dimarts, 9 de febrer del 2016

Volta al puig de na Marit pel comellar de la cova de s'Aigo

Comellar de la cova de s'Aigo
L'itinerari recorre un pregon i recòndit comellar que baixa fins a s'Embocador, a la possessió des Cabàs, al terme de Santa Maria del Camí. Pel seu trajecte es troben gran quantitat d'elements etnogràfics, entre ells: cinc forns de calç associats a covals o balmes utilitzades pels carboners i calciners, forns de coure el pa, rotlos de sitges, barraques de carboner i dues basses per retenir l'aigua de la pluja.
Posteriorment, per un preciós camí carreter, que ascendeix pel vessant est del puig de na Marit, ens permetrà enllaçar amb el camí habitual de pujada a aquest cim, realitzant una volta circular.
Aquest amagat camí ha estat recentment recuperat i netejat per companys senderistes, amb l'amic Pep Torrens al cap davant. Va se ell qui ens va ensenyar aquest comellar i aquest sender en dues excursions anteriors.

Aproximació: Per arribar al punt de partida cal prendre la carretera de sa Comuna que s'agafa a l'entrada de Bunyola venint de Santa Maria per la carretera Ma 2020. Després de set quilòmetres de recorregut, ens deixa a l'àrea recreativa de Cas Garriguer (620 m).

(WP-01) Àrea recreativa de Cas Garriguer - 0,0 km - 0 minuts - 614 m d'altitud.
 Així doncs, a les 8,50 h iniciem la caminada pel camí carreter que surt a l'entrada de l'àrea recreativa, franqueja un portell de fusta i es dirigeix planer vers al sud. Transcorreguts tant sols uns dos-cents metres, ens desviem per un altre camí que surt a l'esquerra en pujada, més amunt volta a l'esquerra (llevant) passant entre el puig des Bous (676 m) i el puig de ses Crestes (722 m) fins a desembocar a un encreuament de camins. Prenem la pista forestal que es dirigeix cap a la cova de s'Aigo (est) i, després d'uns setanta-cinc metres més endavant, l'abandonem per la dreta.

(WP-02) Desviament a la dreta - 0,6 km - 15 minuts - 642 m d'altitud.
Baixem, sud, fora camí per dins un ample tàlveg molt envaït per la vegetació i arbres caiguts. Més endavant, el comellar es fa més estret, passa pel costat d'una una balma i arriba al tirany que prové del Planietjar, on aquest fa una corba.

(WP-03) Camí - 1,2 km - 35 minuts - 561 m d'altitud.
El caminoi continua per la llera del xaragall cap a sud/sud-est. Hem d'estar atens, ja que transcorreguts uns dos-cents vint metres, l'hem de deixar per la dreta per un tiranyó molt amagat per altes carritxeres.

(WP-04) Desviament a la dreta - 1,4 km - 45 minuts - 536 m d'altitud.
Iniciem el trajecte per l'ombrívol i profund comellar de la cova de s'Aigo, d'uns dos quilòmetres de llargada, on l'imperceptible tirany transcorre per la llera del xaragall direcció sud/sud-est entre carritxeres, esbarzers i arbres caiguts. Transcorreguts pocs minuts, passem pel costat del primer forn de calç dit es Niu, a l'esquerra del camí.

(WP-05) Forn de calç 01 - 1,5 km - 48 minuts - 523 m d'altitud.
Continuem en suau descens. L'abundant vegetació filtra els raigs solars provocant una penombra contínua. Així, arribem al segon forn de calç, sa Balma des Badalls i tot seguit, la petita balma que l'hi dóna nom, amb l'entrada parcialment coberta per una pareteta de pedra.

(WP-06) Forn de calç 02 - 1,8 km - 55 minuts - 493 m d'altitud.
Prosseguim avançant i no tardem massa en topar amb més construccions: el bassol d'en Gomila, una bassa situada a la dreta del caminoi i aferrada a un roquissar.

(WP-07) Bassa - 2 km - 1 hora i 8 minuts - 475 m d'altitud.
A continuació ve el forn de calç de sa coveta des Garrover, a l'esquerra del camí.

(WP-08) Forn de calç 03 - 2,3 km - 1 hora i 20 minuts - 445 m d'altitud.

I, no massa allunyat, a la dreta enlairada, la petita balma que l'hi dóna nom, també amb l'entrada coberta per un paretó esbaldregat.
A les 10,18 h, fem una breu parada a la segona bassa bastida en aquest comellar, el cocó de sa Penya des Llamp, també a la dreta del camí.

(WP-09) Cocó - 2,5 km - 1 hora i 25 minuts - 410 m d'altitud.
Ara el comellar s'eixampla una mica i el camí es fa més evident dirigint-se cap al sud. Transcorreguts uns cinc minuts, passem pel forn de calç que fa quatre, el de sa cova des Quer.

(WP-10) Forn de calç 04 - 2,7 km - 1 hora i 30 minuts - 398 m d'altitud.
Al costat d'una barraca de carboner, la cova des Quer, la boca de la qual, s'obre davall una gran roca. Set minuts més tard, el cinquè i darrer forn de calç, forn de sa balma de ses Columnes.

(WP-11) Forn de calç 05 - 3 km - 1 hora i 40 minuts - 365 m d'altitud.

Aquí decidim fer una aturada per berenar [25']. Reprenem la marxa i, finalment assolim la part baixa del comellar, a les Coves Altes, on està situat s'Embocador, i la paret de partió d'es Cabàs i Son Oliver.

(WP-12) Paret - 3,3 km - 2 hores i 10 minuts - 341 m d'altitud.

Retornem pel mateix camí que hem utilitzat i hem d'estar atents al punt on hem d'abandonar el comellar. Aquest es localitza a uns cinquanta metres després del bassol d'en Gomila, i es troba senyalitzat amb una petita marca a un tronc d'arbocera.

(WP-13) Desviament a l'esquerra - 4,6 km - 2 hores i 45 minuts - 480 m d'altitud.

Un cop encertat el punt, deixem el tirany per l'esquerra i pugem, sud-oest (llebeig), per dins un estret tàlveg molt cobert de vegetació i arbres ajaguts. Passem entre dos pins molt junts, deixem un rotlo de sitja a l'esquerra, ens enfilem a les parets de la corresponent barraca de carboner per salvar una colla de pins ajaguts que ens barren el pas i, amb una mica més d'esforç, obrint pas entre l'espessa vegetació, localitzem un marge de sosteniment.

Camí carreter

(WP-14) Camí carreter - 4,7 km - 2 hores i 55 minuts - 498 m d'altitud.
Aquí neix un oblidat camí de carro de gran valor constructiu, dotat de marges de sosteniment i escopidors de pedra i molt tapat per la vegetació. L'ascens és lent però, gràcies a la inestimable ajuda dels companys que feren pas, ara ens permet recorre'l sense excessiva dificultat. Al cap de deu minuts, arribem a un forn de calç.

(WP-15) Forn de calç - 5,1 km - 3 hores i 5 minuts - 546 m d'altitud.

Dues passes més amunt, un altre forn molt més petit, tots dos a la dreta del camí. Transcorreguts set minuts més de caminar, aquest bonic camí finalitza a un rotlo de sitja.

(WP-16) Rotlo - 5,3 km - 3 hores i 10 minuts - 580 m d'altitud.
Des d'aquest rotlo, arrenca un camí de ferradura que es dirigeix cap a sud i, en pocs minuts, ens mena a un altre rotlo de sitja situat a un nivell inferior, on finalitza.

(WP-17) Rotlo - 5,5 km - 3 hores i 20 minuts - 579 m d'altitud.

Baixem fins a la carbonera, avancem en sentit sud/sud-oest sense cap traça de camí devers un centenar de metres, voltem a la dreta noranta graus i enfilem coster amunt entre pins, mates i arboceres obrint-nos pas entre la vegetació. Després de mitja hora de dur ascens, arribem a la carena de la muntanya. Voltem a la dreta, seguim nord per l'ampla carena coberta de garriga, sense camí ni fites, passem per la cota 649 m marcada per un munt de pedres.

(WP-18) Cota 649 m - 5,7 km - 3 hores i 58 minuts - 649 m d'altitud.
Continuem en lleugera davallada, vers nord-oest (mestral) i enllacem amb el tirany que puja al puig de na Marit.

(WP-19) Tirany - 5,8 km - 4 hores i 2 minuts - 643 m d'altitud.

Voltem a l'esquerra. El tirany marcat i molt ben fitat, baixa primer sud-oest per voltar, més endavant, a oest fins a desembocar a una pista forestal.

(WP-20) Camí - 6 km - 4 hores i 45 minuts - 603 m d'altitud.
La pista volta cap al nord, i després d'un quart d'hora de caminar, arriba a una cruïlla on anem a l'esquerra, direcció al Planietjar.

(WP-21) Desviament a l'esquerra - 7,1 km - 4 hores i 20 minuts - 595 m d'altitud.

Tot d'una deixem l'ample camí i voltem a la dreta per una altre de menys evident, que en lleugera pujada arriba a la pista que passa per la falda del puig des Bous, i ens mena a l'àrea recreativa de Cas Garriguer.

(WP-01) Àrea recreativa de Cas Garriguer - 8,2 km - 4 hores i 38 minuts - 614 m d'altitud.

A les 13,30 h tanquem el cercle d'aquest entretingut itinerari.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 8 minuts (Total: 4 hores i 38 minuts)
Excursió realitzada el dia: 23 de gener de 2016
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Tomeu C., Agustí i Josep.
Observacions: Itinerari que discorre per camins i tiranys de muntanya. Hi ha dos trams sense camí, ni fites i molt coberts de vegetació: del WP-02 al WP-03 i del WP-16 al WP-19.
Referències: Pep Torrens, Comellar de sa cova de s'Aigo i s'Embocador. Joan Riera, Comellar de sa Cova de s'Aigo, s'Embocador, pas de s'Arboç (Blog: Aires de la Serra Mallorquina).

Track de la rura a Wikiloc.
Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Aquesta volta per sa Comuna, és ben interessant. Darrerament ho publicat un bon grapat d'itineraris, que deixen de banda els camins coneguts d'aquest preciós bosc, i que ens donen moltes possibilitats per gaudir aquesta activitat. Molt bona publicació Josep, tant les informacions com la fotografia. Salut.

En efecte, encara queden recons i camins per descobrir, això és el què ens motiva per seguir sortint a la muntanya, i tal com bé dius, gaudir d'aquesta activitat.
Moltes mercès pel teu comentari.
Una abraçada, amic Llorenç!