divendres, 5 de febrer del 2021

Volta per Randa

Església parroquial de Randa

Una agradable passejada pel nord-oest del massís de Randa.

Iniciem l’excursió a l'aparcament de Randa (Algaida), situat just davant l’església parroquial del segle XVIII, dedicada a la Immaculada Concepció i al beat Ramon Llull.

(WP-01) Randa - 0,0 km - 0 minuts - 284 m d'altitud.
A les 8:02 h iniciem la marxa pel carrer de l'Església, deixem a l’esquerra la carretera a Montuïri i seguim recte pel carrer empedrat de Sa Font. Passem pels rentadors, la font de Randa i la creu de terme (segles XVI-XVII), coneguda com la creu del Coremer. En sortir de nou a la carretera que puja a Cura, ens desviem a l’esquerra.

Font de Randa

(WP-02) Font de Randa - 0,3 km - 10 minuts - 297 m d'altitud.

Baixem i als pocs metres prenem a la dreta la carretera de Montuïri. Caminem sobre l’asfalt per la falda del puig de Cura (556 m). Ben aviat trobem un camí a l’esquerra que baixa cap al nord/nord-oest i per on continua la nostra ruta.

(WP-03) Esquerra - 1,2 km - 25 minuts - 284 m d'altitud.
El camí, de terra i amplada de carro, dibuixa una corba a la dreta i després a l’esquerra, fins desembocar al camí de Castellitx, on ens incorporem a la dreta.

Camí de Castellitx

(WP-04) Camí de Castellitx (dreta) - 2,1 km - 35 minuts - 223 m d'altitud.

La tirada, asfaltada, ens mena en pocs minuts a la possessió de Castellitx i a l’ermita homònima.

Eremita de la Pau

(WP-05) Possessió i Ermita de Castellitx - 3,4 km - 50 minuts - 229 m d'altitud.

Després d’un petita pausa, desfem el camí i tornem a la cruïlla del (WP-04), on voltem a la dreta.
El sender, ara de terra, avança entre sementers acabats de llaurar. Un poc més endavant, volta a l’esquerra i puja a l’ombra d’una pineda, fins arribar a la carretera d’Algaida a Llucmajor, que anant alerta, la creuem.

(WP-06) Creuar carretera - 6,2 km - 1 hora i 35 minuts - 236 m d'altitud.
La tirada ascendeix deixant de banda diverses propietats, fins assolir un collet on el sender volta a la dreta i baixa entre camps de secà, fins trobar una nova cruïlla de camins.

(WP-07) Dreta - 7,4 km - 1 hora i 55 minuts - 241 m d'altitud.

El nostre itinerari segueix pel camí de la dreta. Tot d’una flanqueja les cases de Son Veny i marca una ziga-zaga pel costat sud del puig homònim. Ben aviat arriba a un collet, on a la dreta hi veiem una barrera i a l’esquerra un camí. Seguim recte i tot d’una deixem la pista per entrar a un tirany a mà esquerra, en lleuger descens. (Aquí ens hem de fixar bé perquè és fàcil passar de llarg).

Cases de Son Veny

(WP-08) Esquerra en baixada - 8,4 km - 2 hores i 15 minuts - 251 m d'altitud.

Pel tirany baixem zigzaguejant al fons d’un petit tàlveg i tombant a l’esquerra en ascens, arribem a un planiol. Ara el camí volta a l’esquerra i puja decidit enmig de la garriga. Al final de la pujada, torna a tombar a l’esquerra i passa pel costat mateix de les cases de s’Heretat i, després d’una ampla corba a la dreta, desemboca en una pista, on ens incorporem a l’esquerra.

(WP-09) Esquerra - 9,7 km - 2 hores i 40 minuts - 244 m d'altitud.
La tirada és recta, acompanyada d’un frondós pinar. Més endavant, veiem la barrera d’una finca i voltem a l’esquerra. Segueix planera deixant de banda diverses propietats, mentre veiem a l'horitzó, cap a l’est, la silueta del massís de Randa. A partir d’aquí la ruta és un agradable descens per la falda de la serra de Galdent i l’imponent puig de ses Bruixes, fins que ens trobem un encreuament de camins, al costat d’una antiga fàbrica de ciment situada als peus del puig de s’Escolà.

(WP-10) Cimentera - 12 km - 3 hores i 5 minuts - 199 m d'altitud.

Cap a l’esquerra prenem el camí Vell de Randa que ens ascens es dirigeix cap a gregal molt ombrívol. Un poc més amunt de passar una barrera metàl·lica, sortim del camí per la dreta per donar un cop d’ull a la font de Son Reus, situada al peu nord del puig de s’Escolà.

Font de Son Reus

(WP-11) Font de Son Reus - 12,5 km - 3 hores i 15 minuts - 216 m d'altitud.

L’ull de la font és senyalat per un campanaret o respirall, foradat al capitell, en un pou de 11 m de fondària. Aquest qanawat té un recorregut subterrani de 300 m, un dels més llargs de Mallorca. (Vicenç M. Rosselló i Josep Sacarès. El puig de Randa i les fonts del seu entorn).
Retornem al camí principal i seguim pujant fins arribar a la bifurcació de la carretera de Randa a Llucmajor. Ara sols resta avançar per asfalt cap al llogaret de Randa, al qual hi arribem després de deixar a l’esquerra el molí d’en Xim.

(WP-01) Randa - 14 km - 3 hores i 44 minuts - 284 m d'altitud.
A les 11:46 h posem punt i final a l'excursió.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Randa (Algaida)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 16 minuts (Total: 3 hores i 44 minuts)
Excursió realitzada el dia: 31 de gener de 2021
Components del grup: Josep.
Cartografia:
Mapa Pla Mallorca. Editorial Alpina (Escala: 1:50.000)
Observacions:
Passejada sempre per camins de carro (alguns trams asfaltats) i tiranys de muntanya.

Una volta molt interessant per una zona poc trepitjada. I a més amb força imformació del territori, llocs, font i demes. Enhorabona Josep

Així és, una passejada senzilla i de manteniment. Gran part dels camins que recorre, també eren desconeguts per a mi. Em va agradar força.