diumenge, 3 de maig del 2020

Puig de sa Bassa

Penyal des Migdia
Sortim del Pla de sa Bassa pel camí de sa comuna de Fornalutx, el qual es dirigeix cap a ponent amb espectaculars vistes sobre la vall de Sóller. En un revolt, deixem el camí i prenem un esvaït sender de ferradura que ens mena a l'ample i bonic camí de Montcaire. Des del portell d'entrada a la finca de Montcaire, ens enfilem coster amunt per dins l'alzinar direcció est/sud-est. Sense rastre de camí ni fites, assolim el cim de sa Bassa (819 m). Baixem del cim per la ruta habitual i seguint el camí de la comuna, arribem altre cop al Pla de sa Bassa. Una excursió matinal molt agradable i paisatgísticament preciosa, que em va ensenyar l'amic Lluís Sànchis.

Deixem el vehicle a l'àrea recreativa de sa Bassa (Fornalutx), situada en el Km 43,2 de la carretera Ma-10 de Sóller a Lluc.
Camí de sa comuna de Fornalutx
(WP-01) Pla de sa Bassa (Àrea recreativa) - 0,0 km - 0 minuts - 522 m d'altitud.
A les 8:29 h, comencem l'itinerari a l'altre cantó de la carretera entrant a la comuna de Fornalutx per un ample portell (Rètol que indica: "Fornalutx. Camí de s'Alzina Fumadora"). Tot d'una salvem una barrera per un malmès botador de fusta. El camí, ample i fàcil, ascendeix fent amples giragonses, fins arribar a un entreforc, al costat d'una caseta. Deixem a la dreta el camí per on fem comptes tornar en acabar l'excursió i seguim tot dret.

(WP-02) Cruïlla - 0,9 km - 15 minuts - 572 m d'altitud.
El sender planeja cap a ponent i ben aviat deixem un camí a l'esquerra que baixa cap a Fornalutx pel camí de s'Alzina Fumadora. Seguim recte vorejant un petit i restaurat aljub de volta.
Aljub
(WP-03) Aljub - 1,2 km - 20 minuts - 574 m d'altitud.
Un poc més endavant assolim un collet artificial amb bones vistes sobre la vall de Sóller, els Cornadors, el magnífic Penyal del Migdia, ... A partir d'aquí, el camí força pedregós, davalla per dins un atapeït alzinar i, quan arribem a la primera corba tancada, l'abandonem per la dreta.
Camí de ferradura
(WP-04) Deixar camí - 1,5 km - 25 minuts - 551 m d'altitud.
Baixem sense camí amb fort rost per dins el bosc flanquejant un rotlo de sitja a la dreta. Mentrestant, veiem a baix a la nostra esquerra, el camí ampla que hem deixat. Sense arribar-hi, ens enfilem cap al nord/nord-oest, fins enllaçar amb les restes d'un bonic camí de ferradura empedrat, per on prosseguim en ascens. Traspassem un petit torrentol i a continuació, encaminats a nord-oest, flaquegem una baixa paret amb reixeta, fins arribar a una paret de terme transversal coronada amb un oxidat filferro.
Paret
(WP-05) Paret - 1,8 km - 45 minuts - 560 m d'altitud.
Pugem uns metres a la dreta i franquegem la paret ajupits per sota la reixeta. Un cop a l'altre cantó, seguim el tirany sense guanyar alçada per dins el bosc, on veiem diversos colls de caça, fins sortir a l'ampla camí de Montcaire, on ens incorporem a la dreta.

(WP-06) Pista - 2,1 km - 50 hora i 558 minuts - 558 m d'altitud.
Continuem en ascens en direcció nord/nord-est per dins un espès bosc d'alzines. Entre les alzines, alts colls de caça de tords que semblen en actiu. Aquest camí és de carro, molt suau i protegit per alts escopidors i ens mena al portell amb barrera d'entrada a la finca de Montcaire, alhora que fa partió entre els termes de Sóller i Fornalutx. Uns metres abans d'arribar a l'esmentat portell, ens desviem a l'esquerra, fins arribar al tall dels espadats, que formen una excel·lent balconada, amb vistes sobre la vall de Bàlitx.
Mirador
(WP-07) Balconada - 2,8 km - 1 hora i 8 minuts - 629 m d'altitud.
Retornem de nou al camí i iniciem la forta muntada cap al cim. Primer orientats cap a sud i, immediatament cap a l'est, per un fort pendent, amb el sòl de fullaraca i terra, força relliscós. Un poc més amunt, voregem un esperó rocós per l'esquerra i encaminats a l'est, arribem a un alta paret mitgera, que seguim paral·lels a ella, fins trobar un ensorrament que ens permet traspassar-la.
Paret mitgera
(WP-08) Paret - 3,3 km - 1 hora i 38 minuts - 751 m d'altitud.
Aquí, arrecerats del fort vent, fem una pausa per berenar i descansar [25']. Reprenem la marxa cap al sud-est per un pendent més suau i seguint algunes fites, arribem al cim.
Puig de sa Bassa
(WP-09) Puig de sa Bassa - 3,6 km - 2 hores i 10 minuts - 819 m d'altitud.
Al cim hi ha una gran torreta de vigilància contra incendis. A les 11:55 h, iniciem el descens seguint les fites cap al sud-oest per l'aresta de la muntanya, fins que el tirany es desvia a l'esquerra [10']. Continuem descendint per dins el bosc cap al sud paral·lels a una aresta rocosa a la nostra dreta, fins arribar a una cruïlla de camins. Ignorem un camí que surt a la dreta i immediatament trobem un nou trencall, on voltem a l'esquerra (sud).

(WP-10) Cruïlla - 4,3 km - 2 hores i 40 minuts - 673 m d'altitud.
Aquest camí és de carro, baixa suau amb impressionants vistes del Puig des Migdia davant nostre. Després d'una tirada recte, continua baixant fent grans llaçades. A les 11:28 h arribem al petit refugi que hem passat de bon matí. Voltem a l'esquerra i pel mateix camí que hem emprat a la pujada, arribem al Pla de sa Bassa.

(WP-01) Àrea de sa Bassa - 6,3 km - 3 hores i 16 minuts - 522 m d'altitud.
A les 11:45 h acabem el nostre recorregut.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Pla de sa Bassa. Km 43,2 de la carretera Ma-10 (Fornalutx)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 8 minuts (Total: 3 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 7 de març de 2020
Components del grup: Fernando, Sebastià i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari amb trams sense camí ni fites que pot presentar dificultats d'orientació.

Vídeo d'en Fernando de Angulo:

M’has fet recordar sortides amb companys del Foment, entre setmana. Quan pujàvem a sa Bassa, fèiem la baixada si fa no fa, pel vostre recorregut fins al camí de Moncaira, per una zona de molt de colls de caçadors. També pel coll d’en Biel, més al est (les barreres de la finca estaven obertes). Aquesta ruta és una bona opció per gaudir de les vistes des d’aquest cim i fer un recorregut circular. Em sembla molt interessant.
Sempre tan actiu, fins i tot ara. Salut Josep

Sempre havia pujat i baixat per la ruta normal. Tal com dius, aquesta és una bona alternativa per pujar en aquest cim fent una ruta circular. Em va semblar molt interessant aquest tram de camí, mig perdut, que enllaça el camí de la comuna de Fornalutx amb el camí de Montcaire El company Lluís també em va comentar la possibilitat de baixar pel coll d'en Biel. Serà qüestió de provar-ho, sempre i quan sigui factible.
Ara tinc més temps i m'estic posant al dia de les excursions pendents per publicar. Aquesta és la penúltima que férem abans de tota aquesta malaurada moguda.
Moltes gràcies pel teu comentari.

Joan ha dit...

Pel wp4 han canviat el fil Ferro. Per un rexat nou i no es pot passar. Ens hem tornar arrere.

Hola Joan,
Una llàstima, ja que l'itinerari és mot bonic.
Gràcies per la informació.