dimecres, 7 de juny del 2023

Lassarell - La Mola - Els Camps Llargs

Powered by Wikiloc

Des de Lassarell pugem pel camí Llarg a la contrada anomenada els Camps Llargs, entre les cases de la Mola i la Tossa del Llamp (594 m). Una zona de relleu càrstic en què l'erosió de l'aigua ha modelat les roques calcàries formant un conjunt d'agulles i roques envoltades de petites depressions o dolines.

Aproximació: venint des de Palma per la carretera Ma-2200, cal entrar a Pollença pel primer trencat a l’esquerra. Després anar a l’oratori del Roser Vell i prendre l’estreta carretera que puja a les cases els Rafals i Lassarell. Transcorreguts uns 5 Km. aproximadament de l'ermita, podem deixar els cotxes en un replanet situat en una corba.

Vall de Colonya

(WP-01) Vall de Colonya - 0,0 km - 0 minuts - 280 m d'altitud.

Són les 7:45 h d'un matí clar i sense oratge, iniciem la caminada seguint la pista que puja a les cases de Lassarell. Després d'una tirada de gairebé 1,5 Km., i abans d'arribar a les mencionades cases, trobem a l'esquerra la cruïlla amb el camí Llarg.

Camí Llarg

(WP-02) Camí Llarg - 1,4 km - 25 minuts - 406 m d'altitud.

El camí és tancat amb una barrera sense encadenat. Un rètol indica "Camí Llarg (Cap a la Mola i Míner)".
El senderó puja direcció sud entre antics camps de conreu i després de creuar una barrera de fusta, volta cap a l'oest en ascens. En uns 15 minuts travessem un portell de pedra recentment recuperat.

Portell de pedra

(WP-03) Portell de pedra - 2 km - 45 minuts - 461 m d'altitud.

Progressem entre la garriga espessa pel vessant dret (orogràfic) de la coma. Al cap de 5 minuts, travessem una baixa paret per la mateixa llera del torrent.

(WP-04) Creuar torrent - 2,3 km - 50 minuts - 491 m d'altitud.
Ara el viarany puja, guiat per fites, pel vessant esquerra (orogràfic) de la coma i ens mena a les cases de la Mola, després de travessar un portell.

Coll de la Mola

(WP-05) Portell - 3 km - 1 hora i 25 minuts - 628 m d'altitud.

Voregem, sense camí per damunt el roquissar, el tancat de la finca, fins arribar a un camí ample, on voltem a l'esquerra.

(WP-06) Intersecció esquerra - 3,3 km - 1 hora i 40 minuts - 597 m d'altitud.
El camí baixa suaument cap a la contrada de les Roques Planes i, a uns 10 minuts trobem a mà esquerra una altra intersecció.

Les Germanes

(WP-07) Intersecció esquerra - 3,7 km - 1 hora i 50 minuts - 571 m d'altitud.

Després d'una parada tècnica per berenar [20 '], reprenem la marxa cap a l'esquerra.
El camí és molt agradable i ben fresat. De seguida  s'enfila lleugerament fins un petit collet [15'], al costat de la cota (607 m) i envoltat d'agulles i de formacions rocoses notablement altes i arrodonides (les Germanes).
Del collet, baixem orientats a llevant per una mena de corredor entre roques a banda i banda, algunes bastant altes. En 15 minuts, assolim la contrada anomenada els Camps Llargs, entre les cases de la Mola i la Tossa del Llamp (594 m). La garriga de carritxeres i mates és ben acompanyada per estepes llimonenques i estepes blaneres, ben florides.
Observem el Lapiaz, anomenat també rascler, esquetjar i rellar. Les roques presenten una multitud de solcs rectilinis o sinuosos que segueixen els pendents de la roca, i en escletxes i esquerdes més profundes que divideixen la roca en blocs.

Lapiaz

(WP-08) Intersecció dreta - 4,6 km - 2 hores i 45 minuts - 555 m d'altitud.

Voltem a la dreta i enllacem un camí ample molt pedregós. El sender volta cap al sud i puja lleugerament fins a un altre petit collet (570 m), entre la Tossa del Llamp (594 m) i la cota (573 m). Al costat esquerra observem una alta paret de pedra en sec.
Seguim aquest camí que ens fa passar entre unes formacions rocoses molt curioses i, després de travessar una ampla dolina, trobem un nou entreforc de camins, on voltem pel de la dreta.
Seguim en ascens i tot d'una deixem un braç de camí a l'esquerra. Ara el pendent s'incrementa una mica més. Ben aviat, a pocs metres del camí cap a la dreta, apareix la fonteta de la Coverba.

Fonteta de la Coverba

(WP-09) Font de la Coverba - 5,9 km - 3 hores i 10 minuts - 535 m d'altitud.

Es tracta d'un broll d'aigua que surt en temps de pluges entre les esquerdes d'unes roques i que es diposita i conserva dins una bassa. (Inventari de fonts de Mallorca).
Continuem pujant i en pocs minuts arribem a la contrada de les Roques Planes, on trobem un camí que per l'esquerra baixa al jaciment de les Derrocasses. Nosaltres el seguim uns metres, fins on s'obre una bonica panoràmica del Pla de Mallorca.

Les Roques Planes

(WP-10) Balconada - 6,4 km - 3 hores i 25 minuts - 553 m d'altitud.

Retrocedim fins al camí que dúiem i el seguim cap a les cases de la Mola, a les quals hi arribem en 15 minuts.
Tornem a vorejar el tancat sud, fins travessar de nou el portell del coll de la Mola. Iniciem la baixada seguint un altre cop el camí Llarg, fins a les cases de Lassarell i arribar-nos al bonic safareig.

Safareig de Lassarell

(WP-11) Safareig de Lassarell - 9,5 km - 5 hores - 437 m d'altitud.

Una racó idíl·lic i molt tranquil.
Ara sols resta seguir la mateixa pista que hem fet de pujada i que ens va acostant poc a poc al punt d'inici.

(WP-01) Vall de Colonya - 11,3 km - 5 hores i 35 minuts - 280 m d'altitud.
A les 13:20 h donem per finalitzada aquesta bonica i agradable excursió.

Inici/ Final: Vall de Colonya (Pollença)
Distància aproximada: 11,5 quilòmetres
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 5 minuts (Total: 5 hores i 35 minuts)
Excursió realitzada el dia: 7 de juny de 2023
Components del grup: Grup CES i Josep
Cartografia: Tramuntana Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari amb curts trams sense camí ni fites. La resta per tiranys de muntanya i pista.

Anònim ha dit...

Veig que repeteixes aquest recorregut amb qualque variant. A noltros ens va agradar molt. Gràcies a les teves informacions ens va anar perfecte. Salut amic

Hola Anònim,
L'objectiu d'aquest itinerari era conèixer aquest tram de camí (amb aquestes formacions rocoses espectaculars)que no vam veure en l'anterior recorregut.
M'alegra que us hagi agradat i que us hagi anat bé.
Mil gràcies per seguir les nostres excursions.