diumenge, 19 de juliol del 2020

Pla de Sobremunt pels passos del comellar de s'Engegada i de na Lluïsa

Un excursió ideal per fer aquests dies calor, ja que majoritàriament discorre a l'ombra dels alzinars de na Ferrana.

Aproximació: Arribem al poble d’Esporles venint des de Palma i trenquem a l’esquerra pel carrer Costa de Can Tries. Seguim els indicadors en direcció a la “Posada del Marques” situada a la urbanització de es Verger. En una cruïlla, abans d’arribar a l’esmentat hostal, girem a la dreta pel carrer Alzinar, seguim fins un nou encreuament amb el carrer dels Pins i girem a la dreta. Ara el carrer es bifurca de nou i prenem pel vial de l’esquerra. En la següent corba a la dreta, unes roques, ens indiquen el principi del tirany per on hem de començar a caminar.

(WP-01) Vial Urbanització des Verger - 0,0 km - 0 minuts - 481 m d'altitud.
Són les 7:53 h quan ens endinsem en l'espès alzinar, seguint un tènue tirany que ascendeix comellar amunt direcció oest. Al cap d'uns vint minuts de pujada sostinguda, deixem el sender que puja a s'Engegada, per on tornarem i anem cap a l'esquerra comellar amunt.

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 0,3 km - 25 minuts - 568 m d'altitud.

Progressem cap a l'oest, travessem un rotlo de sitja i salvem un petit graó pel costat dret amb un flanqueig. Seguim ascendint per dins el comellar, fins arribar a un circ rocós on voltem a l'esquerra pujant per una rosta i ampla canal. Un cop a dalt, voltem en tendència a la dreta (oest) cap als peus de la penya a la cerca del pas del comellar de s'Engegada.
Pas del comellar de s'Engegada
(WP-03) Pas (grimpada) - 0,5 km - 45 minuts - 633 m d'altitud.
Es tracta d'una grimpada per una regata a la roca, sense massa dificultat, que permet sortir del comellar superant una paret i així connectar amb un dels camins de sa Mola. (Passos de l'illa de Mallorca)
Un cop superat el pas, voltem cent vuitanta graus a l'esquerra i travessem una baixa paret seca pel caire del penya-segat. Un cop a l'altre cantó, avancem fora camí ni fites cap al sud per un terreny rocós a l'ombra de l'alzinar, fins trobar un camí carreter que l'agafem cap a la dreta.

(WP-04) Camí carro - 0,7 km - 1 hora i 5 minuts - 689 m d'altitud.
Aquest camí, una mica més endavant, desemboca a un altre on ens incorporem a l'esquerra. Aquest nou sender, sense cap dificultat de seguiment, ens mena a una esplanada amb una vivenda de recent construcció des d'on es gaudeix una bona vista.
Mirador
(WP-05) Mirador - 1,3 km - 1 hora i 20 minuts - 686 m d'altitud.
Ara toca baixar per dins el bosc un fort pendent orientats, primera cap al sud i després sud-oest cercant la millor passa. A mitja baixada trobem una rosta canal de terra i pedreny molt llenegadissa. Un cop superada, seguim el descens fins arribar a un camí on ens incorporem cap a la dreta.

(WP-06) Camí - 1,6 km - 1 hora i 45 minuts - 605 m d'altitud.
El camí planeja per dins el bosc i ens mena a un ranxo de carboners dins el comellar que, cap a la dreta puja al pla de Sobremunt pel pas d'en Teret. Nosaltres voltem a l'esquerra, traspassem un petit portell i arribem a una pista just en front de la caseta de s'Hort des Pouet, on ens incorporem a la dreta.
Hort des Pouet
(WP-07) Hort des Pouet - 2,1 km - 2 hores - 570 m d'altitud.
Després d'una breu parada, continuem pista amunt cap a un ampli coll. Baixem suaument, direcció a una paret amb un portell amb barrera de fusta.
Portell
(WP-08) Portell - 2,3 km - 2 hores i 3 minuts - 574 m d'altitud.
Just passat el portell, deixem el camí per la dreta i pugem dalt d'un marge on trobem el Pou de sa Casota. Pou de tall circular, sense recobriment, amb una vuitena de metres de fondària, que recollia l’aigua a partir de la captació d’una vena subterrània. L’interior està paredat. A l’exterior compta una una pica per abeurar els animals. (Catàleg de Patrimoni Històric. Ajuntament de Puigpunyent).
Caminem per damunt aquest marge orientats a nord-oest per un desdibuixat sender sortejant alguns pins tombats. En un punt proper, el camí s'enfila a la dreta (hi ha una fletxa pintada a la roca) per pujar a un marge superior. Continuem per aquest marge i aviat trobem les ruïnes d'una construcció.

Ruïnes
(WP-09) Ruïnes - 2,6 km - 2 hores i 10 minuts - 591 m d'altitud.
Aquí fem una parada per fer un mos i recuperar les forces [20']. Reprenem la marxa deixant les ruïnes a la dreta i ascendim en diagonal esquerra tot seguint algunes fites i taques de pintura. Una mica més amunt, arribem a la paret que ve del Coll Paredat. Pugem cap al nord-est pels graons de diversos marges (seguint les fites i les taques vermelles) mantenint la paret a la nostra esquerra, fins arribar als peus del penya-segat. Creuem a l'altre cantó de la paret per una estreta cornisa. Al final d'aquesta i a ma dreta trobem l'estreta i alta clivella que forma el pas de na Lluïsa.
Pas de na Lluïsa
(WP-10) Pas de na Lluïsa - 2,9 km - 2 hores i 45 minuts - 659 m d'altitud.
Superat el pas, que no presenta cap dificultat, girem a la dreta. Ara seguim les fites que ens condueixen dalt els penya-segats. És el Pla de Sobremunt, esplanada molt rocosa i poblada d'alzines. Des d'aquí es gaudeix d'una bona panoràmica: la Fita del Ram, la Mola de Planícia, el Galatzó i als nostres peus, la vall de Superna.
Seguim encaminats a nord-est mantenint els penya-segats a la nostra esquerra. Ben aviat creuem el camí que cap a l'esquerra ens duria al pas des Mestre i seguim endavant mantenint la mateixa direcció. Al cap d'uns minuts, entrem dins un comellar que discorre pel vessant nord-oest del cim de sa Mola (719 m), fins enllaçar amb un camí carreter on ens incorporem a l'esquerra en ascens. Però atenció, molt aviat el deixem (a la segona corba), seguim tot dret cap a una alta paret enfront nostre.

(WP-11) Paret - 3,7 km - 3 hores i 15 minuts - 720 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, enllacem amb un caminoi de bístia que en ascens i per un terreny mes pedregós i pobre de vegetació, ens mena a una barraca enfonsada i una bassa coberta.
Bassa
(WP-12) Bassa i porxo - 4 km - 2 hores i 25 minuts - 765 m d'altitud.
Aquí és una cruïlla de camins. Hem de continuar cap al sud-est, en baixada, pel camí de s'Engegada. El sender discorre sobre roques i es desdibuixa bastant dificultant un poc el seu seguiment. Avancem seguint les fites i marques de pintura i transcorreguts uns set minuts, hem d'estar atent i deixar l'esquerra les fites que ens durien cap al pas de s'Ego. Nosaltres voltem a la dreta, cap a sud. El camí es desdibuixa i a estones no es bo de seguir. Més avall creuem un portell i el camí amb alts marges de sosteniment, baixa fent ziga-zagues salvant un fort desnivell, és el pas de s'Engegada.
Pas de s'Engegada
(WP-13) Pas de s'Engegada - 4,6 km - 3 hores i 50 minuts - 636 m d'altitud.
El tirany segueix direcció sud i ben aviat, enllaça amb el camí que hem fet servir de pujada, dins el comellar. Ara sols resta seguir el mateix camí fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Vial Es Verger - 5,1 km - 4 hores i 12 minuts - 481 m d'altitud.
A les 12:05 h donem per finalitzada la volta d'avui.

Inici/ Final: Vial urbanització des Verger
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 35 minuts (Total: 4 hores i 12 minuts)
Excursió realitzada el dia: 1 de juliol de 2020
Components: Magdalena, Agustí, Joan P., Guillem C., Tolo, Eliseu i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions:Itinerari per camins de carro, tiranys de muntanya i trams sense camí ni fites. Cal bon sentit de l'orientació i certa intuïció. Cal estar avesat a fer petites grimpades per superar el pas del comellar de s'Engegada. El pas de na Lluïsa l'hem trobat obert, sense cap impediment de pas.