dijous, 9 de juny del 2016

Valldemossa. Mirador des Mirabò

Valldemossa
Un itinerari còmode i agradós pel contorn del poble de Valldemossa, en la serra de Tramuntana Central.

(WP-01) Carrer Josep Coll Bardolet - 0,0 km - 00 minuts - 399 m.
Després de deixar el vehicle fora de la zona blava, a les 9,40 h iniciem la caminada pel carrer Josep Coll Bardolet, travessem l'Avinguda de Palma (carretera Ma-1110) i pel carrer Blanquerna ens dirigim a la plaça de la Cartoixa, presidida per la façana de l'església d'estil neoclàssic, de l'antic monestir de la Cartoixa.

(WP-02) Monestir de la Cartoixa - 0,5 Km - 7 minuts - 408 m.
Continuem en baixada pels carrers Uetam i el de la Constitució, fins a la plaça de Santa Catalina Tomàs on s'alça l'església parroquial de Sant Bartomeu.
Església de S. Bartomeu
(WP-03) Església de Sant Bartomeu - 0,8 Km - 12 minuts - 386 m.
Seguim baixant pel mateix carrer passant pel costat de la creu d'Avall des Fossar, girem a la dreta i tot d'una, a l'esquerra pel carrer de sa Dragonera que ens durà fora del nucli urbà. El carrer baixa cimentat entre marjades d'horts i arbres fruiters, travessa el torrent d'Avall i desemboca a la carretera de Palma, davant l'entrada de la casa Vallejo.

(WP-04) Carretera de Palma - 1,2 Km - 20 minuts - 355 m.
En aquest punt, creuem la calçada, avancem uns metres per la carretera, en direcció a Palma i ens desviem a l'esquerra per un recòndit caminoi. El bonic camí es dirigeix vers al sud flanquejat per una paret de pedra en sec i frondoses alzines. Un poc més amunt, i després de deixar un camí a la dreta ( 26 minuts), volta a l'esquerra i travessa un petit portell. A continuació, deixem un camí a l'esquerra i, després d'una curta i agradable caminada, anem a raure a la pista que ve de sa Coma, per la qual seguirem cap a la dreta.
Camí
(WP-05) Camí de sa Coma - 1,9 Km - 38 minuts - 430 m.
La pista de terra planeja i es dirigeix sud cap a Son Verí fins a arribar a l'entrada de la finca del mateix nom.

(WP-06) Portell de Son Verí - 2,2 Km - 45 minuts - 429 m.
Reculem uns metres i prenem una pista a la dreta que ens deixa a una mena de rodona. Des d'aquí, seguim per l'esquerra per un caminoi de ferradura que ens menarà al mirador des Mirabò. El caminet és ben fitat. Després de creuar un portell, passa per un rotlo de sitja i deixa a l'esquerra un forn de calç. El corriol continua coster amunt zigzaguejant per dins el bosc, passa pel costat d'un abeurador en bon estat i arriba al mirador des Mirabò, rodejat de pins que tapen part de les vistes.
Vista des del mirador
(WP-07) Mirador des Mirabò - 2,8 Km - 1 hora i 10 minuts - 528 m.
Vers al sud-est gaudim d'una bona vista del puig de na Fàtima, sa Bombarda, el puig dels Boixos i de s'Estret.
1 hora i 38 minuts.- Després de berenar al mirador, retrocedim pel mateix camí fins a la rodona i, prosseguim cap a la dreta pel mateix camí que hem vingut. Caminem direcció a les cases de sa Coma, mentre gaudim d'una maca panoràmica de la vall de Valldemossa i de les muntanyes que l'envolten. A pocs metres abans d'arribar a les cases, ens desviem pel segon trencall a la dreta.

(WP-08) Desviació - 4,5 Km - 2 hores i 10 minuts - 420 m.
Seguim aquest camí de terra que es dirigeix amb lleuger ascens vers al nord-est, fins a desembocar al camí de la coma dels Cairats, a l'endret d'una barrera amb pas canadenc.

(WP-09) Camí Cairats - 5,5 Km - 2 hores i 23 minuts - 455 m.
Des d’aquest punt voltem a l'esquerra i seguim per aquesta pista que baixa lleugerament fins a desembocar al carrer Xesc Forteza de la urbanització de s'Arxiduc. Continuem per aquest carrer i tombem a l'esquerra pel carrer de Lluís Vives. Més avall, passem pel costat de Son Gaul, una de les possessions de l'Arxiduc, on ressalta la seva torre de defensa (WP-10) (424 m). Passat Son Gual, ens desviem a l'esquerra baixant per unes escales que ens condueixen l'Avinguda de Palma (carretera Ma-1110) i per aquesta, arribem al centre del poble, donant per finalitzada aquesta passejada.

(WP-01) Centre de Valldemossa - 7,5 Km - 2 hores i 51 minuts - 403 m.

Inici/Final: Valldemossa
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 9 minuts. (Total: 2 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada el dia: 28 d'abril de 2016
Components del grup: Pau i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer apta per a tota la família. Presenta poc desnivell.