dissabte, 1 de juliol del 2023

Moletó de sa Granja pel Mal Pas

Powered by Wikiloc

Es Mal Pas, és un antic camí molt desfet que salva un estret entre penyals fent ziga-zagues que ajuda a superar els cingles de Son Sanutges. Si fem el pas de pujada, abans trobarem una rosta rosseguera, la qual ha desfet la part baixa del camí (Passos de l'illa de Mallorca). Avui compartim caminada amb l'amic i gran muntanyenc Manuel Barranco de "serradetramuntana.eu".

Iniciem aquest itinerari en el Coll des Vent, situat al punt quilomètric 80,4 de la carretera Ma-10 d'Esporles a Banyalbufar.

Es Mal Pas

(WP-01) Coll des vent - 0,0 km - 0 minuts - 316 m d'altitud.

A les 8:24 h comencem a caminar per la carretera direcció a Banyalbufar. Passats uns tres-cents metres, ens desviem a l'esquerra pel camí Nou de Planícia. Un rètol indica "Planícia - Banyalbufar - Estellencs".

(WP-02) Camí Nou de Planícia - 0,3 km - 5 minuts - 327 m d'altitud.
Avancem per aquesta pista i tant sols cent metres més endavant, la deixem per l'esquerra.

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 0,4 km - 6 minuts - 332 m d'altitud.
El sender, molt deteriorat per la pluja, marca unes voltes i s'enfila direcció sud. Un xic més amunt, trobem la font des Còvo al marge de l'esquerra del camí. Seguim pujant i, després d'una corba a la dreta, ens incorporem al camí des Correu per la dreta.

S'era des Moro

(WP-04) Camí des Correu - 1 km - 20 minuts - 430 m d'altitud.

Tot d'una, trobem a mà dreta una esplanada panoràmica coneguda com l'Era del Moro. Seguim planejant i, un xic més endavant, deixem a la dreta l'olla d'un forn de calç. Al cap d'uns minuts, assolim el coll des Pi (454 m), entre el puig de s'Argenter (498 m) i el puig de sa Barca (582 m).

(WP-05) Coll des Pi - 1,9 km - 40 minuts - 454 m d'altitud.

Ara el camí baixa recte per un tram d'espectacular empedrat i al cap de 10 minuts, localitzem un tènue tirany que s'inicia per l'esquerra (fita al costat d'una roca).

(WP-06) Deixar GR - 2,4 km - 50 minuts - 424 m d'altitud.
Pugem fort cap al sud-oest entre alzines. Travessem una vella paret de pedra en sec i desemboquem a un camí de carro, pel qual seguim en la mateixa direcció que portem. Tot d'una, arribem a una bifurcació, on prenem l'opció de l'esquerra. Immediatament, passem pel costat d'un forn de calç ben conservat. Quan el camí baixa suau, l'abandonem per un tirany que s'inicia per l'esquerra, fins arribar a un ampli portell.

(WP-07) Intersecció - 2,7 km - 1 hora - 473 m d'altitud.

Sense creuar-lo, seguim pujant cap a l'esquerra fent diverses ziga-zagues, fins trobar un rotlo de sitja amb la seva corresponent barraca. Més amunt, arribem als peus d'una ampla i molt inclinada rosseguera. Sense travessar-la, anem ascendint pel costat esquerre, seguint alguna fita i algun tram de camí força desdibuixat. Així en acostar-nos a les parets rocoses ens decantem cap a l'esquerra, fins a localitzar els marges de sosteniment d'un camí que discorre paral·lel a la paret i s'enfila cap a una bretxa entre penyes.

Es Mal Pas

(WP-08) Es Mal Pas - 3,1 km - 1 hora i 40 minuts - 672 m d'altitud.

Es tracta d'una sèrie de marges molt desfets que ens ajuden a superar els cingles de Son Sanutges.
Superada l'esquerda, el corriol avança cap a la dreta, per damunt d'una aèria cornisa amb marges de sosteniment. Continuem sud per dins l'alzinar i, més endavant creuem una paret per un ample esbaldrec.
A l'altra banda, progressem en la mateixa direcció, fins travessar un ranxo de carboners dins l'alzinar situat a 739 m d'altitud, el punt més alt del nostre itinerari.
Quan iniciem la suau baixada per l'altra banda, localitzem un pou tapat amb branques i un vell poal penjat a una branca.

Aljub

(WP-09) Aljub - 3,5 km - 2 hores i 5 minuts - 723 m d'altitud.

De seguida enllacem amb un tirany transversal on ens incorporem a l'esquerra en lleuger descens, fins arribar al porxo d'en Camotes.

Porxo d'en Camotes

(WP-10) Porxo d'en Camotes - 3,6 km - 2 hores i 10 minuts - 715 m d'altitud.

Aquí, fem una breu parada per hidratar-nos i menjar una mica [20']. Reprenem la marxa direcció est. Després de travessar un replà, el camí baixa fent voltes a l'ombra d'un espès alzinar. Aviat arribem a la plana del coll des Bous, que fa partió entre Esporles i Banyalbufar.

(WP-11) Coll des Bous - 4,1 km - 2 hores i 30 minuts - 651 m d'altitud.

Des del coll, voltem a la dreta i dirigim les passes ascendint, primer est i tot d'una est/sud-est per dins un espès alzinar, fins atacar el cim per la seva vessant nord.

Moletó

(WP-12) Moletó de sa Granja - 4,3 km - 2 hores i 50 minuts - 676 m d'altitud.

Baixem del cim orientats a l'est, pel llom rocós de la muntanya. Més endavant, seguim algunes fites en tendència a la dreta i, al cap de quinze minuts, bordegem un rotlo de sitja. Poc després de davallar sensiblement cap a l'est, arribem a un petit coll, amb restes de vells ranxos de carboners, tan abundants en aquest bosc.

(WP-13) Ranxo de carboners - 4,6 km - 3 hores i 20 minuts - 573 m d'altitud.

Aquí, deixem un camí a la dreta i seguim cap a l'est per un esvaït viarany. Pugem suau enmig d'un espès bosc. Més endavant, ens aturem a guaitar l'entrada d'un pregon avenc, mig amagat dins una esquerda i a uns metres a l'esquerra del camí.

Avenc

(WP-14) Avenc - 4,7 km - 3 hores i 25 minuts - 588 m d'altitud.

Recuperem el tirany i, un xic més endavant, creuem una vella paret de partió.
Abans de passar-la, a l'esquerra, ens queda un penyal pelat (606 m) on val la pena pujar-hi per gaudir de bones vistes.

(WP-15) Paret - 4,9 km - 3 hores i 30 minuts - 601 m d'altitud.

Un cop a l'altra banda, continuem en la mateixa direcció. Baixem cap a llevant per l'únic coster lliure de roques, fins a una esplanada amb rotlos de sitja. Aquí hem d'estar atents a la ruta. En tendència a l'esquerra, veiem una rosta i ampla canal entre roques.

Canal

(WP-16) Canal - 5 km - 3 hores i 35 minuts - 562 m d'altitud.

Baixem zigzaguejant per un magnífic camí de ferradura on encara conserva petits marges de sosteniment. Al final d'aquest bonic tram, voltem a la dreta i trobem una plana amb les restes d'un antic coll de caça. Seguim baixant direcció est/sud-est i, no ens torbem en arribar un altre ranxo de carboners.

(WP-17) Ranxo de carboners - 5,2 km - 3 hores i 45 minuts - 484 m d'altitud.

Aquí arranca un camí que en sentit nord passa pel costat d'un enorme forn de calç i, ben aviat ens mena al camí des Correu, en el coll de sa Talaieta.

Coll de sa Talaieta

(WP-18) Coll de sa Talaieta - 5,7 km - 4 hores i 3 minuts - 437 m d'altitud.

Just al mig del camí hi ha una petita cavitat a la roca, anomenada "Sa Potada des Cavall".
Traspassem el portell sense barrera que marca l'entrada al bosc de Son Verí i, a uns dos-cents metres més endavant, trobem un desviament a la dreta, per on seguim.

(WP-19) Desviament a la dreta - 6 km - 4 hores i 5 minuts - 427 m d'altitud.

El camí és ample i baixa cap a l'est per dins el bosc, mentre que a la nostra dreta veiem els espadats blancs del puig de sa Talaieta. Als pocs minuts travessem un portell.

Portell

(WP-20) Portell - 6,1 km - 4 hores i 10 minuts - 403 m d'altitud.

Aquí deixem el camí principal i baixem en fort pendent cap e l'esquerra per una rampa molt relliscosa i erosionada pel pas de les bicicletes de muntanya. Aquest camí al final de la baixada, desemboca a la carretera Ma-10, on voltem a l'esquerra direcció a Banyalbufar i arribar al punt d'inici.

(WP-01) Coll des vent - 6,7 km - 4 hores i 21 minuts - 316 m d'altitud.

A les 11:46 posem punt i final a l'excursió d'avui.

Inici/ Final: Coll des Vent (Banyalbufar)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 45 minuts (Total: 4 hores i 21 minuts)
Excursió realitzada el dia: 1 de juliol de 2023
Components del grup: Manuel Barranco, Fernando, Biel Pomar, Agustí i Josep
Cartografia: Tramuntana Sud. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari amb trams fora de camí, per tant, no sempre serà fàcil orientar-se i serà de gran ajuda l'ús d'un GPS. La resta per tiranys de muntanya i camins.

No havia vist aquesta volta i m'ha encantat. Només he baixat un cop pels cingles de Son Sanutges i hi volia tornar. Heu tenia pensat baixant des del cim de la Mola. Amb aquesta volta m'ha donat una molt bona opció. La pos a la llista de pendents i segur que convenceré al "personal" per anar-hi. També desconeixia que el seu nom era Mal Pas. Perfecte la publicació i les informacions. Salut amic
PD. Anàveu ben acompanyats, heu dic per en Barranco.

A mi em passava el mateix, feia un bon grapat d'anys que hi havia estat pujant cap a la Mola, per això tenia ganes de tornar-lo a fer. El pas del temps no perdona i cada vegada està més deteriorat.
En quan al topònim "es Mal Pas" a Banyalbufar sempre s'ha dit es Mal Pas. També està documentat al Nomenclàtor Toponímic de les Illes Balears (Notib) i a la relació de noms dels passos de l'illa de Mallorca, figura com es Mal Pas i anomenat modernament (neotopònim) pas de Son Sanutges.
M'alegra que la ruta t'hagi agradat. Moltes gràcies per comentar.