dissabte, 31 de desembre del 2022

Balma de Can Fil - Balma de sa Cuina

Powered by Wikiloc

El punt de partida és a l'entrada de Bunyola per la carretera Ma-2020 (Santa Maria-Bunyola), a Son Trobat. Deixem els vehicle a l'aparcament que hi ha a l'endret de la pista de sa Comuna i de la parada del bus.

(WP-01) Bunyola (Es Garrigó) - 0,0 km - 0 minuts - 204 m d'altitud.
Comencem a caminar a les 9:16 h per la pista de sa Comuna que puja a Cas Garriguer. Anem pujant suaument, mentre davant nostre ja divisem un dels nostres objectius, la cova que veiem al penyal de can Fil o des Racó (609 m) il·luminat pel sol naixent.
Transcorregut un quilòmetre, veiem a l'esquerra del camí un portell amb barrera metàl·lica, on arranca un tram del camí Vell de sa Comuna.

Portell amb barrera

(WP-02) Barrera - 1 km - 18 minuts - 277 m d'altitud.

Ultrapassada la barrera, caminem tant sols una quarantena de metres i abandonem el camí vell desviant-nos a l'esquerra pel costat d'una gran roca.

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 1 km - 20 minuts - 280 m d'altitud.
Seguim un antic camí, que ens mena pel fons de l'estret comellar d'en Cupí. L'espessa vegetació i el conjunt de marjades abandonades i envaïdes pels pins, ens dificulten la progressió. Després d'un curt tram un xic incòmode, recuperem l'espectacular camí, amb impressionants marges de sosteniment i molt deteriorat. El sender va pujant dibuixant grans llaçades per dins la coma. Així, ens atansem als peus de les rogenques penyes, on trobem una gran fita, a la base d'una rosseguera, que indica el desviament cap al pas de Can Fil o des Racó. Un difícil pas equipat amb cordes i emprat pels escaladors.

Rosseguera cap al pas de Can Fil

(WP-04) Al pas de Can Fil - 1,4 km - 48 minuts - 369 m d'altitud.

Deixem la pujada pel pas per una altra ocasió i voltem a l'esquerra orientats a oest/sud-oest. Ara intentem seguir les fites que ens menen per la base de les parets del Penyal, fins arribar a l'impressionant balma de Can Fil (374 m).

Balma de Can Fil

(WP-05) Balma de Can Fil - 1,6 km - 58 minuts - 374 m d'altitud.

Es tracta d'una gran balma en forma de cúpula amb un marge ampla davant que replana l'entrada. Darrera la paret hi ha un conjunt de piques per a la captació i emmagatzematge d'aigua dels degotissos de les parets de la balma
El redol mereix una bona aturada per recobrar forces [20 min]. Reprenem la marxa recorrent la base dels penyals i per un tirany que baixa entre pins i alzines, desemboquem al camí des Grau, una xic més amunt d'un espectacular forn de calç.

Ranxo de carboners

(WP-06) Camí des Grau - 1,8 km - 1 hora i 30 minuts - 343 m d'altitud.

Ens incorporem al camí per la dreta en ascens. Un poc més amunt, ran del camí apareix un ranxo de carboners recentment restaurats, amb el rotlo de sitja, la corresponent barraca i un aljub, anomenat es bassol des Grau o bassol Tapat. Resseguim el camí de ferradura, on encara conserva part de l'antic empedrat, i després de diverses voltes, arribem a la cruïlla amb el camí que, en un minut baixa al mirador natural de sa Màquina Vella, on cal anar alerta perquè no té cap protecció.

(WP-07) Al mirador de sa Màquina Vella - 2,9 km - 1 hora i 58 minuts - 515 m d'altitud.
El nom de Màquina Vella ve del rudimentari telefèric que empraven els llenyaters per transportar la fusta al fons de la vall.
Seguim el sender i després d'un parell de corbes el pendent es suavitza. Un xic més endavant, deixem a la dreta un rotlo de sitja i, a continuació arribem a una bifurcació de tres camins, on hi ha una olla de calç.

Cruïlla de tres camins

(WP-08) Cruïlla - 3,3 km - 2 hores i 5 minuts - 551 m d'altitud.

Des d'aquí podríem continuar pujant fins a Cas Garriguer o fins al Penyal d'Honor, però en aquesta ocasió optem per girar a la dreta i baixar pel camí del Comellar d'en Cupí.
El preciós camí carreter, amb alts marges de sosteniment i escopidors ben obrats, discorre paral·lel al pregon comellar i al cap de quinze minuts de relaxada caminada, ens mena a la pista de sa Comuna, després de creuar una barrera de fusta.

Barrera del comellar d'en Cupí

(WP-09) Barrera Comellar d'en Cupí - 4,3 km - 2 hores i 28 minuts - 483 m d'altitud
Baixem seguint la pista i tot d'una agafem un tram del camí vell. Continuem baixant alternant trams de camí vell i carretera, fins arribar a una corba tancada, a l'esquerra de la qual, surt un camí carreter (sud-est).

(WP-10) Deixar pista - 4,8 km - 2 hores i 35 minuts - 410 m d'altitud.
Aquest camí baixa i, després de passar per una petita plataforma de ciment, desemboca al fons d'una coma, on finalitza a un cul de sac.

(WP-11) Comellar de sa Cuina - 5,1 km - 2 hores i 40 minuts - 390 m d'altitud.
Anem a visitar la balma. Per això, pugem cap a l'esquerra seguint un tirany força tapat per les carritxeres. Al cap de tres minuts, voltem a l'esquerra coster amunt, fins arribar a la cavitat. L'entrada no es veu fins que hi ets ben damunt, l'espessa vegetació i les alzines la tapen.

Balma de sa Cuina

(WP-12) Sa Cuina - 5,2 km - 2 hores i 46 minuts - 413 m d'altitud.

Es tracta d'una gran cova convertida en balma a causa dels despreniments de la coberta. Sembla ser que servia d'aixopluc als carboners que feinejaven per la zona.
Després de fer un parell de fotografies, tirem enrere fins tornar al cul de sac.
Aquí arranca un estret tirany que baixa enmig de carritxeres pel fons del comellar. És fressat i bo de seguir. Primer direcció sud-oest i al cap de deu minuts de caminar, volta cap a sud. Mentre baixem, veiem dues olles de calç a l'esquerra del caminet. La primera gairebé no es veu de tant tapada que està per la vegetació. Després d'una llarga tirada de gairebé un quilòmetre i mig, arribem al camí des Cocons, on voltem a la dreta.

Olla de calç

(WP-13) Camí des Cocons - 6,6 km - 3 hores i 25 minuts - 196 m d'altitud.

El camí ampla i asfaltat planeja i després d'una tirada d'un quilòmetre, arribem a la carretera Ma-2020 (Santa Maria-Bunyola), on girem a la dreta.

(WP-14) Carretera - 7,6 km - 3 hores i 40 minuts - 178 m d'altitud.
Carretera amunt, en pocs minuts arribem al punt de partida.

(WP-01) Bunyola - 8,2 km - 3 hores i 53 minuts - 204 m d'altitud.
A les 13:09 h finalitza la nostra caminada.

Inici/ Final: Bunyola (Es Garrigó)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 51 minuts (Total: 3 hores i 53 minut)
Excursió realitzada el dia: 31 de desembre de 2022
Components: Pere, Sebastià, Guillem i Josep.
Cartografia: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala:1:25.000)
Observacions:
Itinerari per camins de terra, tiranys de muntanya i sense camí entre el WP-02 i el WP-06. El tram entre el WP-02 i el WP-06 discorre per una propietat privada, si trobem els propietaris haurem de demanar permís.

Manuel Barranco ha dit...

Hola Josep, a pesar de conocer baste bien la comuna de Bunyola, hay tramos de este itinerario que no conozco. Me ha parecido una muy buena combinación de caminos. Tomo buena nota para hacerla un día.
Gracias por compartir.
Un abrazo.

Hola Josep, podria dir el mateix que en Manolo, qui recentment també em va passar un recorregut per la Comuna. Aquest tram de pujada cap a la balma des de la carretera, per ell sol ja val fer una volta per aquest territori. Moltes gràcies per compartir-lo Josep. Hi ha un grapat de fotos molt bones. Salut amic

Hola Manuel,
A mi em va passar el mateix. Quan el meu amic Joan Puig va suggerir fer quest itinerari, vaig veure que hi havia dos trams que no coneixia: el tram de pujada cap a la balma, i la baixada pel comellar de sa Cuina. És una combinació molt interessant. Desitjo que t'agradi.
Gràcies a tu pel teu comentari.
Una aferrada.

Aquest camí de pujada cap a la balma també era desconegut per a mi. Les marjades i el camí per la base dels espadats del penyal de can Fil, són impressionants. Paga la pena fer-hi una volta. Desitjo que t'agradi.
Gràcies a tu pel teu comentari.
Una abraçada, amic.

Salva ha dit...

Una pena que el propietario también esté atento a tus publicaciones. Ayer ya estaba esperando y vigilante para que nadie pisara sus celosamente guardadas propiedades. Por tanto, nos "invitó" a transitar por el camino público. Al final subimos hasta Els Penyals, aunque aprovechamos para descender por el Comellar de Sa Cuina. Gracias por abrirnos nuevos caminos, a pesar de algunos terratenientes que se creen que gastaremos sus desangelados caminos por transitar por ellos. Un abrazo