dissabte, 22 de maig del 2021

Torrent des Parral - Ermita de Betlem

Sortim de la Colònia de Sant Pere remuntant el torrent des Parral fins a assolir el camí del Bec de Ferrutx. Una forta pujada per un terreny un poc brut de vegetació i on en un parell de punts hem d'utilitzar les mans per ajudar-nos. La baixada la fem pel camí que va de l'ermita a les cases de Betlem i tornem al punt de partida per la carretera.
Si ens volem estalviar aquest darrer tram, cal deixar un segon vehicle al quilòmetre 7,5 de la carretera de Betlem.

Punt de partida: creu de terme situada al desviament cap a la Colònia de la carretera de Ma-3331.

Creu de terme

(WP-01) Colònia de Sant Pere - 0,0 km - 0 minuts - 17 m d'altitud.

Després de deixar el vehicle en un carrer dels afores del nucli urbà, a les 8:21 h ens posem en marxa fins trobar la creu de terme, recentment restaurada. Aquí prenem el camí de les Porres, que puja asfaltat cap al sud/sud-est i ens mena, després de tres voltes (esquerra, dreta esquerra) al jaç del torrent des Parral, a l'alçada d'una presa de contenció.

Presa

(WP-02) Presa - 1,8 km - 25 minuts - 64 m d'altitud.

Creuem el torrent i avancem per un tirany que discorre paral·lel al mateix. Un xic més amunt, entrem al seu jaç i pugem cercant la millor passa entre les pedres i roques, fins trobar una alzina. Segons les informacions que tenim, aquí podríem sortir per la dreta i avançar per un corriol brut de vegetació. Nosaltres optem per seguir pujant per dins el torrent, fins trobar un petit ressalt que superem amb l'ajuda de les mans. Seguim endavant i no ens torbem en arribar a una gran paret vertical que forma un circ. Aquí girem a l'esquerra i seguint les fites remuntem per unes plaques de roca cap a la base dels penya-segats, on voltem a la dreta per un tirany que ens mena a passar pel Pas des Parral, una encletxa entre dos penyals.

Pas des Parral

(WP-03) Pas des Parral - 2,3 km - 1 hora i 5 minuts - 140 m d'altitud
Davallem per l'altre cantó seguint un evident caminet, fins trobar un petit bot, a baix del qual hi ha el gorg de l'aigua de la font des Parral, anomenat la Bassa de l’Oli.

Gorg

(WP-04) Gorg - 2,4 km - 1 hora i 20 minuts - 155 m d'altitud.

Progressem per les roques del costat esquerra del gorg i grimpem el petit graó sense masses complicacions.
Continuem ascendint pel mateix llit del barranc, ara més amable, fins arribar a un altre torrent que ve per la nostra dreta, anomenat es Ribell de na Cloc.

Pujant per la cresta entre els dos tàlvegs

(WP-05) Deixar torrent - 2,7 km - 1 hora i 30 minuts - 192 m d'altitud.

Sortim del torrent dirigits per unes fites que surten per la dreta, i  iniciem una forta muntada per una esquena de muntanya farcida de carritxeres, fins arribar a un esperó rocós anomenat de sa Basiva. Després de berenar i desencasar [20'], seguim pujant fins desembocar al camí ample que va de l'ermita de Betlem al Bec de Ferrutx.

Camí de l'ermita

(WP-06) Camí - 3,2 km - 2 hores i 10 minuts - 311 m d'altitud.

Anem cap a l'esquerra. El sender ample i sense complicacions, ens mena a l'entrada de l'ermita, després de deixar unes cases en ruïnes i el cementeri dels ermitans, a l'esquerra.

Ermita de Betlem

(WP-07) Ermita - 5,5 km - 3 hores i 20 minuts - 273 m d'altitud.

Per un caminet que surt de darrere l'ermita, travessem una paret seca i, en suau ascens, arribem al mirador de sa Coassa, on es conserven les ruïnes d'unes instal·lacions de vigilància aèria.

Sa Coassa

(WP-08) Sa Coassa - 6,1 km - 3 hores i 35 minuts - 317 m d'altitud.

L'observatori de la Coassa va estar destinat a l'obtenció d'informació aeronàutica durant la Segona Guerra Mundial. Es gaudeix d'una espectacular vista de la badia d'Alcúdia.
De les ruïnes tornem a l'ermita, pel mateix camí de pujada. Ara prenem un camí carreter que surt de davant l'ermita, a l'esquerra i que ens mena, en un no res, a la font, situada en una esplanada amb grans plataners i pins. En un costat hi ha una capella dedicada a la Mare de Déu de Lourdes.
Des de la font, baixem pel camí del GR. Després d'unes voltes passem vora un forn de calç i més avall pel pas des Grau, on hi ha un portell i una vella paret de partió. Més endavant, el camí més estret, empedrat i esglaonat, baixa fent giragonses pel coster de la dreta del torrent des Cocó, fins arribar a les antigues cases de Betlem. Sense aturar-nos, seguim endavant i en un no res, desemboquem a la carretera de Betlem.

Font de l'ermita

(WP-09) Carretera - 9,7 km - 4 hores i 45 minuts - 38 m d'altitud.

La Colònia de Sant Pere ens queda a l'esquerra després de recórrer gairebé tres pesats quilòmetres per asfalt. Si ens els volem estalviar, hem de deixar un vehicle en el punt quilomètric 7,5 on hi ha un bon aparcament.

(WP-01) Colònia de Sant Pere - 12,3 km - 5 hores i 16 minuts - 17 m d'altitud.
A les 13:37 h, ben cansats i acalorats, arribem a on tenim el vehicle.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Colònia de S. Pere (Artà)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 52 minuts (Total: 5 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 24 d'abril de 2021
Components del grup: Agustí, Biel Pomar, Pere i Josep.
Cartografia:
Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:
Trams sense camí i bruts de vegetació. Cal fer petites grimpades per pujar per dins el torrent. Aconsellable calçons llargs.
Referències: Colònia de S. Pere - Bec de Ferrutx. Un Raig d'excursions per Artà.

Molt bona aquesta pujada pel torrents des Parral. Noltros el ferem de baixada, hi vaig trobar tots els ingredients, fora camí, algunes dificultats al bot, i súper guapa la raconada del gran salt. I una bona opció baixar per l’Ermita. Veig que segueixes amb les rutes endarrerides. Bona publicació Josep. Salut

Així és, aquesta pujada pel torrent et deixa ben satisfet, em va impressionar molt el gran salt.
Segueixo intentant posar-me al dia en la publicació de les excursions endarrerides.