dimarts, 30 de juny del 2020

Na Ferrana pels passos d'en Gotleu i de s'Ego

Roques al costat del rotlo de sitja
Aproximació: Arribem al poble d’Esporles venint des de Palma i trenquem a l’esquerra pel carrer Costa de Can Tries. Seguim els indicadors en direcció a la “Posada del Marques” situada a la urbanització de es Verger. En una cruïlla, abans d’arribar a l’hostal, girem a la dreta pel carrer Alzinar, seguim fins un nou encreuament amb el carrer dels Pins i girem a la dreta. Ara el carrer es bifurca de nou i prenem el vial de l’esquerra, fins arribar al final.

(WP-01) Vial urbanització del Verger - 0,0 km - 0 minuts - 538 m d'altitud.
A les 8:06 h, prenem un caminoi que en direcció nord-oest, discorre pels peus del penyal des Terretes, fins arribar a un rotlo de sitja, situat al costa d'unes gran roques.
Rotlo de sitja
(WP-02) Rotlo de sitja - 0,2 km - 5 minuts - 560 m d'altitud.
Continuem pel camí de la dreta gairebé orientats a nord-est, fins arribar a la base de les penyes, on voltem cap a l'est planejant per una cornisa que discorre per damunt el comellar de la Font Llarga, que ens queda a sota a la dreta. Ben aviat, assolim l’inici del pas d'en Gotleu o de s’Ullastre.
Pas d'en Gotleu o de s'Ullastre
(WP-03) Pas d'en Gotleu - 04 km - 15 minuts - 598 m d'altitud.
Realitzem un curt flanqueig ajudats per un primer cable que serveix de passamà. Girem a l’esquerra penya amunt on també hi ha instal·lat un tram de cable. A continuació una primera escala permet superar un tram molt vertical. Segueix un curt tram d’escala de ferro i finalment un flanqueig en diagonal a l’esquerra ajudats amb un darrer cable que serveix de passamà, i una petita plataforma de ferro ancorada a la roca que permet donar una passa un poc compromesa.
Un cop superat el pas, progressem sense camí, primer cap al nord-est i després cap al nord, fins a un rotlo de sitja sense terra. Tot d'una del rotlo, trobem una baixa paret seca que traspassem per un petit ensorrament, llavors continuem en la mateixa direcció, passem per un altre rotlo i arribem fins a la vora del penya-segat.
Balconada
(WP-04) Balconada - 0,7 km - 35 minuts - 684 m d'altitud.
Tot seguit, continuem cap a l'oest, en lleuger ascens i fora camí. Uns cinc minuts més endavant, passem al costat d'una profunda esquerda i després tornem a trobar la paret de pedra en sec. Sense creuar-la, avancem en lleuger ascens paral·lels a ella, passem per sota la cota 768 m i pugem per la cresta rocosa de la muntanya, fins assolir la fita que marca el primer cim de na Ferrana.
Cim de na Ferrana
(WP-05) Na Ferrana - 1,2 km - 1 hora i 5 minuts - 802 m d'altitud.
Baixem del cim seguint la mateixa direcció (oest), fins localitzar una esquerda amb fort pendent, per on descendim. Continuem baixant per un pendent molt pronunciat, fins a una esplanada on voltem a la dreta, travessem una ampla gorja entre roques, que cap a l'esquerra ens deixa al costat del pou de neu de la Fita del Ram, situat al costat d'un lloc de carboners, molt abundants en tot aquest bosc.
Pou de neu de la Fita del Ram
(WP-06) Pou de neu - 1,5 km - 1 hora i 15 minuts - 794 m d'altitud.
Des del pou de neu, continuem per un tirany direcció sud-est cap al pas de s'Egegada, però, després d'uns cent cinquanta metres, el deixem per la dreta i tot d'una, trobem l'avenc de na Boira.
Avenc de na Boira
(WP-07) Avenc de na Boira - 1,7 km - 1 hora i 20 minuts - 795 m d'altitud.
Deixem l'avenc a l'esquerra i seguim en ascens cap a l'oest per dins una estreta canal, que ens deixa a un rotlo de sitja. Aquí ens desviem momentàniament cap a l'esquerra per arribar fins al caire del penya-segat i gaudir de les vistes sobre la costa de Calvià i la badia de Palma. Tornem enrere orientats a nord-oest, fins a una alta paret que travessem per un petit esbaldrec. A l'altre cantó, cap a la dreta ja veiem el vèrtex geodèsic que marca el cim de la Fita del Ram.
Fita del Ram
(WP-08) Fita del Ram - 1,9 km - 1 hora i 35 minuts - 830 m d'altitud.
La vista panoràmica és cegada per l'espessa vegetació. Baixem d'aquesta muntanya encaminats a nord per una estreta esquerda oberta a les penyes i continuem el descens per dins l'alzinar mantenint la paret a la nostra dreta. Transcorreguts uns cent cinquanta metres, voltem a la dreta, creuem la paret, i entrem de nou al terme municipal d'Esporles. Davallem sud-est i, tot d'una tornem arribar a la plana on es troba el pou de neu.
Des d'aquí, anem a cercar el pas de s'Ego no per la ruta habitual, si no per l'interior del tàlveg format entre el cim de na Ferrana i el Penyal des Terretes.
Davallem suau cap a sud-est per dins l'alzinar entre ranxos de carboners, fins a localitzar l'inici d'un estreta coma, on ens endinsem i pel qual anem baixant. Durant el descens, trobem fins a tres restes de ranxos de carboners. Al cap de vint-i-cinc minuts i de passar pel darrer rotlo de sitja, sortim del tàlveg per la dreta. Pugem zigzaguejant per un bonic camí de ferradura, fins trobar cap a l'esquerra les fites que marquen la baixada al pas de s'Ego. Les seguim i, per un fort pendent entre el roquissar, arribem a l'inici del relleix del pas.
Pas de s'Ego
(WP-09) Pas de s'Ego - 3 km - 2 hores i 45 minuts - 638 m d'altitud.
Aquest pas és una ampla cornisa que baixa bastant verticalment, però sense cap dificultat si la roca és seca. En finalitzar el pas voltem a la dreta i baixem per dins un rost tàlveg entre grans blocs de pedra, sitges i restes de camí. Minuts més avall, arribem finalment a la sitja on al matí ja havíem passat i ens havíem desviat a la dreta, a la recerca del pas d’en Gotleu.
Ara no ens queda més que seguir el camí cap a la dreta que ja coneixem fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Vial urbanització del Verger - 3,3 km - 2 hores i 58 minuts - 538 m d'altitud.
A les 11:04 h donem per finalitzada la curta ruta d'avui.

Inici/ Final: Vial urbanització des Verger
Temps efectiu sense parades: 1 hora i 52 minuts (Total: 2 hores i 58 minuts)
Excursió realitzada el dia: 24 de juny de 2020
Components: Pere, Magdalena, Eliseu i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari difícil amb trams sense camí ni fites. Cal anar alerta amb les esquerdes i avencs que hi ha per la zona.Cal bon sentit de l'orientació i tenir intuïció. El pas de s'Ullastre no presenta cap dificultat tècnica, prenent com sempre les oportunes precaucions. Està ben equipat amb cables d’acer i dos trams d’escales ancorades a la roca. És un pas vertical que ens permet superar el penya-segat que sembla pràcticament inaccessible. La baixada al pas de s'Ego es perdedora i molt dreta.

Casí bé podríem dir un recorregut clàssic per pujar a na Ferrana (sempre m’ha agradat més que Fita del Ram). I quina feinada feta al pas de Ullastre o d’en Gotleu per poder accedir facilment a dalt. Molt bona publicació Josep. Salut

Bones amic Llorenç,
Així és, un recorregut clàssic adequat per aquest dies de calor, no fa res repetir-lo de tant en tant. I efectivament, el pas d'en Gotleu, un pas de caçadors entretingut i molt elaborat per pujar a na Ferrana, sempre m'ha agradat.
Moltes gràcies pel teu comentari.