dilluns, 12 de novembre del 2018

Volta a la serra d'en Massot i a la Moleta de Binifaldó

El punt de partida d'aquest itinerari es situa a les cases de Menut, Escorca (Carretera Ma-10 km 17,4)

(WP-01) Cases de Menut - 0,0 km - 0 minuts - 574 m d'altitud.
A les 8:34 h emprenem l'excursió pel camí asfaltat de Lluc a Pollença en direcció a Binifaldó. Tan sols un centenar de metres més endavant, trobem un enforcall senyalitzat a mà dreta. Es tracta d'un camí de ferradura que en ascens passa pel costat d'una barraca de carboner. Continua per darrera les cases, travessa un petit torrent i, tot d'una, la canaleta feta de teules que condueix l'aigua de la font de Menut fins a dos safarejos. Ben aviat, enllaça amb la pista ample que ve de les cases, on prenem cap a l'esquerra. L'ample sender ascendeix per un ombrívol bosc d'alzines entre les restes de l'activitat del carboneig, fins assolir el coll Pelat, amb un ampla planiol, amb pins i alzines i un gran rotlo de sitja.
Coll Pelat. Camí cap Alcanella
(WP-02) Coll Pelat - 1,5 km - 30 minuts - 685 m d'altitud.
Aquí deixem el sender del GR que es dirigeix cap a Lluc i voltem pel camí de l'esquerra, direcció Alcanella.
És un camí carreter que baixa, vers a llevant, fent un parell de revolts i s'endinsa dins un comellar boscós. En arribar a un rotlo de sitja, es converteix en un camí de ferradura, i més endavant, a l'alçada d'un tot terreny abandonat, torna a tenir amplada de carro. Després d'un tirada llarga i de fer dues dreceres per evitar unes voltes, arribem a entreforc de camins, al costat d'una alterosa alzina.
Cruïlla (Alcanella)
(WP-03) Cruïlla (Alcanella) - 3,4 km - 1 hora i 20 minuts - 489 m d'altitud.
Fem una pausa [25'] per berenar, i tot seguit enfilem el tirany que parteix cap a nord-oest el qual, entre carritxeres, ens fa creuar un torrentó. Ara, el tirany inicia una forta muntada pel vessant esquerra de la torrentera, sempre per un roquissar escarpat. El camí és incert i cal guiar-se per les fites que ens duen pel millor traçat, per damunt les roques banyades per la rosada, entre càrritx, xipell i mata. Uns vint minuts més amunt, travessem un rotlo de sitja on arrelen exemplars de cebes marines ben florides. Seguim endavant remuntant els alts graons rocosos pels peus de la serra d'en Massot. Després d'uns quinze minuts de forta pujada, el tirany entre dins el boscatge, es replana i es fa més evident. Continua en suau descens, fins assolir l'entreforc de camins que hi ha al Bosc Gran.
Camí de pujada cap al Bosc Gran
(WP-04) Cruïlla (Bosc Gran) - 4,4 km - 2 hores i 25 minuts - 579 m d'altitud.
Després de creuar el torrent, el nostre itinerari continua pel camí de la dreta. Es tracte d'un camí carreter que ascendeix paral·lel al torrent i per dins el Bosc Gran, un ombrívol i preciós alzinar que ens mena al Coll des Pedregaret.

(WP-05) Coll des Pedregaret - 5,4 km - 2 hores i 47 minuts - 658 m d'altitud.
Tancat amb un portell amb barrera de fusta que separa les possessions d'Alcanella i Binifaldó. Traspassem la paret per uns escalons de pedra i iniciem el descens per la carretera asfaltada. Als pocs minuts, a l'alçada de la font del Pedregaret, situada a pocs metres a la dreta del camí, davall unes alzines grandioses, abandonem la carretera voltant a l'esquerra per continuar el descens pel què era el camí vell, ara molt esvaït i perdut, que transcorre per l'esquerra del petit comellar. Passem per la font dels Albellons i arribem a les cases de Binifaldó.
Coll des Pedregaret
(WP-06) Binifaldó - 6 km - 3 hores i 5 minuts - 595 m d'altitud.
Possessió de Binifaldó, situada al peu del puig Tomir i rodejada per velles alzines.
Passem per davant les cases i ensopeguem de bell nou amb el camí vell de Lluc a Pollença, on voltem a l'esquerra cap a les cases de Menut, a les quals hi arribem, després d'una caminada tranquil·la, primer en pujada suau i després en descens.

(WP-01) Cases de Menut - 7,8  km - 3 hores i 36 minuts - 574 m d'altitud.
A les 12:10 h, tanquem el cercle de la nostra excursió.

Inici/ Final:  Cases de Menut (Escorca)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 50 minuts (Total: 3 hores i 36 minuts)
Excursió realitzada el dia: 12 de setembre de 2018
Components del grup: Pere Nigorra., Sebastià Escarrer, Guillem Castanyer. (tincunsomierasolivar), Joan Manera (Pouet685), Miguel García (Monrevi), Vicenç, Andreu, Tolo, Magdalena Riera i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: L'itinerari discorre per camins de carro i tiranys de muntanya a excepció del (WP-03) al (WP-04), és  un tirany esvaït per un terreny rocós i escarpat i on pot presentar dificultats d'orientació.

Un bon “grupet” per fer una volta molt agradable pels voltants de Lluc. Son camins molt trepitjats sa majoria d’ells, excepte aquest camí de baixada i pujada d’Alcanella. El de pujada cap al Bosc Gran, quan comença a baixar per dins el bosc, heu recor ple de bolets, esclata-sangs. M’ha agradat aquesta manera de fer el recorregut Josep. I molt bona publicació. Salut

Sí, amic, el grup del dimecres va creixen, cada vegada hi ha més amants de la muntanya que ens demanen per sortit entre setmana.
M'alegra que t'hagi agradat aquest manera de fer el recorregut, el va proposar el company Pere.
Moltes gràcies pel teu amable comentari.