dimecres, 19 d’abril del 2023

Puig dels Avencs

Powered by Wikiloc

El puig dels Avencs de 518 m d'alçada es troba a l'est del coll de sa Gramola. El seu nom es deu a la gran quantitat d'avencs que té aquest cim.

Inici: coll de sa Gramola, situat al Km 106 de la carretera Ma-10, al tram d'Andratx a Estellencs.

(WP-01) Coll de sa Gramola - 0,0 km - 0 minuts - 350 m d'altitud.

A les 8:30 h iniciem la caminada cap a l'oest pel camí de ses Basses. Transcorreguts només 100 m ens desviem per un camí que trobem a la dreta. Aquest sender baixa pel comellar de sa Guixeria. Un poc més avall, després d'unes corbes, el camí deixa la torrentera i, direcció nord-est, s'ajunta amb la pista asfaltada que puja de la contrada des Rajolí.

(WP-02) Pista Rajolí - 1,1 km - 15 minuts - 285 m d'altitud.

Anem per la dreta, i immediatament, arribem al pla de s'Evangèlica, per on passa la carretera Ma-10. Avancem tant sols uns 80 m direcció a Estellencs, fins trobar un camí a mà dreta.

Camí del coll dels Coloms

(WP-03) Barrera - 1,7 km - 30 minuts - 316 m d'altitud.

Saltem la barrera amb l'ajuda d'una escaleta i seguim un ample camí cap al sud. Tot d'una, deixem Can Tema, un xic més amunt Can Teixidora, a l'esquerra del camí i, la font del mateix nom, a la dreta. Passada la font, comencem a pujar cap al coll dels Coloms seguint un esvaït tirany. El camí dibuixa una ziga-zaga i gairebé es perd entre l'espessa vegetació i pins ajaguts. Passat aquest curt tram confús, recuperem el viarany cap al sud-est, fins arribar al coll dels Coloms, que separa el puig dels Avencs a la dreta i els contraforts del Penyal d'en Rico, a l'esquerra.

(WP-04) Coll dels Coloms - 2,3 km - 50 minuts - 413 m d'altitud.

Ara continuem per la nostra dreta cap al puig dels Avencs, el nostre objectiu d'avui. Iniciem la pujada sense camí precís orientats a l'oest. Després de superar la cota 459 m. anem voltant progressivament cap a sud-oest travessant una esplanada on trobem restes de parets seques. Més amunt, passem pel costat d'un rotlo de sitja i arribem a la carena. Anem cap al sud, voregem un parell d'avencs, alguns d'ells de boca petita i mals de veure, fins assolir el cim, coronat per dues grans fites de pedres.

Puig dels Avencs

(WP-05) Puig dels Avencs - 3 km - 1 hora i 20 minuts - 517 m d'altitud.

Aquí dalt aprofitem per berenar i recuperar forces mentre gaudim d'impressionants vistes [30'].
A les 10:20 h. baixem del cim per la mateixa via que hem emprat per pujar-hi, sense camí precís. En ser novament al coll dels Coloms, girem a la dreta i seguim baixant per un tirany molt tapat per les carritxeres en direcció sud-est. A uns 10 minuts del coll, arribem a un entreforc de camins. El nostre itinerari segueix cap al sud-oest (dreta), però abans decidim anar veure un pou que veiem cap al sud-oest.

Pou amb capalleta

(WP-06) Pou - 4,3 km - 2 hores i 35 minuts - 354 m d'altitud.

Es tracte d'un pou de capelleta amb base circular, coberta punxeguda i amb un abeurador aferrat a un costat.
Retornem a la cruïlla de camins i, ara sí avancem direcció a una caseta de roter que tenim just davant nostre. Deixem la cabana a la dreta i baixem per un camí ample, fins topar un portell amb barrera metàl·lica tancada, que franquegem pel costat dret.

Penyal d'en Rico

(WP-07) Barrera - 4,7 km - 2 hores i 45 minuts - 352 m d'altitud.

Continuem baixant suau per la mateixa pista que fa un parell de llaçades per dins una ampla coma, fins arribar al camí de la Coma Calenta, on voltem a la dreta.

(WP-08) Camí de ses Comes - 5,2 km - 2 hores i 55 minuts - 317 m d'altitud.
Seguim aquest camí asfaltat en descens, fins desembocar a la carretera, la creuem, i a l'altra costat de seguida veiem, a la nostra esquerra, una desviació.

(WP-09) Desviament a l'esquerra - 5,7 km - 3 hores i 5 minuts - 289 m d'altitud.

Aquí arrenca el Camí de ses Comes i la ruta 1 de Sa Coma Freda. Avancem per aquest nou camí i a la primera corba el deixem per la dreta. Ara prenem un ampla camí de terra que ascendeix paral·lel a la carretera i, després d'un poc més d'un km, arribem al coll de sa Gramola.

(WP-01) Coll de sa Gramola - 7 km - 3 hores i 22 minuts - 350 m d'altitud.

A les 11:52 h finalitza la caminada.

Inici/ Final: Coll de sa Gramola Km 106 carretera Ma-10 (Andratx)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 32 minuts (Total: 3 hores i 22 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19 d'abril de 2023
Components del grup: grup CES
Cartografia: Tramuntana Sud. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari moderat. Trams sense camí definit per un terreny rocós, tiranys de muntanya mals de seguir i pistes de terra. A prop del cim hi ha diversos avencs que poden passar desapercebuts, per la qual cosa hem d'extremar la precaució per evitar caure accidentalment.

Sense ànims de repetir-me, amb aquesta has tornat donar al clau. És una de les rutes pensades per la pròxima tardor, encara que desconeixia pujar al coll des Coloms pel Pla de s’Evangelica. Pensàvem fer-ho des de la coma Calenta o pel Pujador des Palmers. En torn a prendre bona nota amic. Salut

M'alegra que aquest itinerari t'hagi agradat. És una bona opció pujar al cim des del coll dels Coloms. També he vist recorreguts que pugen al cim des del coll de sa Gramola. Nosaltres, arran d'aquesta excursió veiérem la possibilitat de fer la carena dels puigs de ses Planes d'en Verd, a l'est del Coll dels Coloms. L'hem posada a pendent per la pròxima tardor.