dilluns, 24 d’abril del 2017

Puig de ses Covasses, des del coll de la Batalla

Puig Tomir des del puig de ses Covasses

Itinerari que ascendeix al puig de ses Covasses des del coll de la Batalla. La pujada i baixada del cim es fa sense camí per un terreny molt rocós. Retornem per un tram del sender de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221), passant pel mirador del Centenari i l'ermita de Son Amer.

El punt d'inici es situa al coll de la Batalla.

(WP-01) Coll de la Batalla - 0,00 km - 00 minuts - 579 m d'altitud.
A les 10:09 h, iniciem la marxa per l'ample camí de terra que surt a la dreta del restaurant. La pista va pujant, un xic més enllà, es replana momentàniament i arriba a una cruïlla, on prenem el sender de l'esquerra. Ara el camí torna a pujar i als pocs minuts arriba a un coll de caçar tords, un poc apartat, a l'esquerra del camí.

Coll de caça de tords

(WP-02) Coll de caça - 0,797 km - 10 minuts - 634 m d'altitud.

Aquí sortim del camí per l'esquerra, deixem el coll de caça a la nostra dreta i emprenem l'ascensió al cim. Avancem cap a l'est per dins el bosc, sense camí sols amb l'ajuda d'algunes fites. Un poc més amunt, passem pel costat d'una petita caseta sense sostre i continuem, resseguint no gaire apartats, la carena de la muntanya fins arribar a una paret seca, la qual franquegem just pel seu extrem, a frec de la timba.
Prosseguim crestejant, i aviat ens trobarem amb una paret de partió (divisòria dels termes de Caimari i Escorca), la qual mantindrem a la nostra esquerra, fins assolir el cim del puig de ses Covasses de 753 m d'altitud.

Puig de ses Covasses

(WP-03) Puig de ses Covasses - 1,340 km - 1 hora i 50 minuts - 753 m d'altitud.

L'altura màxima s'assoleix creuant la paret, és a dir dins el terme d'Escorca, des d'on gaudirem, si el dia acompanya, d'una esplèndida vista.
Després del merescut descans, descendim del cim seguint amb atenció les fites per un terreny molt rocós, deixant la paret a la nostra esquerra. Minuts més tard, arribem al portell de la barrera de l'Ermita.

Portell de la barrera de l'Ermita

(WP-04) Portell - 1,690 km - 1 hora i 32 minuts - 705 m d'altitud.

Del portell surt un bonic camí d'antics carboners que baixa fent ziga-zagues. Després es manté en línia recta en suau descens, per dins un bosc d'alzines, fins a desembocar al sender del GR.

(WP-05) Sender GR221 - 2,064 km - 1 hora i 45 minuts - 663 m d'altitud.
Ens desviem momentàniament cap a la dreta, i 130 metres més endavant, voltem pel camí de l'esquerra (Rètol indicador: Mirador). Aquest sender ens du al mirador del Centenari.

Des del mirador

(WP-06) Mirador del Centenari - 2,375 km - 1 hora i 50 minuts - 678 m d'altitud.

Novament al camí ample, voltem a la dreta, en davallada. Pocs minuts més tard, deixem el sender per la dreta, just al costat de la font de l'Ermita (cartell indicador). Passem pel costat de la mencionada font. Avancem paral·lels a la síquia de la font, la qual du l'aigua a un safareig recentment restaurat, i arribem a l'ermita de Son Amer, capelleta de l’antic eremitori del segle XVII.

Ermita de Son Amer

(WP-07) Ermita de Son Amer - 3,051 km - 2 hores i 17 minuts - 603 m d'altitud.

Des de l'oratori, continuem per un camí de ferradura que, pocs minuts més tard, arriba a una bifurcació, seguint les indicacions del GR, agafem el camí de la dreta.
Aquest sender surt del bosc i arriba a la carretera, després de franquejar un petit portell amb barrera. Creuem la carretera i seguim per un caminet que discorre paral·lel a aquesta, fins entrar a l'aparcament del refugi de Son Amer.
Travessem l'aparcament direcció al refugi i, abans d'arribar-hi, ens desviem per un camí que surt a l'esquerra. Un rètol indica "GR-222 - Caimari".

(WP-08) Desviació GR-222 - 4,269 Km - 2 h i 51 minuts - 528 m d'altitud.
El tirany inicia una baixada, travessa el torrentó i es dirigeix, en suau pujada, atracant-se a la carretera de Pollença, on volta cap a la dreta. Ara discorre en paral·lel a aquesta via, fins desembocar a un vial asfaltat de la urbanització des Guix. Per aquest carrer asfaltat, arribem a la cruïlla de carreteres on hem de voltar a l'esquerra fins al coll de la Batalla.

(WP-01) Coll de la Batalla - 5,277 km - 3 hores i 12 minuts - 579 m d'altitud.
Són les 13:21 h quan donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Coll de la Batalla
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 55 minuts (Total: 3 hores i 12 minuts)
Excursió realitzada el dia: 5 de març de 2017
Components del grup: grup excursionista de Pòrtol
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: des del (WP-02) al (WP-04) és l'únic tram que no hi ha camí, el terreny és rocós i pot presentar dificultats d'orientació. La resta discorre per camins ben marcats i sense complicacions.