dimecres, 3 de maig del 2017

Volta al castell de Santueri

Vista del castell de Santueri des del puig de s'Envestida
El Castell de Santueri, ubicat al sud-est de Felanitx sobre el cim del mateix nom, a uns 423 m d'altitud, és un dels tres castells roquers que es conserven a Mallorca, juntament amb el Castell del Rei, a Pollença, i el Castell d'Alaró.
Aquest excursió és un recorregut circular que ascendeix el castell de Santueri i al puig de s'Envestida, des del llogaret des Carritxó (Felanitx).

El punt de sortida es situa en el llogaret des Carritxó (Felanitx) (Km 1 de la carretera Ma-4016). Per arribar-hi sortim de Felanitx per la carretera de Santanyí Ma-14 i ens desviem per la carretera Ma-4016, que du a Calonge i a s'Horta.

(WP-01) Es Carritxó - 0,00 km - 00 minuts - 150 m d'altitud.
A les 8,14 h comencem a caminar per la carretera direcció a Felanitx (nord/nord-oest) i, tres-cents metres més endavant (davant l'hectòmetre 7), ens desviem a la dreta pel camí de Binifarda.

(WP-02) Desviació pel camí de Binifarda - 0,320 km - 3 minuts - 145 m d'altitud.
Es tracta d'una pista asfaltada que va pujant entre camps de conreu. Després d’1,065 quilòmetres, arribem a una bifurcació, just a l'alçada d'un safareig i el pou d'en Catiu.

(WP-03) Pou d'en Catiu - 1,385 km - 16 minuts - 159 m d'altitud.
Voltem a mà dreta pel camí de ses Sínies. Al cap d'uns dos-cents metres, ens desviem a la dreta.

(WP-04) Desviació a la dreta - 1,648 km - 22 minuts - 169 m d'altitud.
Avancem per camí de terra, deixem les cases de Son Olivó a la dreta i a la propera desviació, voltem a l'esquerra. El camí carreter ascendeix i passa pel costat de les ruïnoses cases de sa Badalona. Ignorem un camí a la dreta i seguim tot dret per camí pedregós, fins arribar a la carretera asfaltada del castell, on tombem a la dreta.
Castell de Santueri
(WP-05) Carretera castell - 2,947 km - 41 minuts - 236 m d'altitud.
La carretera ascendeix pel vessant oest del puig de Santueri. Als primers revolts, deixem a la dreta les casses de la possessió de Santueri. Després de recórrer 1,5 Km per asfalt, assolim l'esplanada on es troba l'entrada al castell i un mirador que guaita a la costa de Portopetro i Portocolom. (l'accés a l'altiplà on s'aixeca el castell, roman obert de maig fins octubre de 10 a 18 h).

(WP-06) Castell de Santueri - 4,526 km - 1 hora i 6 minuts - 371 m d'altitud.
Retrocedim fins a la primera corba (coll d'en Capó entre el puig de Santueri i el puig de s'Envestida). D'aquí parteix un viarany, vers el sud-oest, que discorre aferrat a una paret seca i, en forta pujada, ens mena al capcurucull del puig de s'Envestida de 425 m d'altitud.

(WP-07) Puig de s'Envestida - 5,030 km - 1 hora i 24 minuts - 418 m d'altitud.
Des d'aquesta humil elevació, es gaudeix de la millor vista del castell i el puig de Sant Salvador.
Descendim de nou fins a la carretera i continuem per aquesta fins arribar al primer revolt. Aquí deixem l'asfalt pel camí de terra que surt davant nostre i tot d'una arribem al coll de sa Rota Penjada on hi ha un entreforc de camis. Deixem el de l'esquerra que ens conduiria al puig de Sant Salvador i prenem el de la dreta (camí del Castell), en baixada.

(WP-08) Cruïlla de camins - 6,011 km - 1 hora i 53 minuts - 313 m d'altitud.
Seguim el camí carreter en descens, mentre contemplem la part nord del castell amb la torre del Confessionari dels Moros i la muralla nord. Més endavant, passem pel costat de les ruïnes d'un porxo i tot seguit, arribem a un nou encreuament de camins.

(WP-09) Cruïlla de camins - 6,821 km - 2 hores i 3 minuts - 212 m d'altitud.
Seguim pel camí de la dreta que planeja en tendència sud, envoltat de camps de secà, fins assolir una nova cruïlla de camins.

(WP-10) Cruïlla de camins - 7,608 km - 2 hores i 12 minuts - 201 m d'altitud.
Continuem pel camí ample de terra. Després de passar pel costat d'una barrera situada a l'esquerra del camí, la pista es converteix en un tirany que discorre per dins la garriga. Aviat tornem a caminar per asfalt passant pel costat d'una casa. Un poc més endavant, hem d'estar atents, deixem el camí ample per la dreta.

(WP-11) Desviament a la dreta - 8,262 km - 2 hores i 22 minuts - 205 m d'altitud.
Prenem un tirany el qual discorre per dins la pineda. Passem pel costat d'un pou situat a la dreta del camí i, un poc més avall hem d'estar atents perquè hem d'ignorar un tirany que surt a l'esquerra, i tot seguit desemboquem a una pista transversal.

(WP-12) Desviament a la dreta - 8,550 km - 2 hores i 31 minuts - 201 m d'altitud.
Prenem cap a la dreta pel costat de les ruïnes d'una casa. Seguim un tirany ben fressat per dins la pineda fins a desembocar a la carretera Ma-4016, hectòmetre 9 del Km 3.

(WP-13) Carretera Ma-4016 - 9,405 km - 2 hores i 45 minuts - 138 m d'altitud.
Tombem a la dreta, caminem 2 km per l'asfalt fins a es Carritxó, fi del nostre recorregut.

(WP-01) Es Carritxó - 11,49 km - 3 hores i 16minuts - 150 m d'altitud.

Inici/ Final: Es Carritxó (Felanitx)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 42 minuts (Total: 3 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 11 de març de 2017
Components del grup: Josep, en solitari
Cartografia: mapa de l'Alpina Pla de Mallorca. Escala 1:50.000
Observacions: Itinerari que transcorre per camins ben marcats, menys la pujada i baixada al puig de s'Envestida que es fa per un tirany de muntanya.
 Referències: Volta al castell de Santueri. Joan Riera i Pep Torrens.

Track del GPS a Wikiloc.

Una molt bona publicació en tots els aspectes. Tot un recorregut allunyat del que normalment publicam, i que personalment desconec del tot. L'entrada al castell és possible?? Entre els mesos de maig i octubre??. Enhorabona Josep.

Hola amic Llorenç,
El recorregut poder té una mica d'asfalt, però les vistes del castell des del puig de s'Envestida, són espectaculars.
L'entrada al castell és possible, hi ha un recorregut marcat per l'altiplà. Està obert des de maig fins octubre. Aquest any a finals d'abril ja era obert i vàrem entrar.