dimecres, 13 de maig del 2020

Puig de la Cova dels Carboners pels passos dels Caçadors i de sa Ginebrissa

Puig de la Cova dels Carboners
Deixem el vehicle just davant el portell d'entrada de les cases de Son Cocó, a la pista que du al Clot d’Almadrà. A l'esquerra, destaca l'enorme esllavissada del puig de s'Alcadena (815 m), produïda el desembre de 2008 arran del fort temporal de pluges.

Puig de s'Alcadena
(WP-01) Son Cocó - 0,0 km - 0 minuts - 218 m d'altitud.
Són les 8:03 h quan comencem a caminar direcció nord. És una ampla pista en molt mal estat que puja suaument, vorera del torrent d'Almadrà. Al cap d'uns minuts, deixem les cases de s'Hort Nou, a la dreta i, un xic més endavant, les de Cas Senyor, a l'esquerra. En vint-i-cinc minuts, arribem al portell d'entrada del llogaret de Son Ordines, on comença la pujada al refugi dels Tossals Verds.
Son Ordines
(WP-02) Son Ordines - 2,1 km - 25 minuts - 261 m d'altitud.
Després de passar la barrera, seguim per l'ample i cimentat camí que ascendeix pel costat esquerra del torrent d'Almadrà. En uns vint minuts, travessem el pont i passem al costat dret del torrent. Continuem pujant amb fort pendent per dins el congost anomenat s'Estret i pel costat de la cova de la Mare de Déu, fins trobar les barreres d'entrada a la finca dels Tossals Verds. Un cop passades aquetes, arribem a una cruïlla on deixem el camí de la dreta que puja al refugi i voltem a l'esquerra.

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 3,8 km - 53 minuts - 369 m d'altitud.
Tornem a franquejar el torrent per un pont de fusta i creuem el portell de Solleric. Un cop a l’altre cantó, ens topem amb una bifurcació de camins amb indicadors del GR. Deixem el que segueix recte que du a Alaró i continuem pel de la dreta en ascens cap a ponent. El camí va pujant fent grans llaçades, fins arribar al túnel de la canonada d'Emaya que baixa de l'embassament de Cúber i la canaleta de Solleric, que transporta l'aigua de la font del Pi.

(WP-04) Canaleta - 4,8 km - 1 hora i 10 minuts - 468 m d'altitud.
Seguim a la dreta vorera la síquia que rodeja els penya-segats a força altura sobre el impressionant barranc d'Almadrà i, després d’uns deu minuts aproximadament, assolim un punt marcat amb fites (molt a prop de la boca nord del túnel), on abandonem el camí de la síquia per l’esquerra, per pujar el pas.

Pas dels Caçadors
(WP-05) Desviament al pas dels Caçadors - 5,1 km - 1 hora i 24 minuts - 475 m d'altitud.
Pugem sense camí orientats a sud (esquerra), fins al peu dels penya-segats, baixem uns metres i trobem una primera corda fermada a les alzines. Seguint la corda, trobem el pas dels Caçadors.
Es tracta d’una estreta cornisa, amb esglaons picats a la roca, que puja en diagonal esquerra. Està equipat amb una corda que serveix de passamà. No presenta cap dificultat tècnica i si la roca és seca no és fa necessari la utilització de la corda. Això sí, com sempre cal anar alerta, l'escletxa és força aèria per l'alçada de l'estimball.
Superat el pas, ens enfilem sense camí pel vessant rocós del puig de sa Coma dels Carboners. Seguim les fites direcció ponent unint diversos colls de caça de tords. Després de trobar una barraca d'uralita verda utilitzada pels caçadors, enllacem amb les restes d’un antic camí que ens mena al porxo de sa Rota.
Casa de sa Rota
(WP-06) Casa de sa Rota - 5,5 km - 1 hora i 50 minuts - 578 m d'altitud.
Un senzill porxo d'un aiguavés, amb una vella bassa pel bestiar, al costat.
Aquí és un bon lloc per descansar i berenar [25']. Reprenem la marxa per un antic camí de carboners marcat amb fites. Passem pel costat d’un forn de coure pa bastant ben conservat. En deu minuts més, per un rotlo de sitja i, en uns altres deu minuts, assolim una mena de collet des d’on es divisa una bonica panoràmica: el puig de s'Alcadena, esquerra (816 m) i el del Castell d'Alaró, dreta (821 m). Seguim el sender que passa pel costat d’una balma, amb exemplars d'ortiga balera (Urtica pilulifera L.). Després de creuar un rotlo de sitja, superem un penyal rocós per un tram de camí de ferradura empedrat i amb marge de sosteniment, fent un seguit de ziga-zagues.
Tram empedrat
(WP-07) Tram empedrat - 6,1 km - 2 hores i 50 minuts - 717 m d'altitud.
Ara les fites ens condueixen cap a ponent per una zona rocosa. En deu minuts, voltem a la dreta (nord) i amb una petita grimpada ens enfilem a un marge de pedra en sec. Un cop superat, ascendim amb fort pendent cap a nord/nord-oest, fins a un coll de caça situat al coll de sa Genebrisa, entre el puig d'Amós i el de sa Cova des Carboners. A partir d’aquí, seguim nord/nord-est pels peus del cim i per una estreta escletxa, ataquem el cim pel seu vessant nord.
Puig de la Cova dels Carboners
(WP-08) Puig de la Cova dels Carboners - 6,5 km - 3 hores i 20 minuts - 842 m d'altitud.
Després de contemplar les vistes, davallem pel mateix lloc. Continuem el descens orientats a nord-est, traspassem una esplanada i arribem a una paret que fa partió entre els termes de Bunyola i Alaró. Baixem uns metres cap a nord, fins trobar un punt on la paret és més baixa i per on es filtre un reguerot d'aigua.

(WP-09) Paret - 6,9 km - 3 hores i 35 minuts - 770 m d'altitud.

Un cop a l'altre costat, veiem un inclinat i estret tàlveg i al centre un gran penyal (749 m). Iniciem el descens per dins un petit torrentol. Més avall seguim les restes d'un antic camí de ferradura, força tapat per les carritxeres, que baixa zigzaguejant cap a llevant. Un xic més avall, discorre aferrat a la paret rocosa de l'altiu penyal, rodejant-lo cap a la dreta. Passem pel costat de l'entrada d'una petita cova (725 m) enclavada a la base de la penya i poc després, voltem cap a la dreta per dins el torrent intentant seguir el tirany de carboners. El caminet surt de dins el tàlveg i ens mena, direcció sud-est cap a un collet, on a la part de dalt trobem un coll de tords.
Collet
(WP-10) Collet - 7,5 km - 4 hores i 5 minuts - 612 m d'altitud.
El camí segueix en la mateix direcció que portàvem i al cap de cinc minuts, el deixem voltant noranta graus a l'esquerra. Avancem coster avall cap a un rotllo de sitja que veiem un poc més enllà.

(WP-11) Rotlo de sitja - 7,7 km - 4 hores i 10 minuts - 577 m d'altitud.
Continuem la baixada orientats a nord-est per dins l'alzinar i en pocs minuts arribem al tram més espectacular del camí de ferradura, el qual mira al barranc.

Pas de sa Ginebrissa
(WP-12) Pas de sa Ginebrissa - 7,9 km - 4 hores i 20 minuts - 527 m d'altitud.
Un gran marge de sosteniment permet salvar un inclinat penyal. Aquest tram de camí està protegit per uns rústics i curiosos escopidors. El pas està penjat a l'endret de la font des Pi, situada uns 70 metres més avall, a la llera del torrent. Des del nostre mirador, veiem barranc amunt, els indrets anomenats: el morro de sa Vaca, el salt des Cans, la coma del Niu del Voltor, sa Torreta... Passat el penyal, el camí segueix pel bosc, on veim alguns ranxos de carboners. Creim que aquesta era la funció d'aquest camí, facilitar l'extracció del carbó d'aquest recòndit comellar. (Aires de la Serra Mallorquina).
El camí segueix baixant gradualment, traça una volta i salva un torrent, fins que es perd. Ara, algunes fites, ens condueixen direcció nord-est, una altra vegada al camí de la canonada d'Emaya.

(WP-13) Tirany canonada - 8,1 km - 4 hores i 33 minuts - 496 m d'altitud.
El seguim cap a la dreta i tot d'una, en arribar a la boca d'uns dels túnels, el deixem per l'esquerra i seguint la canaleta, arribem a l'interior del torrent, fins a un gorg. És la font del Pi. El broll de la font està davall d'unes grans roques i amb el torrent sec es forma un preciós gorg d'aigües cristal·lines.
Gorg de la font del Pi
(WP-14) Font del Pi - 8,4 km - 4 hores i 50 minuts - 471 m d'altitud.
La tornada la fem pel mateix camí, tornant a passar per l'espectacular i aeri tram de la canaleta de Solleric i la pista del refugi dels Tossals.

(WP-01) Son Cocó - 13,9 km - 5 hores i 56 minuts - 218 m d'altitud.
Després duna llarga tirada, arribem als vehicles a les 13:59 h.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Son Cocó (Alaró)
Pujada acumulada:  799 metres
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 32 minuts (Total: 5 hores i 56 minuts)
Excursió realitzada el dia: 11 de març de 2020
Components del grup: Pere N., Pere G., Magdalena, Andreu, Sebastià, Eliseu, i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari amb trams importants sense camí i amb fort desnivell acumulat. Cal bon sentit de l'orientació i tenir intuïció per seguir els antics camins esborrats. El recorregut per la canaleta és aeri i no s'ha de patir vertígens.
Referències: Aires de la Serra Mallorquina

Aquesta és una bona volta, per un indrets a on la petjada dels carboners és molt evident. Aquests camins per baixar de la Cova des Carboners i el tram del pas de sa Ginebrissa, son espectaculars. Sense oblidar el racó de la font des Pi i la canaleta de Solleric. La piblicació i la fotografia perfecte Josep. La baixada des del cim m’és totalment desconeguda, sempre em poses deures... Salut amic.

El recorregut de baixada del cim és pràcticament fora camí, ja que el camí de carboners que hi havia, amb el pas del temps gairebé ha desaparegut. De tant en tant, es troben restes de margets de sosteniment, però no és gens fàcil de seguir. Aquest camí ens va permetre passar pel tram del pas de sa Ginebrissa que desconeixíem. El vaig trobar preciós.