dilluns, 4 de desembre del 2017

Serra d'Alfàbia pel pas des Penyals des Corbs

Camí dels Penyals dels Corbs
Un itinerari gratificant i una manera ràpida d'ascendir a las serra d'Alfàbia per l'interessant i aeri pas des Penyals des Corbs.

Iniciem el recorregut en el Km 7,9 de la carretera Ma-2100 d'Orient a Bunyola. En una corba de la mencionada carretera, unes roques amb traces de pintura, ens indiquen el principi del camí.

(WP-01) Km 7,9 de la carretera Ma-2100 - 0,0 km - 0 minuts - 451 m d'altitud.
Així doncs, a les 8:05 h comencem la caminada en suau ascens per dins un ombrívol alzinar. Seguim un camí força evident que ben aviat desemboca a un camí de carboners, que també prové de la carretera. Prenem la pista cap a la dreta, deixant a l'esquerra les ruïnes d'un porxo i una torre elèctrica. Prosseguim per aquesta via ample i de pujada suau, fins arribar a una paret seca transversal.

(WP-02) Paret - 0,6 km - 15 minuts - 522 m d'altitud.
Aquí posem molta atenció a la ruta, abandonem el camí principal per la dreta sense creuar la paret. Avancem direcció a Tramuntana uns quants metres bastant confosos, fins trobar un antic camí carreter de carboners, que puja encaminat als penyals des Corbs. Aquesta via està molt desfeta, grans roques despreses dels penyals i arbres entravessats, fan difícil la progressió. Després d'una primera i rosta pujada, el camí es fa més evident, gira bruscament cap a Gregal, i discorre per la base de les parets de la Penya des Migdia. Anem guanyant alçada ràpidament i, entre l'arbreda, apareixen les primeres vistes a la vall d'Orient i les muntanyes que l'envolten.
Camí dels Penyals dels Corbs
La via, una espectacular obra d'enginyeria popular, segueix ascendint pel costat d’un pregon barranc direcció a l'esperó sud dels Penyals des Corbs, que tenim davant nostre. Després volta cap a Mestral i, per un tram molt pedregós i protegit per alts escupidors, finalitza al coll que separa la Penya des Migdia dels Penyals des Corbs. L'estret coll és tancat amb una paret seca i un portell, en el qual encara conserva la polleguera superior.
A l'altre cantó, ens endinsem a un ombrívol tàlveg ple de ranxos de carboner, fet que explica l'existència d'aquest camí que acabem de recórrer.

(WP-03) 1r rotlo de sitja - 1,2 km - 45 minuts - 628 m d'altitud.
Continuem el nostre itinerari ascendint per un tirany fitat que discorre pel fons de la coma coberta d'alzines. Més amunt, avancem per l'esquerra d'una rosseguera amb un dur desnivell que ens obliga a fer petites aturades per recuperar l'alè. Seguint les fites, arribem a les penyes que tanquen el comellar pel seu cantó superior, a l'esquerra apareix una petita canal en diagonal ascendent, que ens indica el començament del pas des Penyals des Corbs, marcat amb una fletxa vermella.

(WP-04) - Inici pas dels Penyals des Corbs - 1,7km - 1 hora i 22 minuts - 847 m d'altitud.
Una primera grimpada per la canal, sense complexitats tècniques, ens deixa a una mena de mirador sobre les penyes. Continuem ascendint en diagonal per una cornisa bastant aèria amb un sòl de roques i pedreny que ens manté alerta en fer cada passa. Progressem, seguint en tot moment, els punts vermells i les fites que ens ajuden a trobar el recorregut més correcte. A poc a poc anem assolin una alçada considerable i el precipici que tenim als nostres peus arriba a esborronar.
Primera canal del pas dels Penyals dels Corbs
Així arribem a una àmplia canal, bastant abrupte que superem amb l'ajuda de les mans i aferrar-nos a les carritxeres, que són de gran ajuda.
Un cop sortim de la canal, avancem en diagonal cap al nord-oest per la falda de la muntanya i per un inclinat coster rocós que ens dirigeix per una inclinada rosseguera, on tampoc podem baixar la guàrdia, doncs a pocs metres hi ha una bona timba.
Finalitzada aquesta llarga travessia, dirigim les passes cap al nord per un territori rocós i esquerdat, fins assolir la carena de la Serra d'Alfàbia (cota 999 m). Baixem per l'altre vessant, primer nord per voltar tot d'una oest, fins enllaçar amb el camí principal que recorre la serra.

(WP-05) Tirany Serra - 2,1 km - 2 hores i 21 minuts - 987 m d'altitud.
Després d'un merescut descans per recuperar forces, reprenem la marxa cap al sud-oest direcció a les antenes. Avancem per còmode camí gairebé planejant i després d'una tirada de devers 1,2 Km, just a l'alçada de les antenes, deixem el camí i ens desviem cap a l'esquerra.

(WP-06) Deixar camí - 3,3 km - 3 hores i 12 minuts - 974 m d'altitud.
Seguim guiats per algunes aïllades fites direcció sud, per un terreny càrstic envoltat de carritxeres, fins ensopegar amb una profunda escletxa, és el  pas des Mart.
Pas dels Penyals dels Corbs
(WP-07) Pas des Mart - 3,5 km - 3 hores i 20 minuts - 969 m d'altitud.
Avancem per dins l'esquerda i desgrimpem un petit bot amb l'ajuda de les mans.
Continuem el descens cap al sud per un tirany fitat que s'endinsa a l'alzinar i, devers uns quatre-cents metres més endavant, arribem a una cruïlla on prenem el camí de l'esquerra que es dirigeix cap al nord-est.
El camí és ben fressat i no presenta cap complicació seguir-lo, davalla marcant àmplies ziga-zagues, fins a deixar-nos al coll de ses Comes, on hi passa un camí carreter.

(WP-08) Coll de ses Comes - 4,5 km - 3 hores i 52 minuts - 724 m d'altitud.
Voltem cap a l'esquerra, i còmodament baixem per dins el bosc d'alzines. Passem pel costat d'una  bassa (WP-09) (702 m d'altitud)  fins arribar a un camí transversal que ve de les cases d'Honor, som en el coll des Vent. Aquí voltem a l'esquerra, i amb tres i no res, arribem a la paret seca on surt el camí dels Penyals des Corbs, tancant el cercle del nostre itinerari.
Ara es tracta de desfer el camí que hem fet de bon matí, fins a arribar a la carretera.

(WP-01) Km 7,9 de la carretera Ma-2100- 6,7 km - 4 hores i 37 minuts - 451 m d'altitud.
A les 12:42 h arribem on tenim el vehicle.

Inici/ Final: Km 7,9 de la carretera Ma-2100
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 47 minuts (Total: 4 hores i 37 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4 de novembre de 2017
Components: Pere, Biel Pomar, Agustí i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari difícil, trams sense camí i verticals on haurem de fer servir les mans.
Referències: Seguim les indicacions dels amics: Joan Riera autor del blog: "Aires de la Serra Mallorquina" i Llorenç Soler, autor del blog: "Excursions per Mallorca".

Track del GPS a Wikiloc.

Una perfecte publicació, informacions i fotos, d’un recorregut molt interessant. Aquesta pujada pels Penyals des Corbs és ben completa, i el pas en qüestió ben entretingut. Veure que abans, gent s’hi ha guanyat la vida, i ha estat capaç de construir (amb les mans) aquests camins, ens hauria d’animar en la nostra feina de cada dia. Felicitacions Josep i agraït per citar-nos.

Així és, amic Llorenç,
Ens va agradar molt aquesta pujada pel camí dels Penyals dels Corbs i el pas, molt interessant i entretingut.
Mercès pel teu comentari.