diumenge, 19 d’abril del 2020

Planícia - Pas de la Mola

Camí del Rafal
Deixem els vehicles a l'aparcament que hi ha a la sortida de Banyalbufar anant cap a Estellencs. Gairebé davant del mencionat aparcament, en el Km. 87,4 de la carretera MA-10, s'inicia el camí del Rafal - Sa Costa (Rètol indicador).

(WP-01) Banyalbufar - 0,0 km - 0 minuts - 124 m d'altitud.
A les 8:36 h, iniciem la marxa pel camí asfaltat del Rafal, que en fort pendent puja entre casetes. Més endavant, quan s'endinsa al boscatge, es converteix en un camí de ferradura costerut i amb algun tram empedrat.
Aquesta via, era recorreguda per les collidores d’oliva banyalbufarines per anar a la finca de Planícia.
El sender franqueja la barrera d'entrada a la finca del Rafal, passa entre les cases i una era i segueix planer per damunt una marjada. Uns metres més endavant, deixem a mà dreta el caminet que du al mirador de sa Talaia (308 m), avui tancat el seu accés i, enseguida arribem a una cruïlla de camins.

(WP-02) Cruïlla - 1,8 km - 38 minuts - 309 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra deixant, a la dreta el GR que es dirigeix cap a Estellencs. Tan sols vint-i-cinc metres més endavant, en una segona cruïlla, ens desviem cap a la dreta, direcció a les cases de Planícia. El camí avança cap al sud en ascens per dins el bosquet del Rafal i franqueja un portell sense barrera. A l'altre cantó, travessa un camp d'oliveres i travessa una nova barrera, per la qual entrem a la finca pública de Planícia. Ara el senderó progressa per damunt un marge, deixa dos desviacions a l'esquerra i arriba a la casa de les Collidores. Habitacle on romanien les collidores d'oliva no banyalbufarines. Un cop passades les cases, en un no res, arribem a les cases de Planícia.
Cases de Planícia
(WP-03) Cases de Planícia - 3 km - 1 hora i 4 minuts - 424 m d'altitud.
Un bon lloc per fer una aturada i berenar, gaudint de l'espectacular vista.
Des de les cases, continuem pel camí que passa per la part posterior, entre estables i l'enorme safareig, alimentat un temps per la font de na Ferrera. Un cop passada la barrereta de fusta, ascendim per un camí empredat, flanquejat per la séquia de l'esmentada font. Al cap de poc, trobem una cruïlla, on seguim cap a l'esquerra.

(WP-04) Desviament - 3,4 km - 1 hora i 39 minuts - 479 m d'altitud.
El camí empren una forta muntada i, immediatament trobem la petita bassa del pas de la Mola, un dipòsit de planta rectangular recentment restaurat. S'alimenta de la font de na Ferrera per una canaleta de teules. Una mica més amunt, gira a la dreta (sud) i arriba a la font Ferrera, situada just davall el marge de la dreta del camí.
Font Ferrera
(WP-05) Font Ferrera - 3,7 km - 1 hora i 48 minuts - 523 m d'altitud.
Damunt la font, després de creuar un rotlo de sitja, seguim un caminet orientats a nord-est, que en ascens ens mena a un espectacular camí de ferradura anomenat del Pas de la Mola. El sender s'enfila en fort pendent dibuixant un seguit de revolts per una estreta gorja, on trobem restes d'un antic portell.
Pas de la Mola
(WP-06) Pas de la Mola - 3,9 km - 2 hores - 584 m d'altitud.
El viarany continua pujant, acompanyat de fites pel centre del comellar i, després d'uns minuts surt al Camí del Carro, que provinent de S’Arboçar arriba fins als peus del cim de la Mola i on ens incorporem, momentàniament a la dreta.

(WP-07) Intersecció - 4,2 km - 2 hores i 15 minuts - 662 m d'altitud.
Seguim el camí i, després d'un forn de calç, arribem a una petita esplanada on es localitza l'aljub del Porxo, també anomenat la bassa Nova.
Aljub del Porxo
(WP-08) Aljub del Porxo - 4,3 km - 2 hores i 20 minuts - 666 m d'altitud.
És un dipòsit de planta rectangular que recollia l’aigua per la part posterior. Al costat hi ha un porxo que servia per guardar porcs.
Retrocedim i seguim aquest nou camí orientats a nord-oest per dins l'alzinar. Un poc més endavant, observem a l'esquerra un curiós forn de calç.

(WP-09) Forn de calç - 5 km - 2 hores i 37 minuts - 636 m d'altitud.
Aviat, sortim del camí per l'esquerra i arribem als penyals des Boixar (629 m), que formen una excel·lent balconada, amb les cases de Planícia als nostres peus.
Cingles des Boixar
(WP-10) Cingles des Boixar - 5,3 km - 2 hores i 44 minuts - 629 m d'altitud.
Després d'una breu aturada, retrocedim fins al camí principal. Continuem baixant pel camí del Carro per dins el bosc d'alzines i, després d'una llarga tirada, enllacem amb el camí Antic de Planícia, després de superar una barrera tancada per la seva dreta.

(WP-11) Camí Antic - 7,3 km - 3 hores i 27 minuts - 386 m d'altitud.
Voltem a la dreta per aquesta nova via que passa per davant les cases s'Arboçar, un rafal de Planícia.
S'Arboçar
(WP-12) S'Arboçar - 7,7 km - 3 hores i 37 minuts - 370 m d'altitud.
Tot d'una passades les cases, deixem a mà esquerra l'entrada d'una finca particular (portell de ferro) i, uns cinquanta metres més endavant, deixem el camí per l'esquerra saltant el petit marge, fins enllaçar amb el camí carreter que uneix la font de la Vila amb s'Arboçar. Aquest camí baixa en sentit est marcant voltes per dins el bosc. Després de franquejar un portell amb una barrera de fusta, volta cap a nord-oest i segueix paral·lel al torrent de Son Roig. Un poc més avall, travessa un nou portell amb una barrera metàl·lica, passa pel costat d'una cova (refrescador) i finalment mor en el camí del Correu, on ens incorporem a l'esquerra en descens. Avancem uns dos-cents metres en direcció a Banylabufar i deixem el sender del GR per l'esquerra, pujant per una rampa que ens situa al camí anomenat de sa Síquia de Baix.
Camí de la Síquia
(WP-13) Camí de la Síquia - 9,1 km - 4 hores - 204 m d'altitud.
El caminet és molt estret i avança per damunt la síquia, entre casetes, horts, jardins i diversos safareigs, entre els quals el de Son Vives, considerat com el més gran del poble. Més endavant transcorre com una balconada per damunt el poble i es troba protegit per una barana feta de troncs. Finalment entra al poble pel carrer Sebastià Moranta i baixa fins a la carretera. Voltem a l'esquerra i, amb un no res, arribem a l'aparcament.

(WP-01) Banyalbufar - 10,2 km - 4 hores i 35 minuts - 124 m d'altitud.
A les 13,11 h. donem per finalitzada l'excursió.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Camí del Rafal (Km. 87,4 de la carretera MA-10) (Banyalbufar)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 21 minuts (Total: 4 hores i 35 minuts)
Excursió realitzada el dia: 26 de febrer de 2020
Components del grup: Biel Pomar, Magdalena, Miquel, Sebastià, Joan A., Manolo, Eliseu, Pedro, Tolo, Renata i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Sud (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari sempre per camí de carro o tirany de muntanya.

Una volta per uns llocs fantàstics, alguns d’ells altre temps prohibits (Rafal) i altres no massa trepitjats com la baixada cap a Banyalbufar. Només l’hem feta un cop aquest tram per la canaleta i els safareixos i el vaig trobar encisador. Sense oblidar el pas de la Mola, quina llàstima la seva degradació, Tot plegat una volta molt completa i una publicació perfecta Josep. Salut amic

No fa gaire ja vaig passar per aquest camí del Pas de la Mola i em va agradar tant, que el volia compartir amb els companys del grup dels dimecres, que el desconeixien. Fa pena veure com es perden tots aquest camins, que són verdaderes obres d'enginyeria. En quant al camí de la Síquia, és una alternativa diferent i molt agradable d'arribar al poble.
Gràcies pel teu comentari.