dimarts, 2 de febrer del 2016

Torre de cala Figuera

Platja Portals Vells

Una agradable volta per la vorera de la mar des de la platja de Portals Vells fins al torricó de cala Figuera, en el terme municipal de Calvià. Es tracta d'una torre de defensa construïda el 1579 i formada per dos cossos. Respon a la tipologia de torre de senyals, amb una cambra principal elevada i una plataforma superior (Wiquipèdia).

El punt de partida es situa a l'aparcament de la platja de Portals Vells (Calvià), dita així per les pedreres de marès que hi ha des de l'edat mitjana. La semblança de l'obertura de les coves amb un gran portal va fer que l'indret fos conegut com Portals (Joan Carles Palos).

(WP-01) Aparcament de la platja de Portals Vells - 0,0 km - 0 minuts - 5 m d'altitud.
A les 11,34 h. comencem a caminar seguint un tirany que es dirigeix est/sud-est per la vorera del mar. Tot d'una, creuem l'arena d'un petit caló i, amb un instant, arribem a l'enorme entrada de les coves artificials [10 mi.]

Pedreres

Des d'aquí es gaudeix d'una bona vista de tota la cala i de la talaia de Portals Vells, dita també torre del Moro. Dins les pedreres de marès, hi ha una capella esculpida a la paret nord-oest. Sembla que hi va albergar una talla de la Mare de Déu, dipositada per uns navegants genovesos el segle XV, on arribaren de manera atzarosa a causa d’un fort temporal. Aquestes graveres proveïren de pedra les obres de la Seu i Santa Eulàlia. La pedra era transportada en barques fins a Palma (Joan Carles Palos).

Després de la visita, retrocedim pel mateix camí fins arribar de nou al petit caló que hem passat abans. Aquí prenem un tirany que s'enfila amb fort pendent direcció sud. Després d'uns minuts d'ascensió, el caminet desemboca a una pista asfaltada, on girem a l'esquerra i, immediatament, tornem a voltar a l'esquerra per un altre vial que ens deixa dalt al penya-segat que penja sobre les pedreres [30 mi.]

Ara, el tirany continua cap al sud enmig de la garriga per damunt del penya-segat, fins arribar a la punta des Cavall, des d'on es veu la petita cala en Beltran [45 mi.]

Cala en Beltran

Seguim bordejant la costa mentre el tirany volta cap a ponent per damunt una cornisa, amb algun tram estret i penjat enmig de la penya. Deixem unes pedreres a la dreta i baixem a l'arena de cala Figuera.

Cala Figuera

(WP-02) Cala Figuera - 2,2 km - 1 hora - 5 m d'altitud.
Creuem l'arena de la platja coberta de posidònia  i ens enfilem a les roques de l'altre cantó per un tiranyó, amb graons picats a la roca entre pins i mates, que desemboca a la carretera del far. Voltem a l'esquerra, més endavant, deixem també a l'esquerra un abandonat destacament del Regiment d'artilleria de Costa de Mallorca i finalment arribem a la talaia de cala Figuera a prop del far homònim.

Torre de Cala Figuera

(WP-03) Torre - 2,9 km - 1 hora i 20 minuts - 35 m d'altitud.
La torre de senyals és de 1579 i es troba en molt mal estat de conservació. El far entrà en funcionament el 1860. És un dels fars més importants de les Balears, perquè controla l'entrada a la badia de Palma de la majoria de rutes de vaixells que arriben a l'illa (Joan Carles Palos).
Després de visitar la torre, retornem a cala Portals Vells pel mateix camí.

(WP-01) Aparcament de la platja de Portals Vells - 5 km - 2 hores i 5 minuts - 5 m d'altitud.
A les 13,39 h. arribem on tenim el vehicle. Finalment a resultat una passejada ben agradable amb bones vistes de tot el litoral que envolta la capital balear.

Ruta: Anada i tornada pel mateix camí
Inici/ Final: Platja de Portals Vells (Calvià)
Distància aproximada: 5 quilòmetres
Pujada acumulada:  122 metres
Temps efectiu sense parades: 1 hora i 41 minuts (Total: 2 hores i 5 minuts)
Excursió realitzada el dia: 2 de gener de 2016
Components del grup: Xisca i Josep
Cartografia: Mapa IGN
Observacions: Itinerari bo de fer amb poc desnivell que discorre per camins i tiranys de muntanya. Cal anar alerta el curt tram que discorre per la penya abans d'arribar a la cala Figuera. Aquest tram es pot evitar passant més per l'interior.
Referències: Joan Carles Palos. Torre de Cala Figuera.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies.

Un refrescant un bonic itinerari per fer a la primavera o a l'estiu. Molt bona tota la informació publicada, així com la fotografia. Quina llàstima que els nostro patrimoni es faci malbé d'aquesta manera... Salut Josep

Una passejada molt bona de fer i relaxant.
La torre es troba en molt mal estat i, si no es posa remei aviat, no estarà massa temps en desaparèixer, és una pena.
Molt agraït pel teu cometari.