitat de camins que hi ha per la zona.
Referències: Puig de na Bauçana o puig des Còssil, d'en Llorenç Soler i Na Bauçana o Na Bauçà, de n'Emilio Alonso.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Aquesta és una volta que ens va deixar en satisfets. Tan a prop del poble, però reuneix tots els ingredients, i des del cim es pot gaudir de bones vistes, encara que voltros sembla que no ho vareu poder gaudir. Gràcies per citar-nos... i enhorabona per aquesta perfecta publicació.
Salut Josep
PD Com ho fas per que el mapa amb el track tengui tanta qualitat?

Com bé dius és una agradable volta que reuneix tots els ingredients: bones vistes (si el dia acompanya), pous, porxos, possessions, forns de calç, rotlos de sitja i un pas que amenitza la ruta.
PD Sobre el retall del mapa amb el track, t'informaré per correu.
Salutacions i que gaudeixis de bones excursions.

Anònim ha dit...

Hola Josep,
Gran ruta, ha estat una agradable sorpresa. Tan aprop de Palma.
Moltes gràcies per compartir, ens ha agradat molt.

Miquel Clamor.

Hola Miquel,
M'alegra que aquest itinerari sigui del vostre interès.
És un itinerari sense complicacions que reuneix tots els ingredients.
Molt agraït pel teu amable comentari.
Salutacions i que gaudiu d'unes bones excursions.