dilluns, 16 d’abril del 2018

Puig de sa Creu (Caimari)

Vila de Caimari
Una excursió matinal no massa llarga per la zona de la Comuna de Caimari, amb ascens al Puig de sa Creu o de s'Aladernar. Són unes tres hores en un recorregut circular.

El punt de partida i arribada es situa a la plaça Major de la vila de Caimari, on prèviament hem estacionat el vehicle a l'aparcament situat darrera l'església parroquial.

(WP-01) Caimari. Plaça Major - 0,0 km - 0 minuts - 171 m d'altitud.
A les 9:55 h sortim de la plaça pel carrer de ses Tavernes i, tot d'una, voltem a l'esquerra pel carrer de s'Horitzó, que desemboca a la carretera de Lluc (Carrer de la Nostra Senyora de Lluc). Aquí, girem a l'esquerra i tot seguit a la dreta pel carrer dels Fonassos, fins arribar en una placeta hi ha l’entrada a l’àrea recreativa del mateix nom.
Al fons de l’àrea, a ma dreta, arranca un camí de pedrolins que puja superant un fort pendent per l'interior d'un comellar, que ens mena al coll Matar, on hi ha un encreuament de camins.

(WP-02) Coll Matar - 1,3 km - 34 minuts - 316 m d'altitud.
Un cop arribats al coll, continuem la muntada pel senderó de la dreta, senyalitzat com la Bassa/mirador de l'Esquena de l'Ermita. Es tracta d'un antic caminoi de caçadors que passa per diversos colls de tords, fins arribar a un entreforc de camins on, cap a la dreta es troba una bassa.
Basses per recollir l'aigua de la pluja
(WP-03) Bassa - 1,8 km - 1 hora - 421 m d'altitud.
El conjunt està format per dues bassetes, una al costat de l'altre, una de les quals disposa d'unes escales picades a la roca per baixar-hi
El camí, de ferradura, segueix ascendint pel coster esquerre, fent alguna ziga-zaga, fins arribar al Planiol, on es troba el mirador de l’Esquena de l’Ermita. Aquí podem gaudir de perspectives espectaculars de la badia d’Alcúdia i del pla de Mallorca.

(WP-04) Mirador - 2,1 km - 1 hora i 17 minuts - 469 m d'altitud.
Just a l'entrada de la planura, a l'esquerra, al costat d'un pi, es localitza una fita de pedres que ens indica la continuació del nostre itinerari.
A partir d'aquí seguim per un corriol molt tapat per la vegetació de càrritx i xiprell. Les fites ens menen vers l'oest per dins el boscatge, sempre en pujada. Uns minuts més amunt, la ruta canvia de direcció cap a nord-oest i, resseguint el llom de la muntanya paral·lels a la paret que fa partió entre la Comuna i les terres de Son Maga, assolim la punta rocosa del puig de la Creu, després de superar, amb l'ajuda de les mans, un esglaó rocós pel costat dret.
Puig de la Creu
(WP-05) Puig de la Creu - 2,6 km - 1 hora i 58 minuts - 601 m d'altitud.
El puig es troba coronat per una curiosa torre de pedres que indica la partió entre les possessions de Son Maga, Ses Rotes, Els Horts i la Comuna de Caimari.
Després d'un merescut descans, davallem del cim pel vessant nord-oest, sense camí precís al principi per un coster molt vertical i amb tirany tènue més avall. Avancem paral·lels a una reixeta que fa la partió dels Horts i de ses Rotes (a la dreta en el sentit de baixada), fins arribar al coll de ses Rotes, una ampla esplanada.

(WP-06) Coll - 2,9 km - 2 hores i 44 minuts - 492 m d'altitud.
Aquí, girem a la dreta, traspassem el portell a la paret de partió i iniciem el descens, en tendència nord-est cap al Rafalet dels Horts, passant bans per la font de s'Hort de Dalt (WP-07 - 370 m d'altitud). Aquest tram de la ruta és prou bonic, discorre entre un frondós bosc d'alzines, amb alguns exemplars força espectaculars.
Balma
(WP-08) Camí dels Horts - 3,9 km - 3 hores i 19 minuts - 327 m d'altitud.
Ara sols resta seguir aquest camí asfaltat que en relaxada caminada ens condueix a Caimari, passant abans per una balma (WP-09 - 288 m) situada ran del camí

(WP-01) Caimari - 6 km - 4 hores i 5 minuts - 171 m d'altitud.
A les 14 h en punt, arribem als vehicles.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 22 minuts (Total: 4 hores i 4 minuts)
Excursió realitzada el dia: 14 de març de 2018
Components del grup: Pere, Pau, Sebastià Crespí, Sebastià Escarrer, Joan Manera (Pouet685), Miguel García (Monrevi), Guillem Castanyer (Tencunsomierasolivar), Joan Femenia i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari bo de fer fins al mirador de l'Esquena de s'Ermita. Des d'aquí fins al cim pràcticament és fora camí i cal seguir amb atenció les fites. La pujada és rosta. Per arribar dalt el cim haurem de fer servir les mans. La baixada del cim és molt vertical i cal anar alerta a llenegar.

Un itinerari sempre interessant aquest del puig de sa Creu. I tens tota la raó en que el tram per dins el bosc, des del coll de ses Rotes a la font de s’Hort, és molt bonic. Veig que anaves ben acompanyat. La meva salutació als teus companys (especialment a n’en Joan i en Tomeu). Una bona publicació, com sempre. Salut

Hi havia estat diverses vegades a aquest puig, però no coneixia la davallada pel seu vessant nord-est. La vaig trobar molt interessant i maca.
Donaré les salutacions de part teva. Moltes gràcies.