divendres, 8 de gener del 2021

Hivernal al puig de Massanella

El Frontó i els penya-segats del Massanella

Comencem l’any amb un itinerari clàssic, l’ascensió del segon cim més alt de Mallorca, el puig de Massanella (1.365 m). L'itinerari per Comafreda és una de les rutes d'alta muntanya més populars de l'Illa.

Inici: Deixem el vehicle a la urbanització des Guix (Escorca) prop del Coll de la Batalla.

(WP-01) Coll de la Batalla - 0,0 km - 0 minuts - 580 m d'altitud.
A les 8:05 h emprenem la caminada al coll de la Batalla, travessem el torrent de Comafreda i ens desviem a la dreta pel Camí Vell de Lluc. El dia és fred, de rigorós hivern. A la fi ha caigut una nevada en condicions.
Després de passar la font des Guix, girem a la dreta pel primer camí [15’], en ascens suau per la pista de terra. Tot és enfangat, resultat de les pluges i la nevada de la nit passada. Al cap de pocs minuts, arribem a la barrera d’entrada de Comafreda, on cal pagar l’entrada a la finca. Seguim, gairebé planer, flanquejant el torrent i la Serra del Caragoler des Guix. No ens torbem gaire en arribar de front a un portell, que no hem de travessar [15’]. A ma dreta, a l’altre cantó del torrent, queden les cases de Comafreda. Davant nostre la silueta del Frontó i, a la seva dreta, les penyes del puig de Massanella, avui emblanquinades.

De camí al coll de la Línia

(WP-02) Desviament a l’esquerra - 1,5 km - 30 minuts - 643 m d'altitud.

Anem pujant per dins un bosc d’alzines, on trobem restes dels carboners. El camí s'estreny en alguns bocins i es converteix en sender pedregós. A cap d’uns quinze minuts, sortim a una pista, on girem a l’esquerra cap al coll de la Línia, al qual hi arribem després d’uns vint minuts.

Coll de la Línia

(WP-03) Coll de la Línia - 3,1 km - 1 hora i 5 minuts - 823 m d'altitud.
Travessem els vells pilons i comencem la forta pujada al cim (nord-oest). El camí ascendeix fent ziga-zagues per dins l’alzinar, fins trobar un piló que senyala el camí que va a la font de s’Avenc [35’]. Nosaltres continuem per la dreta, cap al Pla de la Neu. Després d'uns vint minuts, el tirany surt del bosc i continua pujant dibuixant ziga-zagues, fins assolir un collet, on voltem a l’esquerra i arribem al Pla de la Neu (1.200 m). A la dreta i apartada del camí, es localitza la vella casa de neu.
Ara seguim la traça cap a l’oest travessant l’esplanada, com bé indica el seu nom, avui vestida de blanc. Un poc després, veiem a la dreta un vell teix (Taxus baccata) solitari, fins arribar al peu del rost pendent del cim, on hi ha un altre piló, que ens indica cap a l’esquerra, la font de l’Avenc. A partir d’aquí, ataquem cap al nord-oest el cim, coronat per la base del clàssic vèrtex i un sorprenent avenc. El pendent és fort.

Puig de Massanella

(WP-04) Puig de Massanella - 5,7 km - 2 hores i 30 minuts - 1365 m d'altitud.
Les vistes sobre pràcticament tota l'illa de Mallorca són espectaculars, especialment cap al Puig Major i l'embassament de Cúber, i cap a la badia d'Alcúdia i el pla de sa Pobla-Muro.
Després de les fotos de rigor, descendim ràpidament pel mateix camí. Un cop travessat de nou el Pla de la Neu, ens aturem per descansar i fer un mos [15’]. Continuem la davallada pel mateix camí anant alerta a les llenegades, doncs la neu s’ha compactat degut a la gran quantitat de caminadors que pugen.
A les 12:15 h creuem els pilons del coll de la Línia i seguim cap a vall passant un altre cop pel portell de la finca de Comafreda, fins arribar de nou al punt de partida. Durant tota la baixada ens hem creuat amb una gentada.

Puig de Massanella vestit de blanc

(WP-01) Coll de la Batalla - 11,3 km - 5 hores - 580 m d'altitud.

A les 13:05 h, arribem on tenim el vehicle. En el coll de la Batalla, un caos circulatori i gent que ha pujat per veure la neu.

Tipus de Ruta: Anada i tornada pel mateix camí.
Inici/ Final: Coll de la Batalla. (Escorca)
Temps efectiu sense parades: 4 hores (Total: 5 hores)
Excursió realitzada el dia: 3 de gener de 2021
Components del grup: Agustí, Xavier i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari llarg amb un important desnivell. Depenent de les inclemències meteorològiques (boira, pluja, fred, vent, neu,...) la dificultat es pot incrementar significativament.

Com bé dius una hivernal pujada al Massanella. Les fotos espectaculars... i segur que vàreu gaudir força de la neu, un fenomen escàs a n’aquesta terra. Segur que amb aquesta publicació posaràs les dents llargues a més d’un. Una aferrada amic.

Feia un parell (català) d’hiverns que no teníem una nevada en condicions. M’encanta obrir traça a la neu, és una sensació especial i també molt més esforçat. Llàstima que quan neva la serra és massifica.